Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
70-200 IS 4 vs 2.8 skärpa
- Trådstartare Tibor
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
Att det inte är någon signifikant skillnad i skärpa mellan dem, men att båda är väldigt bra.tombom skrev:
Vad är det du försöker visa med de där bilderna? Det är ju olika perspektiv och förstoring.
..samt att 100% pixelpeeping ofta är vanskligt.
På mina bilder är det större skillnad mellan bilderna om jag råkade sätta AF någon mm från "målet" sifran "72" mitt i ramen för den centrala fokuspunkten.
Det är så många diskussioner här på FS om objektiv o fokus men sällan bilder. (och ofta är bilderna tagna med långa slutartider som gör att man inte vet om det verkligenär objektivets "bidrag" till ev. oskärpa som visas)
Glömde skriva att det är 135 mm på samtliga bilder, vilken jag upplever vara båda objektivens "sweet spot".
Tänkte att det kan vara intressant för dem som funderar på at köpa en IS version av 70-200 att få se bilder. Det ÄR ju trots allt en "liten" peng de kostar..
Senast ändrad:
Enicar
Aktiv medlem
Du har säkert haft goda intentioner men tyvärr så gör skillnaden i förstoring att en jämförelse blir omöjlig.
Om det är den faktiska skärpan och inte autofokusen du vill testa så tror i alla fall jag att manuell fokus på ett plant objekt ger en tydligare bild av de olika objektiven.
Om du inte vill ha båda gluggarna kan jag ta hand om en
Om det är den faktiska skärpan och inte autofokusen du vill testa så tror i alla fall jag att manuell fokus på ett plant objekt ger en tydligare bild av de olika objektiven.
Tibor
Aktiv medlem
Min tanke var faktiskt just tvärtom; genom att låta AF jobba så blir det säker skarpt någonstans "var som helst" oavsett var skärpan lades. Då kan man bedäma skärpan i själva objektivet oavsett hur den ligger till den tänkta fokusläget. Sedan är det ju lite bonus att båda objektiven fokuserar helt rätt..Enicar skrev:
Enicar skrev:
He he.. tänkte först prova båda och behålla den bästa, men kännar att båda har uppenbara fördelar. f/4 versionen är "fröken objektiv", liten o nätt medan f/2.8 är "for real men"..
Får se framöver, skulle gissa att f/4 blir mer sliten än f/2.8 som mest får gå inomhus
Tibor
Aktiv medlem
Vevo skrev:
Bilderna från "A" och "B" är inte jämförbara pga perspektiv och avstånd.
Det jag ville visa är att det inte är någon skillnad i skärpa. Iaf jag kan ej se någon skillnad. (tycker nog att bilderna är ganska OK jämförelseobjekt för skärpa, trots liten skillnad i avbildning av motivet som är detsamma
Skillnaden ges av olika närgräns då jag började med den som har kortast och då var tvungen att backa med den andra.. där fick ni "svaret"..
Sushan
Avslutat medlemskap
Jasså? Ja, den här fröken tänker i alla fall köpa ett objektiv "for real men" om det nu är tillåtet.Tibor skrev:
He he.. tänkte först prova båda och behålla den bästa, men kännar att båda har uppenbara fördelar. f/4 versionen är "fröken objektiv", liten o nätt medan f/2.8 är "for real men"..
Får se framöver, skulle gissa att f/4 blir mer sliten än f/2.8 som mest får gå inomhus
Tibor
Aktiv medlem
Det är absolut tillåtet och tom rekommenderas...Sans skrev:
Jasså? Ja, den här fröken tänker i alla fall köpa ett objektiv "for real men" om det nu är tillåtet.
Tycker att f/2.8 versionen ger en stadigare uppsättning tack vare sin tyngd. (men OK, med 1D blir det en "aaaning" tungt om man fotar studio frihand)
Tror också att "fröken" passar båda könen pss som "real men" versionen.
Enicar
Aktiv medlem
Tibor skrev:
f/4 versionen är "fröken objektiv", liten o nätt medan f/2.8 är "for real men"..
Jaha..!! det är en "kärring-glugg" man köpt alltså.