Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 5D mark 1

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja spontant sagt så sitter jag och funderar på en 24-70 till 7D och det beror mest på att jag sen tänker mig en 16-35 så täcker jag i alla fall ett stort område men på bekostnad av min plånboks storlek. Har inget speciellt intresseområde för fotografering förutom kanske djur i natur men till det kör jag 100-400 till största del. Men när du tänker 17-55 så funderar jag på att kanske det är mer det rätta. Så jag svarar egentligen inte utan det blir mer som du sa, en spontan kommentar.

17-55 är en väldigt bra glugg men jag tyckte att bygg kvaliten var väldigt dålig.
hade du kameran och gluggen i handen när du gick så gled zoomen ut och reglaget för skärpan tyckte jag var riktigt dåligt, i alla fall på den jag hade.

det handlar nog bara om vad du skall fota.
actionf/fågelfoto=7D
porträtt/landskap=5D mark II

så enkelt säger alla att det skall vara.

Det handlar om snabbheten då, antar jag. Men på vilka sätt skiljer sig de sig åt? Vad är snabbare?

När det gäller gluggar har jag funderat lite i dag. Det verkar vara ett jäkla gissel med zoomoptik - inget är HELT rätt. Canons EF 24-70 f2,8 L hade varit perfekt med IS. Alternativet blir EF 24-105 L med IS men "bara" f4. Och jag gillar ljusstarka objektiv och möjlighet till riktigt korta skärpedjup. Därför går mina tankar till ett EF 50 f1,4 USM (som skrivits om här ovan) på en EOS 5D MKII. Vid behov kan jag senare komplettera med andra, mindre ljusstarka objektiv. Till exempel ett 24-105 L.

Det handlar om snabbheten då, antar jag. Men på vilka sätt skiljer sig de sig åt? Vad är snabbare?

Antalet bilder du kan ta per sekund.

Andra skillnader som inte direkt har med hastigheten att göra är antalet fokuspunkter och hur mycket av bildytan som täcks in av fokuspunkterna, 5D har fokuspunkterna mer samlade i bildcentrum än 7D.

.

5D har en betydligt längre fördröjning i avtryckaren från det du trycker ner avtryckaren till bilden tas än vad 7D har (jag har bägge). Tycker att de kompletterar varandra förträffligt med 5D som passar lite lugnare fotografering och 7D är bättre actionkamera främst för cropfaktorn och snabbheten.

Ser man till endast bildkvaliteten upplever jag 5D'n som vassare än 7D'n på jämförbara ISO-tal, trots att den har några år på nacken.

//Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar