Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 2,8 is usm eller 100-400 4,5-5,6 is usm

Produkter
(logga in för att koppla)
jika5 skrev:
Sedan är frågan om kanske ett 70-200 med 1,4 extender är det optimala för oss med ff?

Äger ingen extender numera (när jag körde Minolta hade jag en 1.4x till mitt 80-200/2.8G) så det kan jag ej svara på. Du får ju tillbaka räckvidden som du förlorar, men samtidigt förlorar man skärpa (och AF vart riktigt kass) vilket vart hyfsat märkbart på mitt Minolta objektiv och det blir ju även ungefär lika ljusstarkt då som 100-400 zoomen men fortfarande kortare räckvidd. Med ett 100-400 så får du antagligen skarpare bilder än med ett 70-200 med extender. Mitt exemplar av 100-400 är grymt, minst lika skarpt som mitt 70-200 om inte snäppet bättre.

danieljansson skrev:
Äger ingen extender numera (när jag körde Minolta hade jag en 1.4x till mitt 80-200/2.8G) så det kan jag ej svara på. Du får ju tillbaka räckvidden som du förlorar, men samtidigt förlorar man skärpa (och AF vart riktigt kass) vilket vart hyfsat märkbart på mitt Minolta objektiv och det blir ju även ungefär lika ljusstarkt då som 100-400 zoomen men fortfarande kortare räckvidd. Med ett 100-400 så får du antagligen skarpare bilder än med ett 70-200 med extender. Mitt exemplar av 100-400 är grymt, minst lika skarpt som mitt 70-200 om inte snäppet bättre.

Hur upplever du autofokusen på 100-400? Hittar den rätt skärpa när det går undan och går det snabbt?

jika5 skrev:
Hur upplever du autofokusen på 100-400? Hittar den rätt skärpa när det går undan och går det snabbt?

Jag plåtar inte direkt mycket snabb rörelse så jag är nog fel person att fråga om det, då jag ej har testat mina objektiv på motorsport eller dylikt än så länge förutom lite jetski plåtande när jag nyligen var i Gran Canaria. Då tyckte jag det hängde med bra. Men din typ av motorsport går säkerligen ännu fortare. Men jag kan nog säga att 100-400 fokuserar bättre för ditt ändamål än vad 70-200 med converter skulle göra. Rätta mig någon om jag har fel!

Tillägas kan väl även göra att 5D's autofokus inte direkt är skapad för sport då den inte är speciellt snabb överlag och att använda sig av någon annan autofokus punkt än mittenpunkten rekommenderas inte i annat än ideala förhållanden, även om jag har haft framgång med de andra punkterna vid fotbollsmatch i ganska dåligt ljus.

Tack ännu en gång Daniel, jag börjar få kläm på det hela nu men det är inte ett enkelt val, 2 bra val med lite olika fördelar.Jag får väl börja med det ena och eventuellt byta ut det om jag inte blir nöjd!

(Jag har precis inhandlat en 1Ds Mark II. Så jag får lite bättre fokusering och hastighet, Kanske inte som sport idealet 1d mark III men förhoppningsvis blir det helt ok.)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto