Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

77mm step-down till..?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
På en 70-200/2.8 zoom (77mm filterfattning) med en filmkamera, hur stor step-down kan man använda utan att få vinjettering eller andra problem? Jag har nämligen ett 72mm Zeiss softar filter, och ett 62mm close-up filter. Då jag använder dessa filter sällan och Zeiss filtret är dyrt (jag fick tag på mitt mycket billigt) känns det onödigt att införskaffa nya...

-- Nicke

Eumh.. Jag kanske missuppfattar dig här.. Men på en analog kamera kan du ju inte använda step-down öht. Den använder ju hela ytan..eller så gott som...

Närbildslinser brukar fungera bra med stepdown. Hur det funkar specifikt med 70-200 vet jag dock inte.

Inte omöjligt att även Softaren kan funka utan vinjettering heller. Det beror sannolikt på objektivets konstruktion. Funkar det så ger det dock en ljusförlust. Insläppet på ett B+W-filter i 62 mm-ring är 56 mm vilket då skulle ge ca f/3,5 vid 200 mm.

Det är väl bara att testa.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto