Annons

70-200/4,0 L USM. Med eller utan IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Nu är jag väldigt i valet och kvalet när det gäller ett objetivköp...

Ska köpa ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM / Canon EF 70-200/4,0 L USM men kan inte komma fram till vilken.

Nu har jag ett sigma 70-200 med bländare 2.8 men det ska bytas ut för att det är så otympligt och inte riktigt fokuserar som det ska...

Jag är en djurfotograf som för det mesta fotar utomhus.

Vad är dom två objektivens för och nackdelar? Vilket skulle du rekomendera mig, och varför?

Jag har läst recensionerna här på fotosidan, men blev inte klokare för det.

Det med IS är skarpare och kostar mer. Ja och så har det bildstabilisering också förstås.
That´s it, liksom.

Om du fotograferar på fri hand ofta så är det väldigt användbart. Om du oftast använder stativ så är det tveksamt. Tänk också på att bildstabilistering inte hjälper mot rörelseoskärpa utan då är det endast snabba slutartider som hjälper.

Om det är värt pengarna beror ju på hur ens ekonomi ser ut. Men IS är bra. Väldigt bra. Speciellt om du tänker dig att kanske någon gång plåta i skymning eller gryning -- och eventuellt sätta på en 1,4x-extender.

Förresten, du har väl funderat på att köpa objektivet t ex från USA? Det kan man spara några tusenlappar på.

dagr skrev:
Om du fotograferar på fri hand ofta så är det väldigt användbart.

jag fototgraferar alltid med fri hand. Vet att det enbart hjälper mot skakninsoskärpa, men det går ju alltid att pannorera om hästen tex. springer eller så. Det borde vara betydligt lättare med IS?

ErlandH skrev:
Om det är värt pengarna beror ju på hur ens ekonomi ser ut. Men IS är bra. Väldigt bra. Speciellt om du tänker dig att kanske någon gång plåta i skymning eller gryning -- och eventuellt sätta på en 1,4x-extender.

Förresten, du har väl funderat på att köpa objektivet t ex från USA? Det kan man spara några tusenlappar på.

Min ekonomi är verkligen kass, har egenltigen inte råd till någon utav dom. Men mina kära päron har lovat att sponsra det jag inte kan lägga ut.

Jag sitter och kollar på e-bay just nu faktiskt, och räknar priser! Bara synd att dollarn har stigit igen, ett tag låg den under 6kr, skulle nog ha köpt något då :p

Två ofta förbisedda faktum, åtminstone av de som inte har optik med IS, är att man inte bara får hjälp att ta bilder på längre slutartider. Även sökarbilden blir stabiliserad (detta gäller då fabrikat som har "riktig" IS, alltså i optiken, inte i kamerahuset). Dessutom fungerar autofokus bättre, då autofokussensorn får en stabilare bild att mäta på.

Linda Karlström skrev:
jag fototgraferar alltid med fri hand. Vet att det enbart hjälper mot skakninsoskärpa, men det går ju alltid att pannorera om hästen tex. springer eller så. Det borde vara betydligt lättare med IS?

På det objektiv vi talar kan man stänga av stabiliseringen i höjdled. Det är, om jag fattat rätt, något man bör göra vid panorering i sidled.

apersson850 skrev:
Även sökarbilden blir stabiliserad (detta gäller då fabrikat som har "riktig" IS, alltså i optiken, inte i kamerahuset). Dessutom fungerar autofokus bättre, då autofokussensorn får en stabilare bild att mäta på.

Det där hade jag verkligen ingen aning om!

nu lutar det starkt mot IS, tack så mycket för era svar!

Jag köpte ett med IS, och även om jag hade lite tvekan precis efter jag tryckt på "Köp nu"-knappen, så har den med råge försvunnit sedan jag fick hem objektivet för några månader sen.

Det öppnar upp en helt ny värld av fotograferingsmöjligheter. Rekommenderas! Jag har aldrig någonsin saknat mitt 80-200/2.8, även om jag gillade det starkt.

Köp från USA så sparar du några lappar! Canon har världsgaranti på objektiv.

Linda Karlström skrev:
Jag sitter och kollar på e-bay just nu faktiskt, och räknar priser! Bara synd att dollarn har stigit igen, ett tag låg den under 6kr, skulle nog ha köpt något då :p
Det går säkert att hitta både bra priser och seriösa butiker på Ebay. Annars är vi ganska många här på FS som handlat från www.bhphotovideo.com som är en mycket seriös firma med utmärkt service. Om jag räknar rätt skulle det kosta drygt 9000 kr att få hem ett 70-200/4 IS därifrån.

IS versionen känns ju grym, å själv skulle jag haft den alla dagar i veckan om jag haft råd. Egentligen är ju detta en fråga om det är värt det eller inte som du redan varit inne på, finns bara fördelar med IS versionen.

Bhphotovideo som Erland rekomenderade är kanon bra å brukar skicka varorna så att du har dom inom fyra dagar.

Just med bildstabilisering så känns för mig den största bonusen panoreringsmöjligheterna, å såklart å ligga på 1/40 sekund utan större problem.

Samtidigt så finns det tillfällen man vill ha ltie rörelseoskärpa i en bild, fast kanske på kortare brännvidder, men tex om man fotar ut över en äng å det blåser väldigt mkt, så kan det bli riktigt fint å få sådär svajande gräs, med hjälp av en 1/5 sekund eller liknande...

Well, lycka till...

Rörelseoskärpa får du ju ändå. Vill du "skaka själv" är det bara att stänga av IS.

Angående frågan ovan så har vissa av Canons objektiv en manuell omkopplare, där man talar om för optiken att man tänker panorera. Den anpassar då IS därefter.
Vissa objektiv kan inte alls göra detta, medan andra istället känner av panoreringen själva.

EF 70-200 mm f/4L IS USM har dessutom en mycket användbar fokuseringsbegränsare (med autofokus), som gör att optiken "vänder" vid 3 meter, istället för att gå hela vägen ner till närgränsen 1,2 meter, om den inte hittar fokus. Detta begränsar den mekaniska fokuseringsrörelsen till 40% av den totala, och snabbar alltså upp autofokus i motsvarande mån i vissa fall.
Går utmärkt att använda om man vet att motiven inte dyker upp närmare än tre meter.

Jag har flera andra objektiv med IS, bland annat EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, så jag visste precis vad det innebär. Därför tvekade jag heller inte när jag köpte min 70-200 om det skulle vara med eller utan IS.

apersson850 skrev:
Rörelseoskärpa får du ju ändå. Vill du "skaka själv" är det bara att stänga av IS.

EF 70-200 mm f/4L IS USM har dessutom en mycket användbar fokuseringsbegränsare (med autofokus),

Samma som non IS varianten, väldigt användabart i många sammanhang.

Angående rörelseoskärpan så är det ibland den man vill åt, men utan skakningsoskärpa å det blir väldigt svårt utan stativ eller IS, när det gäller svajande gräs, eller personer som promenerar i city...

Köp med Is. har själv 70-200/4 USM och stör mig oerhört på en enda grej. Vid foto med frihand är det gör svårt att Få skarpa bilder i sämre ljus.

Ett tag hade jag IS på nästan alla mina objektiv, nu har jag de inte på ett enda. (fotar 99% på frihand)
På konsert ligger jag på högst 1/200 dels sekund, dvs ser jag ingen nytta med IS.
Köp ett gymkort å träna armar å axlar så går de rätt bra att hålla tunga objektiv på frihand!

Men 70-200/2,8 utan IS då, för klumpigt? Använde de själv igår när jag fota hundar i trädgården, grym bokeh med 2,8!

På tal om bokeh...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1405234&target=_blank

Iofs F3,2 men... ( 1/6400sek iso320)

70-200/4 IS skulle jag isåfall köpt för skärpan, för den är grym! Men är inte vikten nått problem så hade jag köpt 70-200/2,8 utan IS i ditt fall, tror inte skärpan är så mkt sämre ute i fält om man jämför mot 70-200/4 IS om man då kör båda på F4..
Att kunna använda 2,8 när de behövs är guld värt!
Hitta ett fint begagnat för 7500 så gör du en bra affär!

eftersom att du fotar utomhus och oftast när det är ljust (tror jag) så skulle jag ha köpt ett utan IS för att dom två är lika skarpa bara att du kan köra med längre slutartider med den med IS, Och jg gissar att du inte kommer att fota djur med längre slutartider? alltså så är det inte värt i ditt fall att köpa med IS

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar