Skillnaden mellan Adobe RGB och sRGB, är att Adobe RGB har en vidare färgskala. Antal färger är samma, men färgskalan är annorlunda. Adobe RGB har större spridning mellan färgerna än sRGB (eftersom färgskalan är större, men färgantalet samma).
För att få bästa möjliga utav Adobe RGB bör du köra 16 bitars färgdjup istället för 8 bitars, för då får du fler färger och därmed hamnar färgerna närmare varandra (de extra färgerna används till att fylla igen mellanrummet mellan färgerna).
Så från Canon kameran, kör RAW format och Adobe RGB och konvertera till 16 bitars färgdjup som arbetsformat internet i exempelvis Photoshop.
När du vill trycka bilderna, via professionell tjänst, så kan du omvandla dem till 8 bitar men fortfarande köra Adobe RGB.
När du vill köra mot webben, omvandla till 8 bitars sRGB.
Obs: gör all omvandling som sista steget i bildbehandlingen. Kör 16 bitars som arbetsformat. All bildbehandling förstår bilden något, men om du jobbar i 16 bitars så ser du inte förstörelsen när du omvandlar till 8 bitar. Jobbar du i 8 bitar förstår du mer av bilden och får ett sämre slutresultat.
Har du bilder som redan är i 8 bitars sRGB, så fortsätt jobba med dem i det. Det går ej att omvandla 8 bitar till 16 bitar, och det är poänglöst köra från sRGB till Adobe RGB.
Det är helt lugnt jobba med Adobe RGB och sRGB i olika sessioner i Photoshop. Ställ in "för tryck" (Adobe RGB) som normalläge, arbetsrymd, och kör 16 bitar från RAW när du importerar. Om du nu öppnar en 8 bitars sRGB så fortsätter den vara 8 bitars sRGB när du har öppnat den, så då blir det arbetsformatet för just den bilden.
Hälsar
R