Annons

70-200 2.8 IS eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.hacker

Ny medlem
Är lite sugen på en 70-200 2.8 men funderar lite på hur det är att fota med det objektivet.

Det är ju ganska tungt, blir man inte trött i armarna vid handhållen fotografering? Och om man då ändå måste använda stativ så faller ju vitsen med att ha IS påslaget, eller?

Begagnade 70-200 utan IS verkar ju gå för 3500 c:a, vilket är rätt överkomligt. Vad tror ni, kommer jag att ha glädje av ett sådant objektiv?

Är lite sugen på en 70-200 2.8 men funderar lite på hur det är att fota med det objektivet.

Det är ju ganska tungt, blir man inte trött i armarna vid handhållen fotografering? Och om man då ändå måste använda stativ så faller ju vitsen med att ha IS påslaget, eller?

Begagnade 70-200 utan IS verkar ju gå för 3500 c:a, vilket är rätt överkomligt. Vad tror ni, kommer jag att ha glädje av ett sådant objektiv?

Vad hade du tänkt att fotografera mest?

Jag har ett Tamron 70-200 f/2.8 utan IS. Jag använder det till konsertfoto och det funkar alldeles utmärkt. Blir riktigt bra bilder med det.
Man måste såklart se till att inte gå ner på för långa slutartider, men från ca 200 och uppåt funkar bra handhållet.
Visst väger det en del, men det är inget som jag stört mig på ännu och då har jag ändå släpat runt på det en hel vecka på festival t.ex.

Jag skulle rekommendera ett utan IS så länge du inte skall fota sådant som kräver längre slutartider.

Tänk på att skaffa en kamerarem som du kan sätta på objektivets stativfäste så att du inte bär i kameran utan i objektivet, mer ergonomiskt och blir inte så mycket belastning på fästet i kameran då.

Jag har ett Tamron 70-200 f/2.8 utan IS. Jag använder det till konsertfoto och det funkar alldeles utmärkt. Blir riktigt bra bilder med det.
Man måste såklart se till att inte gå ner på för långa slutartider, men från ca 200 och uppåt funkar bra handhållet.
Visst väger det en del, men det är inget som jag stört mig på ännu och då har jag ändå släpat runt på det en hel vecka på festival t.ex.

Jag skulle rekommendera ett utan IS så länge du inte skall fota sådant som kräver längre slutartider.

Tänk på att skaffa en kamerarem som du kan sätta på objektivets stativfäste så att du inte bär i kameran utan i objektivet, mer ergonomiskt och blir inte så mycket belastning på fästet i kameran då.

Ok, då kanske jag klarar mig utan IS. Men hur kan du fota konserter med så snabba tider? Antar att du drar upp ISO en del?

Ok, då kanske jag klarar mig utan IS. Men hur kan du fota konserter med så snabba tider? Antar att du drar upp ISO en del?

Med bländaren på 2.8 eller 3.2 och iso mellan 800 och 3200 (beroende på hur bra ljus det är på scenen) är det inga problem att fota i 200 och uppåt.

Den här t.ex. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3194338.htm?set=mp
är tagen med iso 1600, f 3.2 och slutare på 1/500 med mitt 70-200.
Då är det stor scen och bra ljus.

För drygt ett år sedan stod jag inför valet mellan 70-200/4 L IS USM resp, 2,8-versionen.
Jag stod och kände på dem båda två hos Scandinavian Photo här i Malmö när en känd lokal fotoprofil kom in i affären. Efter lite diskuterande med honom om vilket objektiv jag skulle välja ställde ha den avgörande frågan: fotar du mycket inomhussport så att du verkligen behöver 2,8?
Då mitt svar blev nej, fick jag rådet att köpa 4.versionen. Den är dessutom väl så skarp som 208:an sa "profilen". Dessutom slipper du släpa på det tunga 2,8:at! En icke oväsentlig faktor i sammanhanget.

Jag valde alltså 4-versionen och har inte ångrat det en enda sekund! Det är ett kanonobjektiv, och presterar mycket bra. Även ihop med min "piratextender" funkar det helt utomförträffligt!

