Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7d läser inte kortet.

Produkter
(logga in för att koppla)

CowGirlen

Aktiv medlem
Hej
Mitt i allt när jag var ute och fotade så står det "Kortet kan inte läsas, Sätt i kortet på nytt/byt, eller formatera om det med kameran".
Någon som har varit med om det förut? eller någon som vet om det går att fixa utan en formatering?
Bör kanske tilläggas att minnesläsaren inte heller tar kortet.

MVh Cicci

Har du bilder på det som du vill komma åt?

Prova att sätta kortet i en kortläsare istället för i kameran. Om du inte har en kortläsare så finns de att köpa får några hundringar.

Om det skulle misslyckas så finns det massor av programvara som kan fungera men även dem kräver att du har en kortläsare.

Har du bilder på det som du vill komma åt?

Prova att sätta kortet i en kortläsare istället för i kameran. Om du inte har en kortläsare så finns de att köpa får några hundringar.

Om det skulle misslyckas så finns det massor av programvara som kan fungera men även dem kräver att du har en kortläsare.
Ja, har en hel det "viktiga" bilder på det. =(
Kortläsaren hittar inte heller det. Vad är der för programvara, och hur funkar den då?

Ja, har en hel det "viktiga" bilder på det. =(
Kortläsaren hittar inte heller det. Vad är der för programvara, och hur funkar den då?

Det finns många olika, men om jag ska drista mig till en gissning angående funktionen så är den antagligen liknande för samtliga. De kopierar troligen all data från kortet utan att försöka montera dess filsystem, kopiering på låg nivå, bit för bit. Sedan analyseras antagligen den data man lyckats dumpa efter mönster som är typiska t.ex jpeg-filer. När man hittat början och slut på sådan data sparas den som en ny fil och med lite tur går den att läsa.

Jag har inga tips om specifik mjukvara (jag vet ju inte ens vilken plattform du jobbar med) men testa googla på "sd card recovery" om det är ett sd-kort du har. Det ger massvis med träffar.

Det kan vara idé att börja med att kontrollera om alla kortets kontaktytor är rena.

Har testat lite olika program nu och det enda som hittar bilderna är data doctor recovery, är det någon som vet om dom är seriösa?

En fråga som KAN vara relevant. Hur tömmer du kortet mellan användningarna?

Raderar du bilderna (fel), eller formatterar du det (rätt)?

Jag raderar dom bara. ska man formatera det varje gång man tömmer ett kort? i sådana fall har jag gjort fel LÄNGE.

Om du bara håller på och raderar / fotograferar / raderar / fotograferar så KOMMER du till slut att få ett korrupt filsystem på kortet. Jag gissar att det är det som har hänt.

Den goda nyheten är att chanserna att få tillbaka dina bilder är relativt goda, men du kommer att få lägga stålar på antingen mjukvara eller professionell hjälp. Ju mindre du mixtrar med kortet innan du bestämt dig hur du vill göra, desto bättre.

ALLT du gör med kortet försämrar dina chanser att få tillbaka dina bilder. Ja, det räcker med att försöka "titta på bilderna i datorn"; eftersom systemet kommer att försöka skriva "datumstämplar" och annan metadata till filsystemet.

Kortet kommer med största sannolikhet att fungera utmärkt igen efter att du formatterat det i kameran. Men gör INTE det innan du är klar med dataräddningen.

Jag kan förövrigt rekommendera att köpa något av SanDisks lite dyrare kort enbart för att komma åt den mjukvara de skickar med för just dataräddning. Den är klart kompetent till det priset.

Har något liknade problem med min 7a oxå. så fort jag tar ut kortet ur kameran och läser in via kortläsare (eller bara tar ut kortet och stoppar in det igen) så brukar den ( 9 fall av 10) säga att den inte kan läsa kortet. Då går det även inte ens att formatera kortet!?!? men, efter att stoppat in och matat ut koret X antal ggr så brukar den hitta kortet till slut...?!? Har anmält detta till Canon men inte tagit/haft tid till att lämna in kameran för att fixa det då jag jobbar med den.
Min lösning är istället att låta kortet sitta i hela tiden och läsa iva USB-kabel istället. Formaterat ALLTID kort emellan fotograferingar
Använder Sandisk extrem 4 kort

Köpte ett sandisk kort nu i veckan, då man fick med en "kod" till ett recovery pogram.

Det här är första gången min 7D krånglade, men beror nog på att jag inte hade formaterat kortet.
Händer det här lättare med compact flash kort? Har fotat i flera år med SD kort innan och bara raderat utan problem.

Har det löst sig med återskapning av bilderna?

Om inte, och om du inte har bråttom, så kan du skicka ner kortet till mig så kan jag fixa det. Jag lämnar såklart inga garantier att jag kan återskapa alla bilderna, men jag har bra programvara för det (R-Studio), och det har räddat mig både vid diskkrascher och havererat filsystem på minneskort.

Har det löst sig med återskapning av bilderna?

Om inte, och om du inte har bråttom, så kan du skicka ner kortet till mig så kan jag fixa det. Jag lämnar såklart inga garantier att jag kan återskapa alla bilderna, men jag har bra programvara för det (R-Studio), och det har räddat mig både vid diskkrascher och havererat filsystem på minneskort.

Ja, jag det har löst sig nu. men tack ändå. =)

ANNONS