Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D och gammal blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

jogu

Medlem
Jag har fått en gammal blixt, en Braun hobby 23BC.
Det finns en synkkabel tror jag det kallas? Som passar i uttaget på min 7D.
Undrar om det går att använda eller om jag riskerar att förstöra kameran eller blixten?
Jag har provat blixten på en gammal analog kamera och där funkade den, så blixten i sig fungerar.

Canon specificerar att synkuttaget ska klara 250V, och det är sällan som blixtar, även gamla sådana, ger ifrån sig mer.
Mät med en multimeter på blixtens kabel, när blixten är uppladdad, om du är osäker. Akta fingrarna bara, för ger den 250V, och det kan mycket väl tänkas, biter det ifrån sig lite.

Däremot rekommenderas en modern blixt, exempelvis 580 EX II eller 430 EX II, för du kommer att upptäcka att blixtfotografering idag är något helt annat än det var på den tiden.

Canon specificerar att synkuttaget ska klara 250V, och det är sällan som blixtar, även gamla sådana, ger ifrån sig mer.
Mät med en multimeter på blixtens kabel, när blixten är uppladdad, om du är osäker. Akta fingrarna bara, för ger den 250V, och det kan mycket väl tänkas, biter det ifrån sig lite.

Däremot rekommenderas en modern blixt, exempelvis 580 EX II eller 430 EX II, för du kommer att upptäcka att blixtfotografering idag är något helt annat än det var på den tiden.

Men det ligger väl inte 250V i kabeln när blixten är laddad? Det är väl bara när blixten utlöses?
Var mäter jag, på ytterhöljet och den lilla "pinnen" i mitten av kontakten?

Och jo jag har en 430 ex II. Jag är bara lite nyfiken på om det fungerar och tänkte mest att den gamla kunde användas som komplement kanske.

Jo, visst är det spänning i kabeln när blixten är laddad. När den utlöses kortsluts spänningen dock, så just då är det nära noll. Sen laddas blixten upp och spänningen stiger igen.
Så fungerar gamla blixtar, med enklaste tänkbara utlösare. Idag är det ofta bara någon styrsignal i kontakten/kabeln, på 6V eller så.

Ja, det är mellan ytterhöljet och pinnen du mäter.
Canon 7D tillåter att du har en blixt i blixtskon och en annan i synkuttaget samtidigt, så du kan laborera med att kombinera dem, om du vill.

Hehe det enda jag lyckas med när jag försöker mäta är att utlösa blixten, får inget utslag på mätinstrumentet.
Får ta med den till jobb och låta lysmasken där försöka:p

Kortsluter du mellan pinnen och höljet ska det blixtra. Tricket är att komma åt pinnen utan att röra vid kanten med den mätspetsen.

Om det är svårt att mäta mot blixtkabeln utan att orsaka kortslutning, så kan du mäta på blixtskon i stället. Ta bort synkkabeln och mät mellan mittkontakten och en fjädrande kontakt som brukar sitta på sidan ovanför blixtskoplattan.

Olle

Jag tackar för givna svar, tar och lugnar med detta tills jag känner mig säker på att kameran överlever äventyret.

Tänk på att sidan som Dan länkade till är från 2004. Att blixten inte passar EOS-kameror kan man förmodligen ta med en nypa salt. I Fotosidans barndom fanns det många forumtrådar där man tog upp liknande problem med analoga och kanske även digitala EOS-kameror som bara tålde 5-6 V enligt Canon.

Sen dess har man tydligen ändrat på det. Det Anders skriver i forumen brukar stämma, men det står säkert även i bruksanvisningen. Men för säkerhets skull, mät upp att spänningen inte överstiger 250 V.

Olle

Sidan jag posta må vara 6 år gammal men blixtarna är ju äldre än så.. Alla nya lär ju inte ha mer än 6-7V när dom triggar.. Nu är jag inte en canon ägare men läste någonstans att canons max värde på 250 volt gäller bara synk porten .. inte hotshoe fästet.. om det är helt sant vet jag inte.. men jag skulle inte våga testa ..

En alternativ lösning är väl att använda en "smart" slavtändare.. den är ju billigare att elda upp..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto