Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70D eller 700D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Jag läser, läser och läser. Recensioner, produktbeskrivningar etc.
Men kan inte för mitt liv bestämma mig. Kanske svårt för er att hjälpa mig då bara jag vet mina behov. Men viss vägledning eller bara en spark i röven i rätt riktning kanske ni kan bistå med i alla fall.

1. Ja, jag är amatör. Men har fotat en del förut och är relativt bekväm med systemkameror.
2. Jag fotar mestadels mingel, livespelningar och "vardag" både utomhus och inomhus.
3. Jag vill ha ett Tokina 11-16 så småningom.
4. Jag gillar möjligheten att kunna filma då jag gillar att dokumentera och klippa ihop små filmer.
5. Pengar är inte ett större problem, dilemmat ligger nog snarare i att jag vill inte betala för lite och inte bli nöjd, men inte heller betala för mycket och få dåligt samvete om fotograferandet lite då och då skulle hamna på hyllan på grund av annat jag gör som har en tendens att komma in och ta upp en stor del av den kreativa sidan av mitt liv.

Fördelen med 700D är ju, trots att pengarna i sig inte är problemet, att jag för samma pris som 70D kan ta ett gäng objektiv till den (Cyberphotos paket med 18-135 och 40 ser ju riktigt trevligt ut).

70D känns ju som att huset erbjuder lite mer svängrum eller kanske mer marginal till att inte göra mig besviken, men samtidigt kanske det den erbjuder (wifi, bättre iso m.m) är bagateller för en amatör- hobby- och vardagsfotograf som jag själv.

EDIT: Ska eventuellt försöka att kontrollera mitt sug efter ny kamera fram till mellandagarna i hopp om något ännu mer prisvärt erbjudande någonstans. Nödvändigt?