Annons

7D som komplement till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har idag en 5D som primärkamera och skulle vilja uppgradera backupkameran. Egentligen skulle jag vilja ha en beggad 5D2 som primär men de växer inte på träd.

Slog mig att en 7D kanske skulle vara ett bättre komplement? Kanske är 7D'n så bra så att jag överger min 5D? Hur är de kamerorna jämfört med varandra i praktiken? Känns som de flesta internetsidor mest jämför högisoprestanda mellan 7D och 5D2.

Fotar en hel del action men har aldrig upplevt att autofokusen på 5D skulle vara dålig. Vad vinner man egentligen?

Objektiv jag har är:
70-200 4L IS
28-75 2,8
14 2,8
19-35 3,5-5,6
50 1,8

Inga objektivköp känns aktuella utan en 7D får isåfall gå med de grejer jag har. Fotar oftast med 14 eller 70-200.

Vad vill jag egentligen? Är det en ny 7D jag skall ha eller skall jag vänta tills 5D3 kommer och 5D2 priset sjunker som en sten på blocket?

Hur en 7D står sig mot en 5D vet jag inte. Men det finns ju rätt många som påstår att i sansade utskrifter kan de inte skilja 7D ens från 5D Mark II, så det går kanske bra med en 7D ihop med en 5D.

När man väl insett hur man ska konfigurera AF i en 7D är den utan tvekan överlägsen allt utom 1D. Speciellt märks detta förstås när det gäller Servo AF i besvärliga lägen. Sånt som är gjutet i betong kan alla kameror fokusera på. Jag använder också ofta någon 70-200 mm på 7D.

Har själv 7D & 5Dmark II och tycker det är alldeles förträfflig combo. ibland är det bra med brännviddsförlängningen på 7Dn och ibland är FF att önska. Fotograferade lite skidbilder (snabb åkning)i vintras och upptäckte tyvärr att 5D var lite för slö i fps för det, men 5an kan ju vara alldeles underbar på sinna ställen. Så frågan är nog är det 2 FF hus du vill ha eller? =)

Mike

Kör alltid servo AF, även på sånt gjutet i betong =) Nej men fotar rätt mkt action. Downhill, cykel i allmänhet, MC, skidåkning.

Hur kan man konfigurera AF? Kan man exempelvis mappa vilka AF sensorer som skall vara aktiva vid servo AF? Exempelvis alla på högersidan? Kör tumfokus med snabbval av punkt på joysticken på 5D... det enda jag saknar skulle kunna vara just funktionen att lägga in flera aktiva AF sensorer istället för bara en.

Jag tycker FF sersorn har gett mig så otroligt mkt i form av skärpa med skräpglas, kort skärpedjup, rena bilder vid höga ISO. Att du välja en cropsensor känns lite att gå bakåt i utveckningen =) Samtidigt känns det som ett vettigt komplemnent till en 5D.

Action, vidvinkel på 5D och tele på 7D. Bröllop, normal/vid på 5D, tele på 7D. Studioporträtt, enbart 5D.

Hmm, svåra val här i livet. Kanske tycker jag att 7D'n är så bra att jag måste köpa en ny 5D2 bara för att få FF sensor igen och då blir det dyrt. =)

Om det "bara" är en backkup kamera som du söker, kanske du klarar dig med 60D? Behöver du snabbheten så är det nog bara till att öppna plånboken lite till och satsa på 7D. Två FF-hus ser jag inte som ett alternativ. Jag har 5D II och en 40D som backup. För min del är det en lagom nivå. 40D må vara lite gammal men den är tillräckligt snabb för mina motiv där 5:an känns lite långsam eller där crop faktorn är "nödvändig".

Hur kan man konfigurera AF?
Hursomhelst är det första svaret som kommer för mig, men det hjälper ju inte dig så mycket.
Men visst kan man konfigurera så att man har AF-punkter vid högersidan, om man vill. För att du ska förstå lite av hur konfigurerbar som 7D faktiskt är, kan jag ju ta det som en utgångspunkt.

