Annons

7D efter 10 dagar

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har nu haft en 7D i min ägo 10 dagar. En superkamera helt klart men funderar över vissa saker. Jag kommer från en 450D.

450D är snabbare på det mesta inom central manövrering. Det enda jag hittat som går snabbare ställa in på en 7D är exponeringskompensation, övrigt är snabbare att ställa om på en 450D vilket är lite av en besvikelse. Visst, 7D har många fler möjligheter, men tycker fortfarande det är konstigt att allt ifrån AF-drive till WB är snabbare ställa om på en 450D. Där håller man ner en knapp och drar på (det enda) hjulet - sen klart! På 7D trycker man på en knapp (som ofta kräver att man tittar så man trycker rätt), flyttar fingrar, drar på nåt hjul/ratt, konfirmerar och sen är man klar. Undantaget alltså exp.komp på 7D som alltid är tillgängligt på hjulet. Ställer man joysticken (via C.Fn) för att flytta fokuspunkt så blir även detta snabbare hos 7D. Kanske hittar jag andra saker senare men är ändå förvånad.

Jag blev överlycklig efter att dag 2 ha hittat INFO-INFO funktionen. Alltså att (huvud)displayen behagar visa kamerans centrala inställningar. Istället för den lilla läsbarhetsmässigt undermåliga 70-tals displayen på ovansidan kameran (som dessutom kräver ett knapptryck för att tändas). För att ändra inställningarna ska man vandra med joysticken (alt. använda "snabbknapparna" runt toppdisplayen mm) vilket är rätt träigt, men man kanske vänjer sig göra det snabbare vad det lider. Men nu kommer det konstiga. 7D liksom 450D har en ljussensor på baksidan av kameran. På en 7D sitter den t.h. om displayen men den släcks inte när du trycker ögat mot sökaren. Givetvis släcks den på 450D, är det dunkelt ljus vill du ju se ordentligt i sökaren och inte få ströljus från displayen. Hur * tänkte dom där?? På en 450D kan du också ställa om färgshemat i displayen som f.ö. default är ställt på erkänt lättläst svart/grå text på vit bakgrund (som tex detta forum). På en 7D går det inte, man får nöja sig med en blågrått mot svart som Canon valt åt dig (!). Jag behöver inga skins eftersom jag passerat 30, men herregud, lite konfigurering på området hade varit lätt att tillåta.

Sen finns det några bra grejjor som berör mig. AEB är listig och snabbinställd. Exp.komp är kombinerad med AEB och större omfång än vad tidigare kameror tillåtit. Slugt också med auto-stop efter 3 bilder vid serietagning. Bravo Canon! En annan sak jag gillar är RAW/JPG-knappen. Min 450D var alltid inställd på RAW+L, vilket betydde rejäl rensning av RAW när jag kom hem. Nu kan jag väcka RAW till liv temporärt när jag vill göra någonting viktigt :). Bra igen!

En av de finaste egenskaperna hos 7D är alla AF varianter/punktkombinationer. Vilka man vill komma åt ställs i C.Fn. So far so good. Men varför måste jag cykla genom dom med M.Fn-knappen (efter ett första annat knapptryck). Funktionen är så central (iaf för mig) att jag velat ha den på en separat knapp eller minimum ställa om det med ett dubbelriktat hjul/ratt. Inte upprepade tryckningar på en knapp - efter ett annat tryck på en första knapp. För långsamt.

Sökaren är fin och snäppet bättre än 450D. Men jag måste ändå säga att tydligen har pentamirror blivit mycket bättre än vad många tror, prismor i all ära - men överlägsna är dom inte. Displayen är som hos 50D och 500D. Men jag har hittills efter 700 bilder inte sett någon väsentlig skillnad ang. möjligheten kolla skärpa i display mot dator. Kanske beror det på att 450D fick en större jpg-preview att titta på jämfört med tex 40D. Displayen är kanon, men inte heller den överlägsen 450D på något sätt jag hittills hittat.

Filmning har jag saknat, brände många DVD:er (hopklippta snuttar på barn/semestrar) i utmärkt PAL-kvalitet innan jag gick över till systemkamera för ca två år sen. Men 7D kan som bekant filma i full HD. Min datorskärm är mindre än full HD och jag bara häpnar över kvaliten i de små tester jag hittills gjort. Vattenpasset kommer jag nog använda vid stativtagning. Men bara i displayen. I sökaren ser den underliga punktanimeringen ut som ett skämt.

I övrigt är det bara att lägga sig platt för responsen / seriebildstagning / AF-möjligheterna / ISO-prestanda / byggkvaliten osv. Jag köpte min kamera med ett kitobjektiv 15-85 som levererar ohyggligt bra i 100% crop enligt mig.

Så, nu har jag delat med mig av några intryck :)

Senast ändrad:
Jag tror nog att jag var ännu mer negativ än du, men så skrev jag nog första gången redan efter en dag. :)

På en 7D (och 40D) trycker man på en inställningsknapp och kan sedan ändra två olika saker med de olika hjulen på direkten. Konfirmering behövs inte.

Det är olika om man tycker att toppdisplayen är bra eller ej. För den som vill få ut många bilder på en batteriladdning är den bättre än den bakre. När jag har kameran hängande runt halsen tittar jag hellre upptill än baktill.
Vill du ha bakre displayen på ett knapptryck kan du ställa om så att den kommer direkt på INFO.
Vill du ha den till att släckas så snart du trycker ner avtryckt använder du Q istället för INFO för att tända den. Då kan du dessutom ändra saker i displayen om du vill. Ser flashigare ut än direktknapparna ovanpå, men tar mer ström.
Ljussensorn på baksidan är till för den automatiska ljusstyrkeanpassningen på den bakre displayen. Släcka den när man tittar i sökaren behövs ju inte. Det finns en display på ovansidan som inte skiner i ögonen, ens om man tänder den, något som tacknämligt nog måste göras manuellt, så det inte tär på batterierna i onödan.

Autostopp efter tre AEB-bilder har alla kameror som jag hållit i, så även din 450D. Har du alls tittat i bruksanvisningen?

Val av AF-valmetod kan man göra som du skriver, först AF-punktväljarknapp, och sen bläddra med M-Fn bland de metoder man vill ha tillgängliga.
Så snart AF-punktväljarknappen tryckts in, kan du välja punkt med båda hjulen och joysticken, samt metod med M-Fn då. Om du först trycker på Q, kan du peka på AF-valmetoden med joysticken och sedan välja framåt/bakåt med valfritt hjul. Eller så trycker du på SET och kommer till en överskådlig skärm där alla val visas grafiskt.

Rent allmänt för Canons kameror i den här klassen är att det ofta finns både två och ännu fler sätt att göra samma sak på. Var och en kan använda den metod han finner lämpligast. Vissa funktioner är också en flirt mot proffsmodellerna 1D/1Ds, då de är anpassade till hur det fungerar på de kamerorna.

Nu har jag ingen 450D, men jämfört med min 400D är skillnaden på sökaren gentemot 7D himmelsvid. Skärpekoll är betydligt bättre än på 40D, men din 450D har ju bättre display än 40D. Det har kanske inte varit fint väder än, när du varit ute? Displayen på 7D kommer mest till sin rätt i klart solsken, då dess förbättrade antireflexbehandling kommer mest till nytta.

Vattenpasset i sökaren fick mig också att undra om det var jag eller japanerna som druckit för mycket starkvara. Sen insåg jag att man ska se det som bubblan i ett vattenpass. Blev plötsligt både begripligt och användbart.

Kul att läsa dina intryck Wilhelm!

Om manövrering. Jag håller med, min 400D är fortfarande den kamera som jag snabbast kan göra de vanliga inställningarna med. Jag har dock lärt mig att leva med denna begränsning. 7D upplever jag i alla fall som en förbättring gentemot 40D.

Släckning av displayen när man för kameran till ögat. Obegripligt varför det på 40D och 7D inte funkar som på 400/450.

Topp display. För mig är den i princip oanvändbar. Jag är snart 50 bast, synen är inte vad den varit. Jag använder glasögon när jag läser och sitter framför datorn, men inte när jag kör bil, tittar på tv eller är ute och promenerar. Om jag är ute och fotar så kan jag inte använda mina läsglasögon när jag tittar i sökaren för då blir allt ett enda sudd i sökaren. Alltså måste jag var utan och då är top displayen oläslig. För mig är alltså det jag ser i sökaren och den bakre displayen de informationskällor jag kan använda.

Argumentet att en liten display drar mindre ström än en stor tycker jag är tunt. Dagens batterier har ju en enorm kapacitet. Jag har batterigrepp och därmed två batterier, har aldrig lyckats dra ur dem på en dag.

För min del kunde man gått slopa topp displayen och använda platsen till något vettigt men jag förstår att för många är den displayen helig så det lär nog inte ske.

Jag tycker Q-knappen är en bra nyhet, men jag är inte riktigt överens med när jag skall använda joysticken och när jag skall rulla på hjulen etc. Det blir nog bättre med tiden.

Mvh
Anders

Vi är så olika. Jag tycker att jag jobbar enklare med 40D än med 400D. Däremot tycker jag inte 7D är något framsteg från 40D i det avseendet.
Med 40D/7D ändrar jag exempelvis ISO och blixtexponeringskompensation utan att ta ögat från sökaren. Det har jag aldrig lyckats med på 400D.

Det kan knappast vara obegripligt för någon varför bakre displayen inte slocknar automatiskt på en 40D (osv.). Det är ju inte meningen att den ska vara tänd när man fotograferar på vanligt vis. Däremot kan det vara en olägenhet för den som av någon anledning inte använder displayen på ovansidan.
Om man tänder bakre displayen med Q istället för med INFO slocknar den igen, så snart du trycker ner avtrycket.

Det är inte det att en liten display drar mindre ström än en stor. Det är skillnaden i teknik som gör detta. Den övre behöver ingen belysning i dagsljus.

När du tryckt på Q väljer du vad du vill ändra med joysticken och ändrar med hjulen. Vill du ha en "finare" display med vad du ska ändra trycker du på SET först.

Jag gick från en 400D till 40D och jag tyckte ungefär likadant. Bland annat saknade jag att kunna använda displayen på samma sätt som 400D. Men det dröjde inte länge innan jag ändrade min uppfattning, allting är mycket snabbare på min 40D än med en 400D.
Om jag kommer ihåg rätt så var det för mycket "dubbeltryckningar" för att ändra inställningar, ofta var jag tvungen att ta ner kameran för att utföra ändringar. Idag behöver jag inte lyfta ögat från sökaren om jag ändrar något, jag ser allt i sökaren och allt är lätt att komma åt. Om jag måste kolla något så har jag ju den övre displayen.

Sen ligger väl viktiga knappar mitt på kameran (baksidan) på 400/450/500D? För den som inte vill lämna sökaren så blir det lite trångt antar jag.

.
Med 40D/7D ändrar jag exempelvis ISO och blixtexponeringskompensation utan att ta ögat från sökaren. Det har jag aldrig lyckats med på 400D.

Sant, det är en klar fördel att ISO visas i sökaren.

Det kan knappast vara obegripligt för någon varför bakre displayen inte slocknar automatiskt på en 40D (osv.). Det är ju inte meningen att den ska vara tänd när man fotograferar på vanligt vis.

Men varför inte ha samm funktionalitet som på 400/450D? Det är för mig obegripligt. Sätter jag kameran till ögat vill jag ju släcka displayen oavsett anledningen till varför jag tände den. Förstår faktiskt inte alls varför man inte har den funktionen.

Däremot kan det vara en olägenhet för den som av någon anledning inte använder displayen på ovansidan.

Precis, faktiskt mer än en olägenhet! :)

Om man tänder bakre displayen med Q istället för med INFO slocknar den igen, så snart du trycker ner avtrycket.

Ja, men Q-läget funkar väl lite annorlunda än INFO. Om du är i INFO och trycker på den lilla knappen för t ex AF, då växlar displayen till att visa just inställningarna för AF. Om du däremot är i Q-läget så händer väl ingenting om du trycker på den små knapparna? Du måste väl använda joysticken för att komma till den inställning du vill ha.

Jag har min 7D inlämnad för justering så jag kan inte testa, men så har jag för mig att det funkar.

Nåväl, det här med användargränssnitt kan man förstås diskutera i oändlighet. Säkert har vi alla något vi skulle vilja förbättra och ändra.

Själv har jag valt att helt enkelt leva med hur det är och inte reta upp mig på det som jag uppfattar som "konstigheter". Med 40D tog det nog ett år innan jag slutade irritera mig, med 7D tog den någon dag.

Jag tycker känslan av att jobba med 7D överlag är väldigt bra.

Anledningen till att man inte har den automatiska displaysläckarfunktionen på 7D, när den finns på 400D/450D, är förstås att det måste till en näsdetektor under sökarokularet. På Canon tycker man antagligen att det är en onödig kostnad, när det finns en display på ovansidan, som gör att den bakre inte behöver vara tänd.

Om du har tänt bakre displayen med Q, kan du ändå ändra med knapparna framför övre displayen. Den bakre slocknar dock då, så det fungerar antagligen inte för dig, om du inte ser den övre displayen.

Själv använder jag, som är ungefär lika gammal som du, glasögon till vardags. Övre displayen läser jag vare sig jag har glasögonen på eller ej. Jag sätter en korrektionslins på kamerans sökare för att förskjuta inställningsområdet för den inbyggda dioptriinställningen. Det gör att med inställningsratten på ena hållet ser jag sökaren bra med glasögon, och skruvar jag i den andra riktningen ser jag utan glasögon. I vissa lägen, som exempelvis om jag ränner omkring i regniga orienteringsskogar, är det bara till besvär att ha blöta och immiga glasögon.
Utan korrektionslinsen kommer jag lite utanför den inbyggda inställningen på ett av hållen.

Jag har haft min 7D i ca en månad och jag kom också från en 450D.
Det som var svårast för mig var att vänja mig vid att hantera två rattar ;O).

Jag kände mig som en total nybörjare när jag fick leta efter inställningmöjligheter i manualen! RTFM har aldrig varit mer sant än just nu!

Ett stort plus som inte tagits upp här är husets storlek och tyngd! Kameran ligger mycket stabilare i min hand än vad 450D gjorde. Dessutom har jag haft möjligheten att prova kamerans vädertålighet.

Vid dåligt väder (regn) gick min 450D otroligt segt efter en stund. Detta har jag inte märkt av alls med 7D. Den tuffar på. Det enda jag behöver se upp med är objektiven som inte har någon tätning. Simat tål att diskas i diskmaskin så den använder jag bara med silvertejp runt fästet! Finfin vädertätning. :)

Att hantera 7D är knepigt i början men jag är så glad över fönstret på ovansidan!
Inga mer fläckar framför ögona vid mörkerfotografering!
Att använda rattar vid inställningar är så mycket smidigare än knappar. Jag behöver inte ta ögat från sökaren för att ändra inställningarna.

mvh
Helena

Snart halvvägs in i manualen.

En samanfattning av tråden hittils.
7D är en bra kamera som en del användare inte ännu har lärt sig att använda på bästa sätt.

Filmning har jag saknat, brände många DVD:er (hopklippta snuttar på barn/semestrar) i utmärkt PAL-kvalitet innan jag gick över till systemkamera för ca två år sen. Men 7D kan som bekant filma i full HD. Min datorskärm är mindre än full HD och jag bara häpnar över kvaliten i de små tester jag hittills gjort. Vattenpasset kommer jag nog använda vid stativtagning. Men bara i displayen. I sökaren ser den underliga punktanimeringen ut som ett skämt.

Jag har precis packat upp min 7D tillsammans med ett Canon 60mm 2.8 macro och håller på att prova filmfunktionen.
Är det meningen att man ska använda manuell fokus rakt igenom eller? Den automatiska fokusen är totalt värdelös om det inte är så att min kamera är felinställd eller liknande.

Jag har letat i manualen men hittar inget vettigt kring det.

Jag har precis packat upp min 7D tillsammans med ett Canon 60mm 2.8 macro och håller på att prova filmfunktionen.
Är det meningen att man ska använda manuell fokus rakt igenom eller? Den automatiska fokusen är totalt värdelös om det inte är så att min kamera är felinställd eller liknande.

Jag har letat i manualen men hittar inget vettigt kring det.

Du kanske skulle ställa frågan i Canon 7D - filmtråden istället?

Tack för responsen! Fast jag är ju eg. väldigt positiv till kameran, därför inledde jag med "superkamera" och avslutade med att "lägga mig platt" vilket jag fortfarande tycker och gör :)

Patrik: du kan trycka på AF-ON mitt under filmning så aktiverar du LV-fokus. Ger ett litet hack i filmen men det får man leva med.

Jag tror att 7D är designad för dom som är vana vid XXD och inte tagit med/förbisett de landvinningar som XXXD faktiskt har. Inkl användande av huvuddisplayen mer eller mindre permanent. Batterierna tål nu nära 1000 exponeringar så det finns gott om kräm för sånt. Köper man inte det så skulle jag ändå mycket hellre bära på ett extra batteri mot att jag fått snabbare handhavande. Och som sagt, displayen borde använda sensorn för att stänga av den när bilden tas - det är faktiskt märkligt att det inte sker. Sensorn är inte optimalt placerad men men, det kunde den ju ha varit om dom tänkt rätt. Det handlar om ett extrafeature, inte att ta bort något för dom som vill ha det som det alltid varit.

Persson, sant det där med konfirmering. Men det beror också lite på hur man ser det. Förändringsläget på 7D är aktivt fram till man tar bilden. För att bli av med den ev. "risk" det innebär får man göra ett halvtryck på avtryckaren (en slags konfirmation). Så är det inte på 450D, efter man släppt knappen är det helt enkelt inställt, konfirmerat och klart.

Ang. ISO så begåvades 450D med en sådan knapp (samt att talet visas i sökaren). Det saknades på 400D har jag sett nu. Tydligen förbättrades också sökaren rejält i 450D (men fortf. pentamirror) mot 400D. Ang. displayen så tror jag 40D och 450D faktiskt har samma. Däremot är preview jpeggen större i 450D, den tvingades göras om oavsett eftersom man gick till 12MP så där ligger nog den största skillnaden. Tror jag.

Hornavan: ja det är helt sant och 7D rockar. Men man ska inte blunda för det som med mycket enkla medel gjorts bättre, annars är man lite bakvänd tycker jag. :)

Två hjul och en joystick, nog kommer även jag kunna växla funktion allt snabbare och (långsamt) börja uppskatta toppdisplayen. Och varje knapptryck kan på 7D följas av 2 inställningsändringar (eller 3 då joysticken också blandas in). Men faktum kvarstår att det inte är speciellt snabbt att oavsett via Q-meny eller "snabbknapp" vid toppdisplayen flytta fingrar och dra på rattar.

Misstänker man kan lära sitt pekfinger hitta rätt bland de fyra knapparna ovanför toppdisplayen utan att fuska med synen. Då går det bättre. Men även där finns en liten innovation på 450D. Knapparna har olika storlek, någon är konkav istället för konvex, och WB har t.ex. en extra liten knopp och Expkomp är lite större. Allt för att underlätta då blicken inte är med och fuskar. Så slutsumman är iaf att flera saker är snabbare på 450D, även om 7D ståtar med betydligt fler möjligheter.

Persson igen, såklart hade du också rätt om autostop vid AEB. På en 450D kunde man dock inte missa släppa fingret efter tre exponeringar eftersom den är så mycket långsammare. Därvidlag var din gamla trotjänare 40D överlägsen :)

Ja snart ska jag väl ut i mörkret med undret igen, för det är alldeles sant, jag har knappt använt den i dagsljus. Skitnovember! :)

Ska bjussa på två tips till er som inte bara är lyckliga ägare av 7D, utan också har iPhone. Manualen i pdf kan du lägga in i 7-kronorsprogrammet GoodReader. Du kan lägga in den var som helst egentligen, men finessen med Goodreader är att du då gör den sökbar och kan fylla den med bokmärken för "särskilt intressanta avsnitt". Lämna pappret hemma alltså, det här är mycket bättre.

Canon USA har också publicerat ett antal "how-to"-filmer, dom är uppe i runt 15 st tror jag. Dom kan du tex ladda ner i gratisprogrammet DropBox och se när som helst.

Så här fint blir det:

Bilagor

• IMG_0573 FS400.jpg
    IMG_0573 FS400.jpg
    61.8 KB · Visningar: 388
  • IMG_0576 FS400.jpg
    IMG_0576 FS400.jpg
    54.4 KB · Visningar: 388
Och som sagt, displayen borde använda sensorn för att stänga av den när bilden tas - det är faktiskt märkligt att det inte sker. Sensorn är inte optimalt placerad men men, det kunde den ju ha varit om dom tänkt rätt.
Glömde kommentera detta tidigare.
Det finns alltså ingen nässensor i 7D. Den sensor som sitter på baksidan, vid hjulet, är en ljussensor. Den mäter omgivningsljusets styrka. Denna information används för att ställa in ljusstyrkan på bakre displayen automatiskt, något som 450D inte kan göra.
Däremot kan den inte skilja på mörk omgivning eller skugga på grund av näsa i närheten.

Även i denna lilla bild ser man skillnaden på hur Canon tagit i när det gäller okularet till sökaren. Inuti är skillnaden större.

Bilagor

• 40D 7D.jpg
    40D 7D.jpg
    25.2 KB · Visningar: 135
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto