Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D, 70D eller 7D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

m-lindfors

Ny medlem
Tänkte ta upp fotograferandet igen och har ägnat sjukt mycket tid på att läsa på mig om canons nuvarande sortiment.

Fotar det mest men prio är djur i skogen, dvs ofta lite sämre ljusförhållanden. Snabba bildserier är också önskvärt men vart gränsen går vet jag inte.

Försökt och lista +/- med de kameror jag har i åtanke just nu, canon 70D, begagnad canon 7D mk1, eller canon 7D mk2

Canon 70D
+pris som ny
+filmegenskap (osäker på om jag kommer filma)
-väderskydd?

Bra autofokus, bra antal b/s (7st), ok ISO

Beg. Canon 7D mk1

+pris
+väderskydd
-ISO
-film

Samma autofokus som 70D, ok b/s (6 st)

Canon 7D mk2
+väderskydd
+b/s (10 st)
+ISO
-PRIS!

Bättre autofokus än båda ovan?, ok film

Just nu lutar det åt en begagnad 7D, som ibland går att komma över <5000 kr för huset.
Jag har fått för mig att den tar minst lika bra bilder som en 70D, möjligen något sämre i hög ISO?

Saknas något ovan och hur hade ni tänkt?

7D är inget vidare alls på ISO över 800 så den skulle jag ta bort ur ekvationen om det just är det som är viktigt för dig.

Till din lista skulle jag lägga en begagnad 5D Mk III (som du får till mindre pengar än en ny 7D Mk II), lite beroende på vad du ska fota. Inte lika många b/s men en riktigt bra autofokus och kanonbra prestanda på höga ISO.

Ifall du inte har EF-S objektiv från tidigare så kan ju 6D (n) vara ett alternativ, utan wifi och gps. Pris mellan 70D och 7D mkII men dock endast 4 b/s.

kan väl tillägga att 7D har compact flash kort som är ganska ute. Frågar du mig så är 7DII en ganska obegriplig produkt med tanke på 70D och 5D/6D.

kan väl tillägga att 7D har compact flash kort som är ganska ute. Frågar du mig så är 7DII en ganska obegriplig produkt med tanke på 70D och 5D/6D.

Hur tänkte du där?
Det är ju den ultimata fågel kameran om du frågar mig,
Grym autofocus
Snabb och väldigt bra bildkvalitet ett bra lyft jämfört med min
Gamla 7d som jag haft i fem år

oahh.

CF-kort är det du använder till även 7DII i första hand då dessa är mycket snabbare till dessa kameror. Du kommer bara upp till 1/4 av hastigheten med SD-kort oberoende vilket kort du sätter i (ca 45-50 Mb/s. Nej använd CF 160 Mb/s.

Att II:an skulle vara obegriplig fattar jag inte. Har själv 70D och 5DIII (tidigare haft 7D) och jag använder II:an 95 gånger av 100. 5:an används i gömsle eller då 400mm + 1,6 crop blir för mycket, t.ex. när de sträckande vadarna passerar på 5-10 m avstånd i 60 km/h. Även när ljuset är riktigt skumt föredras 5:an annars alltid 7DII.
OBS detta gäller vid djur/fågelfoto där snabb seriematning och riktigt bra AF behövs.

Tillägg Gamla 7D gör 8 b/s och inte 6.

ofta lite sämre ljusförhållanden

Om det är fotografi i dåliga ljusförhållanden kan du glömma alla crop-kameror, då är det fullformat som gäller. Lämpligt i din prisklass kan vara en 6D om du klarar av att bara använda centrumpunkten vid fokusering vilket fungerar ganska bra.

För övrigt:
Glöm gamla 7D.
70D är en mycket trevlig och kul kamera att arbeta med.
7D ii har en fantastisk autofokus men inte lika bra i dåligt ljus som fullformat.

Det är objektiven som är dyra.

7D II är bättre än 70D och givetvis även än 7D.

En budgetkombo är begagnad 7D och begagnat EF 400mm f5,6 L.
Det är en bra kombo. Om du väljer 7D Mark II i stället så vinner du förutom bättre AF även bättre bildkvalitet framförallt på högre ISO.

Nästa steg är bättre optik. Och vid långa brännvidder är det stabilisering som gäller.

EF 400/5,6 saknar stabilisering vilket är den enda svagheten med ett annars enastående bra objektiv.
Budgetalternativen är långzoomarna. Canons ny 100-400/4-5,6 är bäst och också dyrast. Förutom zoomen så har den en utmärkt stabilisering.
Tamron är billigast med 150-600mm, bra stabilisering och prisvärd. Inte lika skarp som Canonzoomen. Sen kommer Sigma med en större och tyngre 150-600mm Sports den är heller inte lika skarp som Canonzoomen. Dyrare än Tamron men med kanske marginellt bättre skärpa.
Canonzoomen har överlägsen AF gentemot Tamron och Sigma.

Nästa steg ( i pris) är ett begagnat EF 300mm f2,8 IS. Den är helt i en egen klass jämfört med föregående objektiv. Går mycket bra att använda med extendrar 1,4X och 2X. Men det är ingen zoom så Canonzoomen kanske ändå lockar mer för den som måste zooma.

Sigmas 300mm/2,8 har bra rykte och relativt lågt pris begagnat men saknar stabilisering, bör ändå nämnas.

Om du inte behöver fördelen för telefoto med cropfaktor 1,6 som 7D ger så är 5D Mark III det bästa valet.
Den matar inte lika snabbt som 7D Mark II men bildkvaliteten är ett par snäpp vassare.

Själv har jag ett 45 MB/s kort och 70D kan dra av 9 RAW+JPEG innan bufferten är full sen tickar det på lite långsammare. Jag är väldigt nöjd med detta.

Finns tydligen SD-kort med 312 MB/s.

Jag menade bara att man kan bränna av ganska många bilder med en 70D och med hyfsad fart trots endast 45 MB/s.

Tack för alla svar.

Jag är inte begränsad till några objektiv i dagsläget men crop känns nödvändigt för att annars tvingas man in på riktigt dyra objektiv....

Så då står det mellan billigare 70D och dyrare 7Dmk2.

Någon av er som har 70D som har något som är dåligt med den? (även om det inte är lika bra som 7Dmk2, 6D, 5D mk3)

Tack för alla svar.

Jag är inte begränsad till några objektiv i dagsläget men crop känns nödvändigt för att annars tvingas man in på riktigt dyra objektiv....

Så då står det mellan billigare 70D och dyrare 7Dmk2.

Någon av er som har 70D som har något som är dåligt med den? (även om det inte är lika bra som 7Dmk2, 6D, 5D mk3)
Modellspecifikt fel på 70D är att slutaren går itu. 7D har ett vanligt fel av att kortslutas eftersom skruvarna inte är spända eller låsta. 7DII har väl bara rapporterats om autofokusen, men det är väl åtgärdat med senaste firmwareuppdateringen.

Ovanliga fel, men kan vara bra att känna till.

Någon av er som har 70D som har något som är dåligt med den?

70D är en favorit även om jag har både 7D och 6D. Kommer nog inte sälja min 70D så länge inte en fullformats-Canon tillverkas med vridbar pek-skärm.
I senaste servicen fick jag byta ett av "gångjärnen" till skärmen men det var ingen större kostnad. Gick sönder då kameran fick en smäll.

En liknande tråd har nyligen varit uppe, vara bara några veckor sen en fråga som liknar din ställdes där. Du kan ju läsa igenom den tråden också och se om du kan få några tips och råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar