Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

72 dpi på eos 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej!
jag är helt ny på digikameror. har precis köp en Eos 5D och skulle förut lägga in de första bilderna i photoshop. såg till min förvåning att 5d fotar i 72 dpi och 150 cm på längsta sidan, detta med största möjliga jpg-filer.
nu är min fråga; kan jag ställa in högra dpi på kameran så att jag varje gång måste interpolera? om inte hur gör jag bilderna stora med högt dpi i ps. förr när jag scannade bilder brukade jag gör dem några cm på längsta sidan och scanna i 3200dpi ocg behövde därför aldrig interpolera. Kan inte det.
nu blir filerna 36m stora och över 100 cm på längsta sidan i 72 dpi.
hur gör jag om jag vill ha bilder som är hundra cm eller mer på längsta sidan och i 300 dpi för en utställning tex.?

hur göra, hur göra?
magnus
 
Senast ändrad:
Upplösningen hos 5D är 4368x2912. Detta motsvarar en storlek på 36,98x24,65cm om du skriver ut en bild i 300dpi. (Dpi (dots per inch) har bara betydelse när du ska skriva ut bilden så fokusera inte allt för mycket på att det står 72, det hade lika gärna kunna stått 2, 7 eller 2400).

Om du vill skriva ut meterförstoringar i 300dpi måste du interpolera bilden. Välj image-image size Se till att "resample image" är förbockat och välj gärna "bicubic smoother" i rullisten. Skriv sen in de mått du vill ha bilden interpolerad till. Pixlar läggs då in av ps och bilden blir större. En bild i den storlek du vill ha kommer då att bli ett par hundra mb uppskattningsvis.
 
Bocka utav "resample image" skriv sedan in 300dpi och tryck dit bocken igen, klart, då kan du se hur stor din bild är utan interpolering i 300dpi, vill du göra den större är det bara att göra som David föreslog.

Om du fotar i Rawformat, vilket man får förmoda du gör med den kameran, så kan du ställa in att bilden skall vara i 300dpi i ACR, då kommer alla bilder ha den inställningen i PS efter uppräkningen.

Sen förstår jag inte varför du skall ha meterstora bilder i 300dpi, det är väl overkill, 150dpi räcker nog i dom storlekarna, ju mindre interpolering du behöver göra desto bättre är det.

kent.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.