Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70 - 200 mm objektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen,

Tack för länken om Cashback och era nya svar.

Jag har svårt att förstå den här kampanjen.... :)
Om det inte har någon betydelse när man köpte kameran - varför står det då "Som nybliven ägare till en EOS 20D eller EOS 350D har du nu tillgång till förmåner som vi kallar Canon Extra"

Om det stämmer det som ni säger innebär ju det att ALLA kan få rabatten, även de som har andra Canon modeller och inte bara 20D eller 350D?

Står det verkligen ingenstans något om detta? Är det någon som utnyttjat erbjudandet och som köpt kamera förra året och ändå fått pengar tillbaka?

Mvh
Bosse

Så här ligger det till. Kampanjen började i mars i samband med lanseringen av 350D, I de kamerakartongerna ligger ett häfte med.

Canons själva hävdade i telefon att kameran måste vara inköpt inom kampanjens datum för att man ska få rabatten.

Dock kan man beställa häften via siten på nätet om man har "tappat bort" sitt häfte.

Dessutom står det INGENTING i reglerna för kampanjen om när kameran skulle vara köpt, oavsett vad Canon sa i telefon.

Förra veckan tror jag det var så la Canon till de styckena i villkåren och texten om kampanjen att kameran kan vara inköpt när som helst, men det stycket fanns alltså inte med från början.

Så kort sägt, gå inte på siten, beställ ett häfte så kommer det på posten efter någora veckor.

Bozi skrev:
Jag har svårt att förstå den här kampanjen.... :)
Om det inte har någon betydelse när man köpte kameran - varför står det då "Som nybliven ägare till en EOS 20D eller EOS 350D har du nu tillgång till förmåner som vi kallar Canon Extra"
Man skall nog inte övertolka texten som en reklambyrå kokar ihop för en säljande förstasida.

Ganska många gör nog majoriteten av sina tillbehörsinköp i ganska nära anslutning till köpet av det första huset och de nämnda modellerna står väl för 98% av Canons systemkameraförsäljning eller något sådant så att det är de kunderna man hade i tankarna när man skrev texten är nog inte så märkligt.

Möjligen var det någon gång tänkt att det skulle kopplas till kameraköp och man missade att verifiera det men jag tycker nivån på tillbehören snarare tyder på att man vill locka folk att köpa lite bättre och lite fler saker än de normalt gör. Jag tidigarelade ett blixtinköp så det fungerade i alla fall så på mig.

Hur som helst spelar det nu ingen roll varför man skrivit som man gjort för ingen dokumentation om kameran behöver bifogas.
Om det stämmer det som ni säger innebär ju det att ALLA kan få rabatten, även de som har andra Canon modeller och inte bara 20D eller 350D?
Eftersom ingen dokumentation om kameran behöver bifogas så behöver man inte ens ha en kamera.
Står det verkligen ingenstans något om detta?
Åtminstone har ingen kunnat peka på det och om du nu ändå är orolig så har Canon Sverige delvis backat från de uppgifter man först gick ut med att man måste ha köpt kameran inom kampanjtiden: Även du som tidigare köpt en EOS 300D, EOS 10D eller en EOS 20D är välkommen att utnyttja erbjudandet genom att beställa ett kuponghäfte.
http://www.canon.se/you_connect/may2005/cashback/

Nu passar några av tillbehören bara på vissa hus så där finns en naturlig koppling till kameran men trots att Canon Sverige fortfarande räknar upp vissa modeller så kvarstår dock: enligt reglerna behöver ingen som helst dokumentation om kameran bifogas för att delta i kampanjen!

Hoppas jag varit (över)tydlig nog :)

Damocles skrev:
Förra veckan tror jag det var så la Canon till de styckena i villkåren och texten om kampanjen...
Var hittar du det?

Det står så på Canon Sveriges halvhjärtade reträtt men jag ser inga ändringar i villkoren på den officiella webbplatsen. Det behövs inga ändringar eftersom det aldrig varit ett krav.

Eftersom inte alla verkar läsa reglerna så noga kanske det är bäst att påminna om att även om inte kamerainnehavet kontrolleras så finns det andra saker som Canon faktiskt kan kontrollera. T.ex. att man är bosatt i och har köpt tillbehören i länder (behöver dock inte vara samma land) där kampanjen gäller.

Se alltså till att läsa och förstå reglerna innan ni handlar!

Jaa!!

Jag som köpte min 300D från tyskland i februari kan alltså utnyttja detta också!? Jag ska ju precis till å köpa ett 70-200/4L nu...så 900 kr tillbaka skulle sitta jäkligt bra.

Var hittar du det?

Det står så på Canon Sveriges halvhjärtade reträtt men jag ser inga ändringar i villkoren på den officiella webbplatsen. Det behövs inga ändringar eftersom det aldrig varit ett krav.
Ja, och då jag bor i Sverige så kollar jag ju på siten som gäller för Sverige. Det är mig veterligen bara i sverige frågan har kommit upp där flera, även jag personligen har fått ett annat svar från kundtjänst som direkt strider mot villkoren.

Hej igen!

Jag har blivit mer konfunderad... :)

Lutade lite åt att köpa Sigma objektivet pga 2,8 bländaren, även om det är lite dyrare. Men efter läst i en annan tråd att det varit bekymmer med frontfokus och lite annat så vet jag inte längre.
Är det någon här som kör Sigman med Canon 20D och tycker det fungerar bra?

Hur som helst - nu har jag börjat fundera på Canons motsvarighet utan IS.... (fast det är ju betydligt mer pengar). Det ska ju vara ett "grymt" objektiv :) Men nackdelen verkar vara att det är betydligt större och tyngre än 70-200/4L plus ingen Cash-Back. Tyvärr så har jag ingen handlare här som har det hemma så jag kan jämföra de olika objektiven.

Så nu har jag lite ytterligare kompletterande frågor.

1. Kan man använda det på frihand eller är man tvungen att ha det på stativ och med stöd (har heller inget batterigrepp)?

2. Är det någon skillnad bildmässigt på bländare 4 och uppåt jämfört med 4/L? Eller är de likvärdiga här?

Mvh
Bosse

Bozi skrev:

1. Kan man använda det på frihand eller är man tvungen att ha det på stativ och med stöd (har heller inget batterigrepp)?

2. Är det någon skillnad bildmässigt på bländare 4 och uppåt jämfört med 4/L? Eller är de likvärdiga här?

1. Klart att du kan! Dock kan det vid vissa situationer underlätta med IS då ljuset inte räcker till och du behöver det där steget längre slutartid...
Jag köpte ett begat EF 70-200/2.8L utan IS och kört det bara på fri hand. Du lär dig hantera det!

2. Kan inte jag svara på.

Tjena, jag har själv ingen erfarenhet men av vad jag har läst så är sigmat något mjuk i 2.8 vid vissa brännvidder, medans canon 4L är skarp. Vidare så blir det alltid mer att bära på om du köper en ljusstarkare glugg, vilket givetvis är att föredra t.ex. inomhus. Så om du tar utomhusbilder och vill vara rörlig så är nog 4L ett bättre val.

/Johnny

Är det någon här som kör Sigman med Canon 20D och tycker det fungerar bra?
Fungerar alldeles utmärkt. Skillnaderna mellan Canons F/2.8 och Sigmas F/2.8 är enligt mig inte värd de extra pengarna som icke-näringsidkare inom foto. Det är iofs upp till var och en att bedöma, men de är få. T.ex så har vissa haft problem med Sigmas F/2.8 i -25ºC, medans andra inte har det, sen skiljer det en aning i färgåtergivning och kontrast och en hel del andra saker som kan vara rätt subjektiva.

Enligt mig så är det IS-versionen man ska hoppa på på en gång om man ändå kollar på Canon.

Medans canon 4L är skarp. Vidare så blir det alltid mer att bära på om du köper en ljusstarkare glugg, vilket givetvis är att föredra t.ex. inomhus. Så om du tar utomhusbilder och vill vara rörlig så är nog 4L ett bättre val.
Vill du har skärpa kan du ju blända ner Sigman, fördelen är att du har F/2.8 för de gånger du behöver det. den stora grejen med 4L är att det är räött skarpt från början och samtidigt lätt. Nackdelen är att vill man köra på stativ så är det ju det där med ett dyrt fäste.

Tjena, jag har själv ingen erfarenhet men av vad jag har läst så är sigmat något mjuk i 2.8 vid vissa brännvidder,
Ja, det stämmer, men det är ju fortfarande fullt användbart, rörelseoskärpa på grund av för långa slutartider är klart värre.

Om jag säger så här, när jag har kört med ISO 1600 så är brusigheten(den mycket ringa) hos 20D ett mycket större problem jämfört med mjukheten i objektivet brukar vara när man börjar titta på t.ex. mönster i tyget på en skjortkrage eller något liknande.

Jag gick ner till slaskmappen och letade faktiskt reda på en exempelbild i lågiso där jag körde med F/2.8, primärt är det ju annars när det är mörkt man kör med det, vilket innebär hög iso och öppen bländare.

Höjden är fullskala, beskar lite på kanterna för att få med hela bildens höjd, samt ett utsnitt i 100%. Bilden är tagen på F/2.8 och 200mm, alltså där jag tror att det är som värst. Dessutom fick jag lite framfokus, så redan halsduken runt halsen är suddig p.g.a. kort skärpedjup när man tittar i fullskala. Skärpt i sedvanlig web-skärpning då 20D annars ser väldigt mjuk ut naturligen. I 300dpi skulle utsnittet vara motsvarande 3.4cm på höjden.

Sigma 70-200 på 200mm och F/2.8.

Bilagor

• sigma-70-200_2.8.jpg
    sigma-70-200_2.8.jpg
    55.9 KB · Visningar: 447
Här är två utsnitt ur en bild som är tagen på 1/400s 70mm F/2.8 också för good-measure. Första bilden är rätt mycket beskuren innan.

Bilagor

• basket_1.jpg
    basket_1.jpg
    55 KB · Visningar: 425
Senast ändrad:
Hela bilden för att få lite perspektiv på hur små utsnitten är.

Bilagor

• basket_4.jpg
    basket_4.jpg
    56 KB · Visningar: 411
Jag har kommit till insikt om att man oftast får det man betalar för och om man börjar pruta med sig själv kommer man alltid att sukta efter det man ville ha från början.

Det blir dyrare att köpa instegsmodeller och sedan byta upp sig.

Mitt råd är att du spar pengarna och köper det du verkligen vill ha och inte försöker kompromissa med dig själv genom ditt inköp.

Måste erkänna att jag gillar prylar och är mest nöjd med inköp av dyra saker som igentligen inte går att motivera.

Nu var både bikten och vinet slut så nu går jag och lägger mig.

Lycka till med inköpet och hoppas att du blir nöjd.

MVH/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:
Jag har kommit till insikt om att man oftast får det man betalar för och om man börjar pruta med sig själv kommer man alltid att sukta efter det man ville ha från början.

Det blir dyrare att köpa instegsmodeller och sedan byta upp sig.

Mitt råd är att du spar pengarna och köper det du verkligen vill ha och inte försöker kompromissa med dig själv genom ditt inköp.

Måste erkänna att jag gillar prylar och är mest nöjd med inköp av dyra saker som igentligen inte går att motivera.

Nu var både bikten och vinet slut så nu går jag och lägger mig.

Lycka till med inköpet och hoppas att du blir nöjd.

MVH/Jesper

Jag håller med dig Jesper!
Min utrustning jag har idag drömde jag om att jag ville köpa för 2 år sedan. Nu har jag den :D Värde 37KKR om jag räknar nypriset för min EF 70-200/2.8L som jag köpte begat. Det jag menar, jag väntade och väntade och sparade varje liten krona jag fick och la undan. Efter 2 år så fick jag råd, visserligen går det snabbare kanske om man hade haft jobb från början. Gick ju i skolan ett tag också och kunde bara lägga undan 950kr varje månad, om ens det. Hur som helst, nu har jag det jag ville ha och jag är skita grymt mest nöjd! ;)

Hej.

Som en jämförelsebild lägger jag in en bild tagen med 20 D och EF 70-200/4L. Bilden tagen på frihand vid 200mm, inomhus, f/4.0, 1/60, ISO 800. Enda efterbehandlingen är att jag gjort den något ljusare genom nivåjustering i PS.

Lägger också in ett par utsnitt från bilden.

Bilagor

• troja.jpg
    troja.jpg
    49.6 KB · Visningar: 309
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar