Annons

7D eller 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

borra

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en ny kamera och står inför valet mellan 7D eller 5D mark II. Jag fotar det mesta och gör detta på hobbynivå.

Kan ni ge mig några för och nackdelar med dessa kameror och vilken ni skulle ha valt om ni var i mina kläder.

Som jag ser det lockar 7D med sina 8 bilder i sekunden men är rätt osäker på om man egentligen får användning för detta, sen gillar jag crop faktorn på 7D vilket ger mina zoom objektiv längre brännvidd. Priset är lite billigare vilket gör att jag även kan köpa ett batterigrepp.

5D kameran tilltalar väl egentligen bara att det är en fullformat sensor med alla fördelar detta medför.

Kan någon vänlig skäl ge mig några anledningar varför jag skall välja den ena kameran framför den andra.
 
7D Eller5 II

Hej om du vill se vad 7D kan prestera bildmässigt så kolla mina bilder på Fotosidan sök mig på fotografer
Ymmotvtx1
Bara fördelar när det gäller telefoto lite minus på vidvinkel plåtar du mest landskap vidvinkel 5 II
Annars 7D se själv.
Mvh Tommy Eliasson
 
Jag skall köpa en ny kamera och står inför valet mellan 7D eller 5D mark II. Jag fotar det mesta och gör detta på hobbynivå.

Kan ni ge mig några för och nackdelar med dessa kameror och vilken ni skulle ha valt om ni var i mina kläder.

Som jag ser det lockar 7D med sina 8 bilder i sekunden men är rätt osäker på om man egentligen får användning för detta, sen gillar jag crop faktorn på 7D vilket ger mina zoom objektiv längre brännvidd. Priset är lite billigare vilket gör att jag även kan köpa ett batterigrepp.

5D kameran tilltalar väl egentligen bara att det är en fullformat sensor med alla fördelar detta medför.

Kan någon vänlig skäl ge mig några anledningar varför jag skall välja den ena kameran framför den andra.

Hejsan, är i samma sits som du, jag skrev ett inlägg under Canonkameror om du vill läsa på min fråga och kanske snappa upp lite tips.

Vad har du för kamera idag? Jag har en 400D som jag är innerligt trött på. Den levererar inte vad jag är ute efter. Har försökt byta upp mig med objektiven men nu känner jag att kameran är så himla "pluttig" så jag letar efter en större och bättre.
 
Hejsan, är i samma sits som du, jag skrev ett inlägg under Canonkameror om du vill läsa på min fråga och kanske snappa upp lite tips.

Vad har du för kamera idag? Jag har en 400D som jag är innerligt trött på. Den levererar inte vad jag är ute efter. Har försökt byta upp mig med objektiven men nu känner jag att kameran är så himla "pluttig" så jag letar efter en större och bättre.

Jag skall läsa din tråd och se om det finns något som kan hjälpa mig välja....

Jag har en 1000D som verkligen inte räcker till känner jag. Skulle vilja ha lite mera pixlar, BETYDLIGT snabbare bildserietagning när man fotar i Raw, den känns väldigt plastig och så skulle det vara kul att kunna filma med den. Den känns väldigt mesig också.
 
Hejsan, är i samma sits som du, jag skrev ett inlägg under Canonkameror om du vill läsa på min fråga och kanske snappa upp lite tips.

Vad har du för kamera idag? Jag har en 400D som jag är innerligt trött på. Den levererar inte vad jag är ute efter. Har försökt byta upp mig med objektiven men nu känner jag att kameran är så himla "pluttig" så jag letar efter en större och bättre.

Läste din tråd alldeles nyss... Håller med dig att man blir inte riktigt hjälpt av svaren eftersom de är så delade. Min uppfattning av svaren var mer att om man skall fota snabba saker så väljer man 7D vill man prioritera bildkvalitén så kör man på 5D. Om detta stämmer så skulle jag nog köra på 5D kameran framför 7D även om det skulle vara bra med lite hastighet på bildserierna. Har testfotat ett par hundra bilder med 7D kameran och hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa den men sen började jag snegla åt 5D hållet eftersom prisskillnaden inte är så jättestor samt att det är en FF kamera vilket även lockar.

Man vill ju välja rätt så man slipper som du säger i tidigare inlägg att behöva byta kamera efter nåt år.
 
7D för fåglar och djur, 5DII för portätt och landskap...

Jag har både och använder dem mycket. 7D har ersatt min 1DIII och är kameran jag använder mest. AF är bra, men bilderna blir lite brusiga över iso800. 5DII är den som jag använder för landskapsbilder och portätt. Valet beror endast på vad du skall fota.

Vi var på Island för ett par veckor sedan, och denna galleri har exempel bilder från både kameror: http://www.pbase.com/kingfisher/iceland

Lycka till med kamera valet, men den viktigaste faktorn finns cirka 5 cm bakom kameran...

Michael

Jag skall köpa en ny kamera och står inför valet mellan 7D eller 5D mark II. Jag fotar det mesta och gör detta på hobbynivå.

Kan ni ge mig några för och nackdelar med dessa kameror och vilken ni skulle ha valt om ni var i mina kläder.

Som jag ser det lockar 7D med sina 8 bilder i sekunden men är rätt osäker på om man egentligen får användning för detta, sen gillar jag crop faktorn på 7D vilket ger mina zoom objektiv längre brännvidd. Priset är lite billigare vilket gör att jag även kan köpa ett batterigrepp.

5D kameran tilltalar väl egentligen bara att det är en fullformat sensor med alla fördelar detta medför.

Kan någon vänlig skäl ge mig några anledningar varför jag skall välja den ena kameran framför den andra.
 
Jag har både och använder dem mycket. 7D har ersatt min 1DIII och är kameran jag använder mest. AF är bra, men bilderna blir lite brusiga över iso800. 5DII är den som jag använder för landskapsbilder och portätt. Valet beror endast på vad du skall fota.

Vi var på Island för ett par veckor sedan, och denna galleri har exempel bilder från både kameror: http://www.pbase.com/kingfisher/iceland

Lycka till med kamera valet, men den viktigaste faktorn finns cirka 5 cm bakom kameran...

Michael

Är det en märkbar skillnad i bildkvalitén om man kan kalla den så mellan dessa kameror. Vad jag har förstått så är en fullformatskamera betydligt bättre i dessa sammanhang, eller är det överdrivet.

Nackdelen för min del är att 5 av mina objektiv inte kommer att fungera med 5D huset vilket talar för att jag borde köpa en 7D istället men fått intrycket av att "bildkvalitén" inte kommer vara någon skillnad mot min 1000D som jag har idag utan skall isåfall satsa på en 5D där det kommer att märkas. Hur ställer du dig till denna fråga, du har ju fördelen att äga bägge kamerahusen och har säkert kunnat skaffa dig en bra uppfattning om detta.


Tack för ett bra svar som du gjorde också...
 
Överdrivet. Om man överser med skärpedjupsskillnader och verkligen hårddrar det så tar en 5DMkII lika bra bilder som en 30D (från 2006). Deras sensorer har nämligen samma pixeldensitet. Dvs varje pixel träffas av lika mängd ljus. Nu finns det andra skillnader (förutom det förstnämnda - som fotografen kan styra med objektivval och annat). En fördel för MkII:an är i dåligt ljus. Där är en given sensoryta från 2009 mycket bättre att ta tillvara ljus än samma yta i en sensor från 2006. Sensorerna har blivit bättre. Å andra sidan - om vi tänker oss att vi använder ett EF/L-objektiv - så har 30D en fördel. Den använder bara den bättre delen av objektivet (mitten), medan MkII:an kommer utnyttja de sämre kanterna i samma objektiv. Kantoskärpa/CA/vinjettering och annat oönskat kommer 30D hantera bättre.

Nu frågar du ju inte om en MkII mot 30D, men då 30D fanns förekom likadana jämförelser mot 5D (MkI). MkI utgick säkert med segern i varje diskussion, och dessutom hade dom väl hyfsat likvärdig AF till skillnad mot jämförelsen MkII mot 7D. Polemiskt ger en 5D bättre IQ än en 5DMkII.

Man kan "konstigt nog" säga att FF ställer lägre krav på handhavande och objektiv än crop. FF är mer förlåtande i det avseendet. Vilket är bra, och ett skäl att köpa FF. Det är nog den största fördelen med FF som jag ser det idag, förutom då de bättre lågljusegenskaperna (kanske 1EV). BIldkvalitetsmässigt har jag svårt finna skäl att det skulle vara skillnad mellan 1) en vältagen bild med MkII, jämfört med 2) en vältagen bild med 7D. Cropkameror som 7D utnyttjar fortfarande bara den bättre delen av bra optik som kan sättas på båda kameratyperna.

Någon annan kan kanske korrigera detta synsätt (?).

2 cent från mig.
 
Senast ändrad:
Överdrivet. Om man överser med skärpedjupsskillnader och verkligen hårddrar det så tar en 5DMkII lika bra bilder som en 30D (från 2006). Deras sensorer har nämligen samma pixeldensitet.

Fast det gäller bara om du jämför pixlarna i 100 % (eller om du beskär bilden från 5D Mk2 till 8 megapixel), i normala fall förstorar du pixlarna mer om du använder 30D (vid samma betraktningsstorlek och utsnitt av motivet). Då kommer brus och oskärpa framträda mycket tydligare i 30D bilden jämfört med 5D Mk2 bilden.

Å andra sidan - om vi tänker oss att vi använder ett EF/L-objektiv - så har 30D en fördel. Den använder bara den bättre delen av objektivet (mitten), medan MkII:an kommer utnyttja de sämre kanterna i samma objektiv. Kantoskärpa/CA/vinjettering och annat oönskat kommer 30D hantera bättre.

Detta är ett ständigt tvistämne. För å andra sidan ställer 30D mycket högre krav på upplösningen (skärpan) hos objektiven, varför 5D Mk2 (eg. fullformat) ofta kan ge ett bättre resultat över en större del av bildytan. Vilket alternativ som totalt ger bäst bild är beroende på motivet (ställ ett porträtt mot vit bakgrund mot en landskapsvy).
 
Men vi säger så här... Om jag skulle ta ett kort på ett motiv under exakt samma förhållanden med 7D samt 5DmkII och framkalla dessa på ett A4 format. Skulle man kunna se vilket fotografi som är taget med en fullformatskamera, är bildkvalitén så påtalande?

Det är egentligen den enda anledningen jag skulle välja 5DmkII kameran för om bildkvalitén är synligt bättre.

Jag har provfotat med 7D kameran och är imponerad över den och hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa den innan jag började snegla över att det bara skilde ungefär 5000:- mellan dessa kameror och då vore det kanske värt att lägga dessa för en fullformatare om ni bildkvalitén blir bättre. Men det verkar vara en väldans tvist om detta och alla tycker olika så det blir inte lätt att bestämma sig.
Skall försöka rota tag i en 5DmkII kamera i helgen så jag får fota lite med den och känna lite på den så man får ytterligare jämförelser.
 
Ett viktigt argument för att en FF tar bättre bilder än en crop är att pixeldensiteten är lägre. FF fångar ljus bättre på en sensor av samma generation. MkII's "jättepixlar" (fast mkt små jämfört med 5D) klarar därmed dåligt ljus bättre än 7D's "pyttepixlar". 7D är en eller åtminstone en halv generation nyare sensortyp så därmed är den lite bättre per ytenhet än den generation som MkII har. Men det kompenserar inte fullt ut.

I bra ljus kan man tänka sig följande lilla experiment ang. ett annat huvudargument: skärpedjupet. Vi sätter på vardera kameran ett utmärkt allroundobjektiv. MkII:an får ett 24-105L medan vi sätter det EF-S 15-85 på 7D:n. För dom som inte vet så är 15-85 ett förträffligt EF-S från mitt till yttersta kant över hela brännvidden på alla sätt och vis. Och klarar pixeldensiteten hos 7D/550D osv. Det sistnämnda gäller inte för 24-105L - enligt min erfarenhet - dvs på cropkameror. Den är inte dålig, men skärpan är inte i nivå med 15-85. På en FF så upplevs den sannolikt utmärkt optiskt med de lägre upplösningskrav en FF ställer på optiken. Missförstå inte detta, 24-105 är riktigt bra, men på 12-15-18MP crop så kommer det synas skillnader i optisk kvalitet - helt enkelt pga av pixeldensitet. I sammanhanget ställer 5DmkII skärpemässigt samma optiska krav (i centrum av bilden) som en 8MP 30D. MkII:an utnyttjar dock hela optiken, vilket ger en slags fördel för 30D som jag försökte påtala i föreg. inlägg. Vidare antar vi att ljuset är bra.

Ta en bild med vardera kamerkit så här:
7D på 15mm, avstånd 1m F/3.5. Skärpedjupet kommer vara 80-135cm.
MkII ställer vi på 24mm (ekvavilent brännvidd), samma avstånd till objekt: 1m. F/4. Skärpdjupet kommer ligga inom 83-125cm.

Ganska likt. Tryck ut dom i A4 och det vore mycket intressant att höra ifall en expert kan skilja dom åt. Jag tvivlar.

Byt brännvidd, FF till 50 och 7D till 35. EF-S:en får då gå upp i bländare till F/4.5 men L-objektivet kan stanna på F/4. Avstånd fortf. 1m. Skärpedjupet på 7D-kitet blir 94-107 (cm) och MkII-kitet 95-104. Fortfarande ganska likt.

Vi gör det lite mer extremt. Vi tar i till 105mm med MkII-kitet, och F/4. Öka avståndet till 3m. Annars fotar vi näsor istället för ex.vis ett tänkt ansikte. 7D ställer vi på knappa 70mm för att få samma bildvinkel. 7D's skärpedjup landar nånstans mellan 285 och 316. MkII på F/4 mellan 290 och 309.

Jag tror att det krävs mer än en expert för att skilja bilderna åt. A4, A3 eller husvägg spelar ingen roll.

Kvarstår gör oavsett lågljusegenskaperna (som en tydlig ca 1EV-fördel för FF, men den gäller inte här) och det jag nämnde förut, FF är mer förlåtande mot en lätt slarvig fotograf. Eller någon som har bråttom. Men har man bråttom ger 7D andra fördelar i form av AF och seriebildstagning. Men skillnad på bildkvalitet i vältagna bilder med väl valda objektiv under kontrollerade former så letar just jag fortf. bättre skäl än de jag har för att kunna påstå att FF ger bättre IQ.

Som ett litet sidospår (appropå FF's paradnummer låg pixeldensitet) kan man fundera över att kameraindustrin nu tycker att ljusfångaregenskaperna per ytenhet på dagens sensorer är så bra att den nya klassen "micro fourthirds" numer kan betraktas som introducerad på bred front. På kemitiden var det otänkbart, korn och kemikalier hade nått sin gräns och inget mer hände. Den digitala sensortekniken lyfts fortf. för varje generation. Kanske ett halvt EV på två år (obs, gissning). Industrin (som vad man än tycker bör betraktas som kännare av sitt värv) tycker alltså att systemkameravärlden (med sin dyra kringutrustning) kan byggas på sensorer mindre än dagens cropkameror.

Som slutkläm så vill jag ändå säga att jag helst av allt skulle vilja ha en 5DMkIII med 7D's AF. Och den kommer.

Ursäkta essän, har gott om tid nu på semestern - men här kom ytterligare 2 cent. Nån annan får berätta vilka tillkortakommanden som finns i resonemangen.... :)
 
Ett viktigt argument för att en FF tar bättre bilder än en crop är att pixeldensiteten är lägre. FF fångar ljus bättre på en sensor av samma generation. MkII's "jättepixlar" (fast mkt små jämfört med 5D) klarar därmed dåligt ljus bättre än 7D's "pyttepixlar". 7D är en eller åtminstone en halv generation nyare sensortyp så därmed är den lite bättre per ytenhet än den generation som MkII har. Men det kompenserar inte fullt ut.

I bra ljus kan man tänka sig följande lilla experiment ang. ett annat huvudargument: skärpedjupet. Vi sätter på vardera kameran ett utmärkt allroundobjektiv. MkII:an får ett 24-105L medan vi sätter det EF-S 15-85 på 7D:n. För dom som inte vet så är 15-85 ett förträffligt EF-S från mitt till yttersta kant över hela brännvidden på alla sätt och vis. Och klarar pixeldensiteten hos 7D/550D osv. Det sistnämnda gäller inte för 24-105L - enligt min erfarenhet - dvs på cropkameror. Den är inte dålig, men skärpan är inte i nivå med 15-85. På en FF så upplevs den sannolikt utmärkt optiskt med de lägre upplösningskrav en FF ställer på optiken. Missförstå inte detta, 24-105 är riktigt bra, men på 12-15-18MP crop så kommer det synas skillnader i optisk kvalitet - helt enkelt pga av pixeldensitet. I sammanhanget ställer 5DmkII skärpemässigt samma optiska krav (i centrum av bilden) som en 8MP 30D. MkII:an utnyttjar dock hela optiken, vilket ger en slags fördel för 30D som jag försökte påtala i föreg. inlägg. Vidare antar vi att ljuset är bra.

Ta en bild med vardera kamerkit så här:
7D på 15mm, avstånd 1m F/3.5. Skärpedjupet kommer vara 80-135cm.
MkII ställer vi på 24mm (ekvavilent brännvidd), samma avstånd till objekt: 1m. F/4. Skärpdjupet kommer ligga inom 83-125cm.

Ganska likt. Tryck ut dom i A4 och det vore mycket intressant att höra ifall en expert kan skilja dom åt. Jag tvivlar.

Byt brännvidd, FF till 50 och 7D till 35. EF-S:en får då gå upp i bländare till F/4.5 men L-objektivet kan stanna på F/4. Avstånd fortf. 1m. Skärpedjupet på 7D-kitet blir 94-107 (cm) och MkII-kitet 95-104. Fortfarande ganska likt.

Vi gör det lite mer extremt. Vi tar i till 105mm med MkII-kitet, och F/4. Öka avståndet till 3m. Annars fotar vi näsor istället för ex.vis ett tänkt ansikte. 7D ställer vi på knappa 70mm för att få samma bildvinkel. 7D's skärpedjup landar nånstans mellan 285 och 316. MkII på F/4 mellan 290 och 309.

Jag tror att det krävs mer än en expert för att skilja bilderna åt. A4, A3 eller husvägg spelar ingen roll.

Kvarstår gör oavsett lågljusegenskaperna (som en tydlig ca 1EV-fördel för FF, men den gäller inte här) och det jag nämnde förut, FF är mer förlåtande mot en lätt slarvig fotograf. Eller någon som har bråttom. Men har man bråttom ger 7D andra fördelar i form av AF och seriebildstagning. Men skillnad på bildkvalitet i vältagna bilder med väl valda objektiv under kontrollerade former så letar just jag fortf. bättre skäl än de jag har för att kunna påstå att FF ger bättre IQ.

Som ett litet sidospår (appropå FF's paradnummer låg pixeldensitet) kan man fundera över att kameraindustrin nu tycker att ljusfångaregenskaperna per ytenhet på dagens sensorer är så bra att den nya klassen "micro fourthirds" numer kan betraktas som introducerad på bred front. På kemitiden var det otänkbart, korn och kemikalier hade nått sin gräns och inget mer hände. Den digitala sensortekniken lyfts fortf. för varje generation. Kanske ett halvt EV på två år (obs, gissning). Industrin (som vad man än tycker bör betraktas som kännare av sitt värv) tycker alltså att systemkameravärlden (med sin dyra kringutrustning) kan byggas på sensorer mindre än dagens cropkameror.

Som slutkläm så vill jag ändå säga att jag helst av allt skulle vilja ha en 5DMkIII med 7D's AF. Och den kommer.

Ursäkta essän, har gott om tid nu på semestern - men här kom ytterligare 2 cent. Nån annan får berätta vilka tillkortakommanden som finns i resonemangen.... :)

Mycket bra svar, detta var det jag letade efter. Tack så mycket......När jag läser detta så känns det som att valet landar på 7D kameran ändå eftersom den passar mig nog bättre.
 
Ett viktigt argument för att en FF tar bättre bilder än en crop är att pixeldensiteten är lägre.
Nja, det är något av ett missförstånd. Det är i första hand storleken på sensorn som har betydelse. Idag kan man ha hög pixeldensitet med bra verkningsgrad. Fler pixlar på grund av större yta ger därför lägre brus per bildhöjd jämfört med samma pixeldensitet på en mindre sensor.
 
Tack för alla svar - och så intressanta diskussioner och inlägg. Jag lär mig väldigt mycket!!!!
 
Nja, det är något av ett missförstånd. Det är i första hand storleken på sensorn som har betydelse. Idag kan man ha hög pixeldensitet med bra verkningsgrad. Fler pixlar på grund av större yta ger därför lägre brus per bildhöjd jämfört med samma pixeldensitet på en mindre sensor.

Jo, det var ungefär det jag trodde jag sa. Och inte bara det, genom finurliga högkvalitativa objektivval (24-105 på FF mot 15-85 på cropen) får vi samma bildvinklar vid korresponderande brännvidder och därmed blir slutbilderna "identiska". Alltså genom att ett visst objekt avbildas lika stort/litet tittade på i valfritt medium från båda kamerorna. En pixel hos 5D motsvaras av en pixel på 7D. Men det där vet jag du begriper, så antagligen förstår jag inte riktigt dig (?).
 
Jo, det var ungefär det jag trodde jag sa.
Nja, du sa väl att det var pixeldensiteten som var viktig och att lägre densitet skulle ge högre bildkvalité. Så är det inte. 5D mk2 har högre pixeldensitet än t ex 400D men ger ändå högre bildkvalité på alla tänkbara vis. Även 7D har högre pixeldensitet än 400D -- men ger ändå högre bildkvalité på alla tänkbara vis.
 
Får nog förtydliga mig lite då. Stora pixlar (låg pixeldensitet) ger några oomtvistliga fördelar. En av de främsta är mindre brus vid sämre ljus. En jämförelse av just brus ska göras med sensorer av samma generation. Därför är tex 5DMkII mycket bättre på det än 50D. En halv generation senare kvarstår fördelen för MkII över nytillkomna kameror som 7D - som dessutom fått ännu högre pixeldensitet än 50D.

En annan viktig fördel vid låg pixeldensitet (tex MkII mot 7D) är att de ställer lägre upplösningskrav på optik. Och - vågar jag påstå - kan även tillåta fotografen vara snäppet mer "slarvig". När det gäller upplösningskrav/skärpa i bilden går det - till skillnad mot brusjämförelser - att jämföra sensorer av olika generation. Då blir en jämförelse mellan 30D och MkII möjlig. Skärpan ändras inte pga sensorteknologi - jag har iaf svårt att se något rimligt skäl till det. IS blir förresten än mer hjälpsamt/behövligt vid högre pixeldensitet av samma skäl. Även om det troligen är svårt att påvisa praktiskt.

Canon själva (och alla andra tillverkare) går en ständig balansgång mellan brus och upplösning som bekant. Canon har uppenbart gjort bedömningen att mellan 2005 (då kom 5D) och 2008 (då släpptes MkII) så har sensorteknologin gjort sådana framsteg att pixeldensiteten kunde ökas från 1.5MP/cm2 till 2.4MP/cm2 med någorlunda bibehållen brusprestanda. Med samma logik kunde Canon öka cropsensordensiteten 2008 till 2009 (50D och 7D) från 4.5 till 5.4MP/cm2. Och - faktiskt troligt - i det fallet förbättra brusegenskaperna. Canon själva har t.o.m döpt just det generationssteget till "gapless tech". Det hör nog till ovanligheterna dock.

Brusfördelen försvinner i bra ljus - åtminstone till stor del. Därför kan kompaktkameror med sub-lillfingernagelstora sensorer prestera riktigt bra. Men en komponent kvarstår även vid bra ljus, det är om bilden har hög dynamik. Med det menar jag en bild som består av olika ljussatta objekt och dessutom detaljer inom och bortom skärpedjupet. Där föreställer jag mig att MkII också har bättre förutsättningar än 7D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.