Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett telezoom till min d50 och undrar om det är nån som har nåt av dom och isof vad ni tycker om det och vad det är mer än en stor prisskillnad på dom.

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D DG Macro Super För Nikon

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II För Nikon

I klassen 2000kronors-70-300mm-zoomar brukar Sigma APO DG "vinna". Har det själv men har inte haft möjlighet att jämföra det mot den 1000kr billigare icke-APO versionen. Ett giltigt antagande är att den är sämre? Om den är mycket sämre kan nog bara du själv bestämma genom att jämföra foton.

Jag har 70-300 utan APO. Enligt säljaren så var APO inte lika nödvändigt för digitalkameror. APO hade med färgåtergivningen att göra om jag minns rätt och de justeringar man ev kan behöva göra kan man göra i datorn lika gärna, enligt honom.

Jag är nöjd med mitt och har inte märkt av något färgstick. OBS! kom ihåg att det inte är någon proffsoptik så kvalitén blir väl därefter. Duger dock för en glad amatör som mig.

APO-versionen har betydligt "häftigare" glas och bryter förmodligen olika färger mer lika, hur som helst är den optiskt bättre men för övrigt lika bra/dålig som sin systeroptik. APO-versionen är nog att föredra om du inte har några planer på att byta upp dig utan tänker behålla gluggen, planerar du att bara ha gluggen som en tillfällig lösning rekomenderar jag nog den billigare eller än hellre en begagnad om du kan hitta en. De brukar gå att få riktigt billigt.

linusf skrev:
Jag har 70-300 utan APO. Enligt säljaren så var APO inte lika nödvändigt för digitalkameror. APO hade med färgåtergivningen att göra om jag minns rätt och de justeringar man ev kan behöva göra kan man göra i datorn lika gärna, enligt honom.
Man får anta att säljaren inte hade APO-versionen hemma. Antingen det eller så lät du ganska skeptiskt till priset på den? :)

På nätet (dpreview.com bla) finns massor av opartisk information om de flesta moderna objektiv.

Återigen, vad jag läst (på nätet) är att 70-300 APO DG håller väldigt hög optiskt kvalitét, speciellt, men inte endast, för sitt pris, åtminstone mellan 70-250mm. Sen om man tycker att det räcker med att icke-APO-versionen är "hälften" så bra pga att det kostar hälften så mycket är upp till en själv.

TheJaff skrev:

Återigen, vad jag läst (på nätet) är att 70-300 APO DG håller väldigt hög optiskt kvalitét, speciellt, men inte endast, för sitt pris, åtminstone mellan 70-250mm. Sen om man tycker att det räcker med att icke-APO-versionen är "hälften" så bra pga att det kostar hälften så mycket är upp till en själv.

Det kan man anta om man vill det.
Säljaren hade båda objektiven hemma och skillnaden var inte så stor i pris som du beskriver. Jag får väl dra en återigen också och säga att bildkvalitén duger för mig. Men säkert inte för dig och kanske många andra med dig.

Tjoflöjt. ;-)

linusf skrev:
Det kan man anta om man vill det.
Säljaren hade båda objektiven hemma och skillnaden var inte så stor i pris som du beskriver. Jag får väl dra en återigen också och säga att bildkvalitén duger för mig. Men säkert inte för dig och kanske många andra med dig.

Tjoflöjt. ;-)
Hehe.. mitt inlägg skulle inte läsas som att jag tycker att man är snål om man inte köper APO-varianten, inte alls. Jag menar bara att ingen kan tala om för någon annan om ett objektiv "duger" för just den personen. Man måste nästan kolla själv och jämföra. Allt som oftast för amatörer/hobbyfotografer (som jag själv är) så är det ändå priset som avgör i slutändan. Hur mycket pengar känner jag mig bekväm med att lägga på det här objektivet, kommer jag att ångra mig osv. Gå på känsla kan man säga..

Vad gäller priset för de båda så har jag för mig att jag sett icke-APO för ca ca 1300kr och APO för 2300kr?

Icke APO-versionen borde vara samma som den tidigare DL-versionen, men nu med uppdaterad antireflexbehandling.
Om så är fallet så har APO-versionen framför allt mindre kromatisk aberration men, upplever jag, även bättre skärpa.

Nu KAN de ju gjort någon mer ändring än bara antireflexbehandlingen, även om jag inte finner det så troligt.

Jon:
Jag skulle köpte APO-versionen. Jag var nära att köpa dess föregångare APO II när jag skulle köpa telezoom. För pengarna är det ett bra objektiv, även om det är lite mjukt över 200mm.
Jag köpte istället en begagnad Nikon AF 70-210/4-5.6D pga den snabbare autofokusen. Det är åxå värt en titt, om man kan tänka sig begagnat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto