Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8 fps med Nikon D300 utan batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
För den som (som mig) inte har batterigrepp och vill kunna köra 8fps så är det tydligen möjligt http://www.youtube.com/watch?v=sG5UKwgGRJI

Nån som testat det här? Finns det några nackdelar med det (utan batterigrepp), sämmre bilder eller liknande?

Har inget batterigrepp själv och vet inte om jag är behov av det bara för kunna köra 8 fps, men lite kul att det tydligen går utan :)

För den som (som mig) inte har batterigrepp och vill kunna köra 8fps så är det tydligen möjligt http://www.youtube.com/watch?v=sG5UKwgGRJI

Nån som testat det här? Finns det några nackdelar med det (utan batterigrepp), sämmre bilder eller liknande?

Har inget batterigrepp själv och vet inte om jag är behov av det bara för kunna köra 8 fps, men lite kul att det tydligen går utan :)

Länken funkar inte härifrån men 8fps ska väl enbart bero på EN-EL4-batteriet, vertikalgreppet har inget med saken att göra.

Det är ju en sanning med modifikation. Batterigreppet möjliggör användande av En-en4a alternativt LR6:eek:r som ger 8 fps. Samtidigt kan man använda en vanlig en-el3a som ger 6 fps i batterigreppet. Men visst bör det ha med batterispänningen att göra i första hand.

8 bilder

Har testat och det funkar utmärkt att ta åtta bilder per sekund utan batterigrepp. Är tydligen mjukvarustyrt och inte spänningstyrt. Lite knepigt bara att måste hålla inne "funktionsknappen"samtidigt som man fotar.

/Magnus

Det har ju snackats om att det ska vara en mjukvarubegränsning för att det ska verka som en feature högre upp i kamerautbudet.

Shit the same egentligen med 8 bps.. 6bps räcker och blir över för 90% av snabbt foto. Speciellt sport. Sen jag skaffade BP har jag inte kört 8bps mer än första dagen.. lite roligt måste jag säga..

Men hur blir det med exponeringen? De pratar ju om bracketing och att den är ställd på 0,3. Med 9 bilder borde det innebära att bildserien tagen med 8 bps har en spridning på 3 bländarsteg och hur stor praktisk nytta har man av det i så fall? Visst det verkar fungera men man får jobba extra i photoshop efteråt. Men det låter ju lite fränare om kameran.
Ska sätta en puttersmälla på cykeln i dag, det är ju i alla fall vår :)

Men hur blir det med exponeringen? De pratar ju om bracketing och att den är ställd på 0,3. Med 9 bilder borde det innebära att bildserien tagen med 8 bps har en spridning på 3 bländarsteg och hur stor praktisk nytta har man av det i så fall? Visst det verkar fungera men man får jobba extra i photoshop efteråt. Men det låter ju lite fränare om kameran.
Ska sätta en puttersmälla på cykeln i dag, det är ju i alla fall vår :)
Utan att närmare testat så antar jag att det är därför de väljer gaffla blixten med 0,3 sedan använder de inte blixten så blir exponeringen motsvarade på alla bilder. Nämner i slutet att man inte kan använda blixt. Vilket är logiskt då de skulle slå olika hårt vid gafflingen.

Jag får inte det här att fungera riktigt. Märker ingen skillnad alls efter ändringarna. Har ställt in som på videon men kanske är det något annat i kameran som är aktiverar/inaktiverat för det skall fungera för som det är nu märker jag ingen skillnad alls.

iSolen.se, länken borde fungera. Här är en annan video annars
http://www.youtube.com/watch?v=QIGUmmYVYko&feature=related

Jag får inte det här att fungera riktigt. Märker ingen skillnad alls efter ändringarna. Har ställt in som på videon men kanske är det något annat i kameran som är aktiverar/inaktiverat för det skall fungera för som det är nu märker jag ingen skillnad alls.

iSolen.se, länken borde fungera. Här är en annan video annars
http://www.youtube.com/watch?v=QIGUmmYVYko&feature=related

Länken funkar säkert men inte härifrån, brandväggen stoppar.

"The request was denied by SmartFilter, while attempting to retrieve the URL."

Men vad är det för fel med att investera i ett vertikalgrepp? De är härliga på D300/700.

Utan att närmare testat så antar jag att det är därför de väljer gaffla blixten med 0,3 sedan använder de inte blixten så blir exponeringen motsvarade på alla bilder. Nämner i slutet att man inte kan använda blixt. Vilket är logiskt då de skulle slå olika hårt vid gafflingen.

Ja just det, blixtgaffling... Tittade en gång till :)

Det är inget fel att investera i ett batterigrepp.. men det är ohyggligt dyrt egentligen.. speciellt PDK-1 eller vad det heter.. 5,500:- är skitdyrt på riktigt..
till och med när det var på rea för 3000:- var det dyrt som tusan.

Men det är väldigt skönt när man väl har det i sin hand.

Testade på min D700 utan lycka. :(

Får köra med batterigrepp när jag vill åt 8fps, skulle dock vara bra i vissa fall att kunna komma åt de även utan.

Men vad är det för fel med att investera i ett vertikalgrepp? De är härliga på D300/700.

Jag har nyligen betalat över 35 papp för D300 + objektiv och två minnes kort till den + en videokamera samt åker på en halvårsresa om knapp en månad och behöver alla pengar till det.

Kanske köper jag ett grepp annan gång men det är som sagt alldeles för dyrt för vilken ekonomi som helst och jag känner heller inte riktigt något behov av det.

Jag har heller inget behov av 8fps (tror jag) och medföljande batteri har hittills räckt ganska bra per 1-2 dag och tror inte det kommer bli ett problem på resan. På kvällarna ser jag bara till att ladda batteriet så att det är tillräkligt med ström under dagarna.

Jag har nyligen betalat över 35 papp för D300 + objektiv och två minnes kort till den + en videokamera samt åker på en halvårsresa om knapp en månad och behöver alla pengar till det.

Kanske köper jag ett grepp annan gång men det är som sagt alldeles för dyrt för vilken ekonomi som helst och jag känner heller inte riktigt något behov av det.

Jag har heller inget behov av 8fps (tror jag) och medföljande batteri har hittills räckt ganska bra per 1-2 dag och tror inte det kommer bli ett problem på resan. På kvällarna ser jag bara till att ladda batteriet så att det är tillräkligt med ström under dagarna.

jag köpte mitt i USA. 1350kr...kostar nästan dubbla här. Om man inte får med det i paket med kameran förtås.

jag testade 8 fps-tricket en gång, å det funkade ju. nu har jag köpt ett piratgrepp å pirat en-el4 från ebay för 800:- + 440:- så nu slipper jag köra tricket de få gånger man vill ha 8 bps. kändes helt överkomligt att få grepp å en-el4 för under 1250 spänn. orginalgreppet är säkert bättre, men som student är det svårt att få ekonomi till all sin köplust...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar