Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska göra jätteutskrift från 5D, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Dez skrev:
"Dra ifrån" ?

Tack för hjälpen, ska testa detta i morgon. Har tyvärr inte haft tid än.

Dra i markeringen så att området (delbilden) hamnar lite enskilt. Annars är det ju svårt att veta vart den förra delbilden slutade när man ska göra den andra.

Det går säkert att lösa det med ett rutmönster också som nämnts tidigare.

Fördelen för dig är ju att nu vet exakt hur stor (i pixlar mätt) varje delbild ska vara (förutsatt att din originalbild är 12MP och obeskuren frpn din 5D).

Tack för denna tråd själv. Det har inspirerat mig att göra något liknande!

/J
 
Det blev galant!
Visste inte att det gick att ställa in markeringsverktyget på fixed ratio. Gick väldigt smidigt.
Bilden ser kanonbra ut på en meters håll.
 

Bilagor

  • img_4609jl.jpg
    img_4609jl.jpg
    98.3 KB · Visningar: 189
Markeringsverktyget med sidförhållande verkar bra! Har inte kollat upp den möjligheten utan tidigare bara testat lite med beskärningsverktyget. Den senare ogillar jag dock för där verkar man inte kunna låsa sidförhållandet utan att ange ett absolut värde på bildens storlek, varpå den räknas om i upplösning/storlek vilket jag oftast inte vill.

Inspirerande att se resultatet. Att det ser bra ut på så nära håll som 1m är klart bättre än jag hade förväntat mig! :D
 
danneman skrev:

Inspirerande att se resultatet. Att det ser bra ut på så nära håll som 1m är klart bättre än jag hade förväntat mig! :D

Det blev mycket bättre än jag trodde var möjligt. Interpolerade upp bilden till 72 dpi från de 37 det blev.
Markeringsverktyget är helrätt när man vet hur stora bilderna ska bli i förhållande till varandra.
Beskärningsverktyget blir mycket krångligare.
 
Som kuriosa kan jag säga att jag tog ett skjutmått och mätte på en reklambild på busskuren.
Den verkade ligga runt 50 DPI.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.