Annons

7D picture style och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har tyckt att mina bilder inte blir så skarpa som jag hade förväntat mig med min nya 7D. Men så upptäckte jag nyss att grundinställningen på skärpan i picture style standard inte är satt på max. Är det någon som kan svara på varför det är så?

/K
 
Hej

Jag har tyckt att mina bilder inte blir så skarpa som jag hade förväntat mig med min nya 7D. Men så upptäckte jag nyss att grundinställningen på skärpan i picture style standard inte är satt på max. Är det någon som kan svara på varför det är så?

/K
Vrid upp till max så märker du varför.
 
Dom är ganska mjukt ställda från fabrik dom flesta modellerna, Om du vrider upp till max riskerar du att få artefakter, men du kan väl skruva upp den några hack. Om jag var du så skulle jag undvika att köra jpeg öht, Speciellt inte då jpeg motorn i 7d inte är nåt att hurra över. Använd dig av raw istället och få full kontroll över din bild.
 
Dom är ganska mjukt ställda från fabrik dom flesta modellerna, Om du vrider upp till max riskerar du att få artefakter, men du kan väl skruva upp den några hack. Om jag var du så skulle jag undvika att köra jpeg öht, Speciellt inte då jpeg motorn i 7d inte är nåt att hurra över. Använd dig av raw istället och få full kontroll över din bild.

Testade faktisk RAW för första gången i går. Och ja, det känns väldigt utvecklingsbart. Men menar du att det då inte spelar någon roll hur picture style är inställd?
 
Testade faktisk RAW för första gången i går. Och ja, det känns väldigt utvecklingsbart. Men menar du att det då inte spelar någon roll hur picture style är inställd?

Helt riktigt. En råfil innehåller bara det som sensorn faktiskt såg. Inget mer. Inget mindre.

(Okej, ingen regel utan undantag, om man använder Canons egna verktyg så kan råkonverteraren ta h'nsyn till Picture Styles vid efterbehandlingen)
 
Helt riktigt. En råfil innehåller bara det som sensorn faktiskt såg. Inget mer. Inget mindre.

(Okej, ingen regel utan undantag, om man använder Canons egna verktyg så kan råkonverteraren ta h'nsyn till Picture Styles vid efterbehandlingen)

aha, tack för bra svar
 
Helt riktigt. En råfil innehåller bara det som sensorn faktiskt såg. Inget mer. Inget mindre.

(Okej, ingen regel utan undantag, om man använder Canons egna verktyg så kan råkonverteraren ta h'nsyn till Picture Styles vid efterbehandlingen)

de här två bilderna är tagna med kameran inställd på RAW. Den första har picture styles grundinställning av skärpan, den andra har maxinställningen.

Sedan är bilderna importerade till Lightroom, därefter öppnade i PS och det enda jag gjort är att beskära dem. Men skärpan är ju redan på det här stadiet väldigt olika.

Borde jag kunna få den första bilden skarp i PS? (som sagt, började testa RAW igår och har ingen aning om arbetsgången med redigering).
 

Bilagor

  • IMG_2250-Edit.jpg
    IMG_2250-Edit.jpg
    8.8 KB · Visningar: 624
  • IMG_2251-Edit.jpg
    IMG_2251-Edit.jpg
    9 KB · Visningar: 624
Om du använder LR och PS så ignoreras Picture styles helt vad gäller råfiler.

LR lägger på viss grundskärpa på import (om man inte profilerar den att göra annorlunda), resten är helt upp till dig själv att lösa i de olika verktygen.
 
Hej

Jag har tyckt att mina bilder inte blir så skarpa som jag hade förväntat mig med min nya 7D. Men så upptäckte jag nyss att grundinställningen på skärpan i picture style standard inte är satt på max. Är det någon som kan svara på varför det är så?
/K

Utan att vara någon expert, eller ens speciellt duktig på skärpning, vill jag ge ett mer direkt svar på din fråga än du fått hittills.

Hur mycket man ska skärpa bestäms av hur bilden ska "slutanvändas". Man skärper t.ex. olika mycket för en bild som ska ses på bildskärm, en som ska tryckas i en tidning och en som ska skrivas ut i ett visst format. Om man skärper maximalt i kameran är det risk att man redan har skärpt för mycket.

Man kan också skärpa på olika sätt, och med olika program. En skärpt skärpare (inte jag...) kan åstadkomma mycket med en dålig bild och underverk med en bra bild. En förutsättning är att man inte har förstört möjligheterna genom att skärpa för mycket i kameran.

ALj
 
Om du använder LR och PS så ignoreras Picture styles helt vad gäller råfiler.

LR lägger på viss grundskärpa på import (om man inte profilerar den att göra annorlunda), resten är helt upp till dig själv att lösa i de olika verktygen.

OK, men mina filer blir tif när jag öppnar dem i PS. Är de ändå fortfarande råfiler? Och om Picture styles ignoreras, borde inte mina bilder med olika skärpeinställningar då se likadana ut?

Ursäkta min okunnighet, men ett bra svar leder ofta till en ny fråga...
 
OK, men mina filer blir tif när jag öppnar dem i PS. Är de ändå fortfarande råfiler? Och om Picture styles ignoreras, borde inte mina bilder med olika skärpeinställningar då se likadana ut?

Ursäkta min okunnighet, men ett bra svar leder ofta till en ny fråga...

Nej, de är inte råfiler. Men inget program låter dig "öppna" råfiler, utan de måste "tolkas" till ett annat format innan du kan börja använda dem.

Jag kan tänka mig massor av anledningar till varför bilderna "ser" lika ut, och utan att kunna se dem i 100% storlek _och_ veta _exakt_ vilka val du hade vid importen så tänker jag inte spekulera i det.
 
Nej, de är inte råfiler. Men inget program låter dig "öppna" råfiler, utan de måste "tolkas" till ett annat format innan du kan börja använda dem.

Jag kan tänka mig massor av anledningar till varför bilderna "ser" lika ut, och utan att kunna se dem i 100% storlek _och_ veta _exakt_ vilka val du hade vid importen så tänker jag inte spekulera i det.

OK, stort tack för dina svar. Nu har jag lite att gå vidare på.

/K
 
Du förlorar alltid något

Det har jag gjort eftersom jag vill ha skarpa bilder. Men min fundering är varför inte grundinställningen är på max. Är det vanligt att man inte VILL ha skarpa bilder?

Det är inte 100% fördelar med max skärpa. Systemkameror har i regel lägre skärpa än kompakter för att man i datorn ska kunna bestämma mer exakt hur bilden ska se ut. Det är lätt att skärpa för mycket så att bilden ser onaturlig ut. I värsta fall förlorar man detaljer.
 
Det är inte 100% fördelar med max skärpa. Systemkameror har i regel lägre skärpa än kompakter för att man i datorn ska kunna bestämma mer exakt hur bilden ska se ut. Det är lätt att skärpa för mycket så att bilden ser onaturlig ut. I värsta fall förlorar man detaljer.

Det kan jag hålla med om när man skärper upp bilder i PS. Så det kanske gäller för kameran också. Intressant. Jag blev i alla fall glad när jag upptäckte detta och kunde justera inställningen och vips - skarpa bilder!
 
skärpa upp RAW bilder gör man bäst i Camera raw
öppna RAW filerna genom Camera RAW från Adobe Bridge

dom här inställningarna brukar jag köra med på alla bilder
http://privat.bahnhof.se/wb192876/Sharp.jpg

På vissa bilder så kan man gå upp till 60 i Sharpening Amount utan att förstöra bilden det är lite olika.
över 60 är inte att rekomendera.

Går man upp i ISO så räcker inte 40 för Luminance Noise reduction utan då brukar jag gå upp till 60 för att få bort bruset i bilden.

som sagt
jobba inte med JPG och PS när du ska skärpa upp bilder!
det är för amatörer utan krav på kvalitet ;)
jobba med RAW bilder och Camera RAW då får du bäst resultat
 
inget program låter dig "öppna" råfiler, utan de måste "tolkas" till ett annat format innan du kan börja använda dem.

stämmer ej
Camera RAW är vad det heter.
där jobbar du med RAW filer för att efter redigering öppna dom som JPG i PS eller spara dom direkt som JPG.

Edit:
det verkar vara många som inte vet vad camera raw är för nåt
här kommer en bild på hur det ser ut.

Camera Raw
http://privat.bahnhof.se/wb192876/Cameraraw.jpg

hur det ser ut från Från Adobe Bridge
http://privat.bahnhof.se/wb192876/bridge.jpg

info
http://www.adobe.com/se/products/photoshop/extend.html
 
Senast ändrad:
stämmer ej
Camera RAW är vad det heter.
där jobbar du med RAW filer för att efter redigering öppna dom som JPG i PS eller spara dom direkt som JPG.

Edit:
det verkar vara många som inte vet vad camera raw är för nåt
här kommer en bild på hur det ser ut.

Camera Raw
http://privat.bahnhof.se/wb192876/Cameraraw.jpg

hur det ser ut från Från Adobe Bridge
http://privat.bahnhof.se/wb192876/bridge.jpg

info
http://www.adobe.com/se/products/photoshop/extend.html


Stämmer visst. Så fort du importerar en råfil i ACR/Lightroom/CaptureOne/whatever så tolkas informationen direkt till ett annat format internt.

Så, återigen: Inga redigeringsprogrm öppnar råfilen som sådan.
I
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.