Annons

70-200/4 front- & backfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

Jag har läst många trådar som handlar om front- och backfokus med div kameror men hittar inte att någon har haft mitt problem.

Länge har jag misstänkt att något är inte som det skall med mitt objektiv 70-200/4.

Idag så provade jag objektivet i div tester och konstaterade att jag har frontfokus på brännvidd 70mm, ganska okej på 100-120mm och backfokus på 200mm...

Är det vanligt, jag menar skall det vara så eller går det att fixa om man lämnar in objektivet?
 
Om ditt 17-40 ligger bra i fokus och du använde stativ ihop med en testkarta, så borde den ligga rätt vid alla brännvidder.
Till råga på allt så är ju gluggen en av de skarpaste zoomarna, så den bör du kolla upp tycker jag.
 
Tack! Ja, 17-40 och 500/1.4 var mycket bra. Men inte 70-200... Då åker jag till hägersten med den...
 
Vikentij skrev:
Tack! Ja, 17-40 och 500/1.4 var mycket bra. Men inte 70-200... Då åker jag till hägersten med den...

500/1.4 - det skulle inte vara fel... (jag jag fattar felskrivningen, men kunde inte motstå).

När du åker in med objektivet, ta med resten av prylarna för säkerhets skull.
 
Ola_H skrev:
500/1.4 - det skulle inte vara fel... (jag jag fattar felskrivningen, men kunde inte motstå).

När du åker in med objektivet, ta med resten av prylarna för säkerhets skull.

500/1.4 DEN VILL JAG HA!

50/1.4 den har jag...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.