Annons

70-200 som inte knäcker ryggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

F1new

Medlem
Hej!
Jag saknar en högkvalitativ 70-200 liknande Canons EF 70-200/4,0 L USM. (vikt ca 800g)
Har någon tips på något i samma klass till Nikon?

Mvh,
Dan
 
Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED väger bara 1,3 kg. Det är bra träning att bära på den .-). Jag tycker inte det är några som hellst problem om man bara har rätt väska för den. Jag har LowePro Toploader 75 AW. Perfekt att ha med sig om man är ute flera timmar med det.
 
Säkerligen en bra glugg, dock är storlek och vikt väsentliga faktorer när man åker skidor. Ljuset är sällan ett problem ;)

En annan fråga - har du provat VR till sjöss? Funkar det eller får optiken spel i sjögång?

Dan
 
jag har testat i bil på guppig grusväg.... funkar kalas om man sätter på active läget..
Jag åker oxå skidor med den här gluggen i ryggan, inget att klaga på där. Man får lite starkare ben bara ;)

Sen så är det inte grejer som vågor o sånt objektivet är byggt för att parera utan skakningar som uppstår när man håller det i händerna, lite små skakninar.
 
Nikon har ju helt klart en liten lucka där.

Det närmaste du kommer är nog 70-210/4 eller 70-210/4-5.6. Helt okej gluggar, men de håller väl inte riktigt samma klass som Canons 70-200/4L...
 
Jag har en Canon XM-1 videokomera med optisk VR, jag antar att det funkar på samma sätt? Den är helt suverän, dock inte till sjöss, då får man stänga av VR'en annars får den spel!

Har 70-200:an några andra företräden framför 80-200 förutom VR? Det finns ju inte så många beg 70-200 att vraka bland...
 
Jag har fått uppfattningen att dessa äldre gluggar dras med långsam och osäker AF?
För skidåkning krävs snabb och säker AF, dock prutar jag gärna på ljusstyrkan!
Jag har för tillfället en Sigma 70-300 vars AF är ett skämt. Dessvärre är manuell AF också ett skämt på denna :(
 
Jag har D-varianten av 70-210/4-5.6 (D-versionen är snabbare än den andra). Jag vet inte riktigt vad som krävs för skidfoto då jag inte testat det. Flygande fåglar är inte några problem och det är oftast pga att jag själv inte hinner med i svängarna eller att jag misslyckas med panoreringen som gör att en del bilder blir suddiga.
Men det är ju tex inte så jätteofta fåglarna kommer rakt mot en och så tex...
Den är iaf snabbare än Både Nikons och Sigmas 70-300:eek:r, men den är säkerligen inte lika snabb som 70-200/2.8.

70-200:n har ju AF-S. AF-S-versionen av 80-200:n är ju utfasad och finns bara begagnad, men det verkar inte vara så gott om dem. Icke AF-S-versionen är väl inte heller dundersnabb i fokusen enl. vad "de" säger.
 
Ken Rockwell har ju höjt din zoom till skyarna, men jag har haft lite svårt att ta det på allvar. Kanske dags att bilda sig en egen uppfattning...
Att AF-en är snabb är ju bra, hittar den rätt också? Dvs inget farande mellan ändlägena så fort den ska fokusera om?
 
F1new skrev:


Har 70-200:an några andra företräden framför 80-200 förutom VR? Det finns ju inte så många beg 70-200 att vraka bland...

Jag har aldrig äget en 80-200 lins men vad jag har läst mig till så är fördelarna enl nedan:

1. 70-200 är ca 200 g. lättare.
2. Något skarpare på 200 mm.
3. Som sagt AF-S.
4. 70-200 har dessutom gummipackningar. Den sägs tåla fukt i samma utsträckning som en Nikon F5. Vad 80-200 mm linserna tål vet jag inte. Till sjöss vill man ju dock ha lite vädertåligt material.
 
Riktigt så bra som Ken Rockwell säger är den inte. Som med det mesta annat han skriver så ska man ta det med en nypa salt, men den är helt klart en trevlig glugg för priset och den har, i mitt tycke hyggliga AF-prestanda. Jag suktar just nu efter en Sigma 70-200/2.8 men kommer att behålla 70-210:n som lättviktsalternativ.

Jag vet inte vad du menar med att den "börjar fara mellan ändlägena när den ska fokusera om".
Fall man tex följer en fågel mot en blå himmel och man tappar fågeln för en liten stund så hittar den ju inget att fokusera på och då börjar den såklart jaga. Är det lite skumt ljus så gör ju den sämre ljusstyrkan åxå att den kan börja jaga ibland. I dagsljus hittar den dock nästan alltid fokus med en gång.
Hade du bott lite närmare Gbg kunde du ju fått testa min. :)

Så ta det Ken Rockwell skriver och dra bort en del och väg in att det är en "konsument"-zoom (som visserligen inte var jättebillig när den lanserades) så kanske du får en lite bättre uppfattning om vad du kan förvänta dig. Den prestarar ju tex inte lika bra optiskt som 80-200:n som han hela tiden jämför med, även om det faktiskt ser riktigt bra ut, trots allt, om man bländar ner den en aning.
 
F1new skrev:
Jag har en Canon XM-1 videokomera (...) dock inte till sjöss, då får man stänga av VR'en annars får den spel!

VR på 70-200:an har två lägen, varav det ena är just för rörelser som sjögång, fotande från åkande bilar, helikoptrar osv.
 
Jag har aldrig haft det problemet att den inte hittar focus som jag hade tex med 70-300 mm linsen tex. Focusen biter sig fast bra och följer stadigt med tex flygande fåglar etc.

Som sagt så den som köper en dyr lins baserat på någon annans åsikt och sen blir besviken får nog skylla sig själv.

Ken Rockwell är inte objektiv men varför måste man vara det. Det skulle inte jag heller vara om någon frågar och här på FS så vimlar det av sakkunniga inlägg om objektiv som inte är objektiva, objekt som objekt... :))
 
Tack för alla svar!
Nu har jag köpt mig en beg 80-200 á 1280 g.
Som någon skrev, det blir nyttig träning!
Dock 300 g lättare än 70-200 VR.
Det är en milsvid skillnad mot Sigman i alla kvalitativa aspekter: bildkvalitet, känsla, snabbhet etc. Kort sagt: ej jämförbart.

Dan
 
F1new skrev:
Hej!
Jag saknar en högkvalitativ 70-200 liknande Canons EF 70-200/4,0 L USM. (vikt ca 800g)
Har någon tips på något i samma klass till Nikon?

Mvh,
Dan

Jag har en 80-200/2,8 AF-S till salu om du är intresserad. Den är dock ganska tung. ca 1400g.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.