Annons

7D vs 1D MK3?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablaze

Ny medlem
Nu har jag grubblat FÖR länge...

Har en 7D där jag är nöjd med allt vad heter bildkvalité!
Men... Att den sporadiskt slänger fokus fel med någon cm-meter gör mig mindre lycklig.
Jobbar med att fotografera och kände på senaste jobbet att det vart gränsfall att det ens skulle funka...
Har nu lånat hem en 1D MK3 för att jämföra/ev byta.
Det enda jag kan konstatera är följande.

1D känns något bättre i skärpan men inte i närheten av min gamla 5D eller ens min gamla 400D >< När jag interpolerar bilderna från dessa kameror så visst detaljåtergivningen är högre hos 1D/7D men inte skärpan???

Övriga Fördelar
7D
*Bättre vitbalans
*Snabbare buffer
*Fler snabbknappar och bättre placering (tex af)
*Konstigt nog får jag betydligt ljusare bilder (ca 1/4-1/3 ex-steg, med exakt samma inställningar)
*Mindre brus

1D
*Snabbare (betydligt) Inte bara bilder/sec, får inte samma problem som 7D (8bps på statiska objekt som inte är svarta).
*Mindre/lättare än 7D +batterigrepp


Är jag helt ute och cyklar eller är det bara så att dessa kameror är känsligare mot röreseoskärpa och oof? Och kanske måste skärpas mer i efterbehandling?

MVH Chrille
 
1) Just 1D III blev ju lite av ett svart får i canon familjen - okänd för ett frustrerande AF fel (främst vid följande fokus) och Canon fick återkalla och reperara på goodwill. Kan du ha ett hus som inte är åtgärdat? Kolla i batteriluckan/facket om det finns en liten vit eller möjligtvis röd färgmarkering. Då skall den vara fixad

och/eller

2) Kombinationen måste AF justeras
 
1) Just 1D III blev ju lite av ett svart får i canon familjen - okänd för ett frustrerande AF fel (främst vid följande fokus) och Canon fick återkalla och reperara på goodwill. Kan du ha ett hus som inte är åtgärdat? Kolla i batteriluckan/facket om det finns en liten vit eller möjligtvis röd färgmarkering. Då skall den vara fixad

och/eller

2) Kombinationen måste AF justeras


Tack för så snabbt svar!

Jo har förstått detta, hittade en vit markering och kameran är nyligen kalibrerad med till hörande 70-200 2.8 (lånade båda för att kunna ha något "säkert" att jämföra 7an emot)

Känner mig lite frustrerad :p
Det som stör mig är att både 1D och 7D kan helt plötsligt med någon halvdan slutartid, lyckas komma med en riktigt knivskarp bild. men det känns som 1 av 20 :S
(sitter och jämför med gamla 5D mk1 och 400D där allt är knivskarpt... >< )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.