Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70D eller 700D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Jag läser, läser och läser. Recensioner, produktbeskrivningar etc.
Men kan inte för mitt liv bestämma mig. Kanske svårt för er att hjälpa mig då bara jag vet mina behov. Men viss vägledning eller bara en spark i röven i rätt riktning kanske ni kan bistå med i alla fall.

1. Ja, jag är amatör. Men har fotat en del förut och är relativt bekväm med systemkameror.
2. Jag fotar mestadels mingel, livespelningar och "vardag" både utomhus och inomhus.
3. Jag vill ha ett Tokina 11-16 så småningom.
4. Jag gillar möjligheten att kunna filma då jag gillar att dokumentera och klippa ihop små filmer.
5. Pengar är inte ett större problem, dilemmat ligger nog snarare i att jag vill inte betala för lite och inte bli nöjd, men inte heller betala för mycket och få dåligt samvete om fotograferandet lite då och då skulle hamna på hyllan på grund av annat jag gör som har en tendens att komma in och ta upp en stor del av den kreativa sidan av mitt liv.

Fördelen med 700D är ju, trots att pengarna i sig inte är problemet, att jag för samma pris som 70D kan ta ett gäng objektiv till den (Cyberphotos paket med 18-135 och 40 ser ju riktigt trevligt ut).

70D känns ju som att huset erbjuder lite mer svängrum eller kanske mer marginal till att inte göra mig besviken, men samtidigt kanske det den erbjuder (wifi, bättre iso m.m) är bagateller för en amatör- hobby- och vardagsfotograf som jag själv.

EDIT: Ska eventuellt försöka att kontrollera mitt sug efter ny kamera fram till mellandagarna i hopp om något ännu mer prisvärt erbjudande någonstans. Nödvändigt?
 
Hur kommer det sig att du snöat in dig på dessa? Det är säkert fina kameror, men jag tycker båda är lite overprice, 70d i all ära skall vara bra som jag förstår men kostar ganska mkt, får ex en 7d begagnad billigare,, eller en beggad 60d som nog skulle göra jobbet för deg plus ett L-objektiv typ... men jag har ju inte så mkt erfarenhet av 700d men det kenns som om jag skulle vara rädd att växa ifrån ett sånt hus om jag var dig...
 
Jag skulle valt 70D om det står mellan dem, skall själv byta kamerahus till den snart.
Väldigt snabb kamera, vilket är väldigt viktigt för min del.
 
jag köpte canon eos 70d för ca veckan sen, du kommer inte ångra dig, den har allt man behöver för det priset, ca 13800kr på cyberphoto, då får du med lite extra saker också :)
sen är valet ditt :)
 
Jag uppgraderade till en D700 från D90 nyligen, och huvudanledningen var att jag längtat efter fullformat i flera år. I övrigt hade jag lätt kunnat fortsatt med min D90 i två år till.

Jag fotar väldigt mycket (Både amatör och semi-professionellt) och känner inte att det finns någon betydande begränsning som får mig att vilja uppgradera från D700. Jag saknar helt enkelt ingenting. ISO går att pressa tillräckligt högt för att fota vid stearinljus utan att tappa nämnvärd kvalité, RAW-filerna går att plocka löjligt mycket information ur, 12MP räcker längre än vad jag någonsin behöver och mer än 8 bps har jag ingen användning av. Det enda jag vill ändra är att jag vill ha två minneskortfack, men det är bara för att jag fotar en del bröllop och hade inte sagt nej till direkt backup.

Risken är nog nära noll att du blir besviken på någon av de här kamerorna. Håller nog med om att du lugnt skulle kunna gå ner ett par nivåer utan att märka någon större skillnad om du inte som jag är kär i FX. Det är en uttjatad åsikt, men kamerorna är så otroligt bra nu att det krävs extrema förhållanden för att ens se några tydliga skillnader i bilderna.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.