Du kan sätta en punkt med tre eller fyra hjälppunkter ute till höger. Du startar med den du valt, men sen kan någon av de andra ta över, om startpunkten tappar motivet.
Du kan ställa hur lång tid som ska få gå från det att alla aktiva punkter tappar motivet tills kameran försöker fokusera på nytt.
Du kan prioritera om du bara vill göra ett fokuseringsförsök mellan varje bild, eller om du tillåter flera, och därmed prutar lite på max kontinuerlig matning (8 bilder/s). Detta kan du dessutom ställa olika för den första bilden och för de efterföljande i en serie.
Du kan välja om startpunkten ska vara prioriterad, om något nytt motiv dyker upp framför den punkten, men närmare dig än det motiv du just nu följer, eller om kameran ska fortsätta följa med någon av hjälppunkterna.
Du kan välja om kameran ska försöka fokusera om alls eller ej, om du kommer väldigt mycket ur fokus, så som händer om du följer något på nära håll, och så tappar du bort punkten på en avlägsen bakgrund.
Vill du inte ha en viss startpunkt kan du istället ta en grupp om fyra punkter till höger och låta dem vara lika mycket värda (kallas zonfokus), dvs. första bästa punkt i den gruppen hugger tag i motivet när du börjar fokusera.
Du kan också välja att ha samtliga punkter aktiva, men ändå börja med en punkt ute till höger varje gång du börjar fokusera.
Du kan förregistrera en punkt på ett visst ställe, så du snabbt kan använda den sen.
Du kan lägga olika fokuspunkter på avtrycket och på AF-ON, om du vill lätt kunna flytta punkten lite, utan att pillra på joysticken. Eller så kan du ha en på AF-ON och en annan på *, om du inte vill fokusera alls med avtrycket. Detta utnyttjar den förregistrerade fokuspunkten.
Du kan byta mellan en punkt och en med hjälppunkter, eller en punkt och zonfokus, eller hjälppunkter och zonfokus, genom att hålla en knapp intryckt för ena läget och så snart du släpper har du det andra. När du gör det får du dessutom möjligheten att ha olika inställningar på fördröjning före omfokusering, prioritet för fokusering kontra hastighet och prioritering av huvudpunkten, beroende på om knappen är intryckt eller ej.
Du kan byta AF-punkt på olika sätt med övre och bakre hjul, eller med joysticken, med eller utan att först trycka på AF-valknappen.
Du kan välja på om intryckt joystick ska flytta till mitten eller till förregistrerad punkt.
Du kan dessutom ställa in så att den nu använda och den förregistrerade punkten och dessutom om du har spot AF, en punkt, en utökad punkt , en zon eller alla punkter är olika beroende på om du håller kameran vågrätt eller lodrätt.
Du kan ställa in om du vill gå runt kanten när du väljer AF-punkt, eller om du vill gå tillbaka tvärs över bilden istället.
Du kan välja om en punkt ska tändas i rött när den hittar fokus bara när det är mörkt, aldrig eller alltid.
Du kan välja om den punkt som just nu följer fokus i Servo AF ska uppdateras i sökaren hela tiden, eller ej.
Du kan visa bara den punkt du använder, eller dessutom en markering för var alla punkterna befinner sig.
Du kan välja vilken eller vilka av de fem olika metoderna för AF-punktval som du kan bläddra igenom med valknappen. Vill du aldrig använda ett visst läge kan du stänga av det, så att det går snabbare att bläddra.

Tja, det var en summering av allt jag kan komma på som man kan ställa in och har med AF att göra på en 7D. Det är en del mer än bara välja på en punkt eller alla, som det är på de enklare kamerorna.

...
Eller så kan du ha en på AF-ON och en annan på *, om du inte vill fokusera alls med avtrycket. .
....

Hur gör man den inställningen? Olika fokuspunkter på AF-On och *?
Det står säkert i manualen, men då måste jag ju resa mig upp. Ligger så skönt i soffan med laptopen på magen just nu. :)

Petter ...

Själv ogillar jag pixelpeepande då det har rätt lite med praktiskt bruk att göra,
Likaså är jag lite trött på den myt som faktiskt finns kring "FF".

Det är inte alls så att FF med automatik ger bättre bildkvalite än "crop".
Av denna anledning tog jag mig för att kolla vad DXOmarks har att säga om skillnaden mellan 5D "mkI" och 7D.

Finns här:
http://korta.nu/isn0l

Skillanden är absolut minimal.
Dessutom har den högre upplösningen på 7D i vissa fall fördelen av att den bidrar till att öka den tekniska kvaliten på den slutgiltiga bilden.

För sport/action så har jag inte använt 5D "mkI", men testat 5D mkII, och här är 7D helt överlägsen vad det gäller AF.

Ställ AF-ON till att fokusera med den aktuella punkten och * med den registrerade. Jag har använt det exempelvis vid racing, vid en hårnålskurva. Olika AF-punkt beroende på om bilarna åkte in i eller ur kurvan. Bara att flytta tummen.

Jag blev tvungen att kolla manualen för att få till det. Men tack för din förklaring. Den gjorde att jag kunde leta på rätt ställe. Att få * att fungera för registrerad AF-punkt var ju liksom dolt i menyn.

Petter ...

Nja, tryck på INFO när du har konfigurationssidan framme, bara. Det står där att INFO har en funktion, så det är inte dolt.

Men jag fick ju upp dig ur soffan, i alla fall!

Nja, tryck på INFO när du har konfigurationssidan framme, bara. Det står där att INFO har en funktion, så det är inte dolt.

Men jag fick ju upp dig ur soffan, i alla fall!

Ja jag hittade det där med INFO-knappen i manualen. Det var inte självförklarande i menyn tycker jag. Därav att jag tyckte det var "dolt".
Jag fick till funktionen som du beskrev: Vald punk på AF-On, registrerad punkt på *
Men det vore ännu roliga att kunna registrera en hel zon, så att jag normalt kan dutta med enpunkts af som jag flyttar runt med joyssticken och fokuserar med AF-On. Men för att vara beredd på något snabbt och rörligt som dyker upp skulle jag vilja att * aktiverade mittenzonens 9 punkter. Men det verkar inte vara möjligt tyvärr.

Petter ...

ANNONS