Beror ju helt på vad du ska fota. Snabba slutartider är ju bara en av fördelarna med att mer ljusstyrka. Ska du fota porträtt utomhus kan 2.8 ge dig en helt annan bakgrundsoskärpa än 4.

IS hjälper inte bara till med att få en skarpare bild, utan ger dig även en lugnare sökarbild vilket kan vara nog så stor hjälp.

...utan istället exakt samma belastning på objektivets stativfäste. Sak samma.

Handlar det inte om att flytta belastningen från kamerahusets bajonett fattning till ett något mer tåligt fäste som stativfästet? Gluggen väger ju mer än huset. Beroende på vilken typ av kamerarem man har så kan ju även ergonomin bli bättre - det är ju några kilo att släpa på....

???

Ja... och det enda som slits där är ett stativfäste som är enkelt att ersätta och som dessutom sökert tål mer belastning än objektivfästet i kameran vilket ju är det som belastas om du bär i huset istället för i objektivet.
Ett objektivfäste i en kamera som börjar glappa är inte riktgt lika roligt att råka ut för.... kan bli liiite dyrare att fixa.

Porträtt, events osv. Inget sportfoto eller andra extremt snabba situationer.

Hej.
Skulle fundera på Is-varianten i alla fall då.
Fotar mycket ridsport och skidåkning, och då är jag inte så betjänt av IS, eftersom det är motivet som rör sig.
Varianten med IS är oerhört tung att ha en hel dag i skidbacken, så det är dess stora nackdel.
När det däremot gäller porträtt så är varianten med IS mycket bra tycker jag, man kan gå ned på oerhört långa slutartider, till förmån för ett lägre ISO.
Den här är tagen med 200mm, ISO 100 och 1/25 sek:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/186684/2510057.htm?set=mp

Så vid dom tillfällena kompenserar den för min egna bristfällighet.

För min del blev valet ett 70-200/2.8L IS (v2), och ett begagnat 70-200/4L utan IS.
70-200/4L är oerhört fint, och presterar lika bra i skidbacken, där det finns ljus, som 2,8:an.

Så jag skulle fundera på om jag verkligen behöver just 2.8 i bländare, det är första brytpunkten.
Annars kan ett 4.0L med IS vara ett mycket bra alternativ.

M.V.H

/Tobias

Handlar det inte om att flytta belastningen från kamerahusets bajonett fattning till ett något mer tåligt fäste som stativfästet? Gluggen väger ju mer än huset. Beroende på vilken typ av kamerarem man har så kan ju även ergonomin bli bättre - det är ju några kilo att släpa på....

Beror väl rätt mycket på vilket kamerahus man har (och även vilket 2.8 objektiv vi pratar om).

Tex kombon 1100D (495g) och 70-200/2.8 IS I (1590g) är det klart bättre att ha det i stativfästet.

Kombon 1Ds (1585g) och 70-200/2.8 (1310g) så väger huset lite mer, och då spelar det nog inte så stor roll var man sätter belastningen. Smidigast där (har ej provat..) kanske skulle vara att ha ett av fästena i kameran och det andra i objektivet.

Oavsett, så tillbaks till frågan. 70-200/2.8 utan IS är väl extremt prisvärt för 3500:-. Dock så är väl både den och första versionen av 2.8 med IS rätt soft på just 2.8 och man vill gärna blända ner till f4, och då tappar det lite vitsen. Skulle nog då hellre satsa på nytt 70-200/4 för 6000:-

Vad gäller 2.8 vs 4 viktmässigt (har 2.8, haft 4) så tycker jag inte vikten har stört mig något, däremot storleken. Generellt kan man ju säga att IS aldrig är någon nackdel, och även vid sport tillför den en stabilare sökarbild, möjligheten till bättre panoreringar med långa slutartider och ev lättare för kameran att hitta fokus. Som vanligt får man lite vad man betalar för, men mindre bang for the buck ju högre upp man kommer.

Finns ju även Tamrons skarpa 2.8 för halva priset (med lite långsammare af).

Kortare skärpedjup är en annan aspekt, men har man tex redan ett 135/2L så kan nog en 70-200/4 vara smartare än 2.8.

Personligen ångrar jag inte en sekund övergången från 70-200/4L IS till 70-200/2.8L IS II. Sved ordentligt i plånboken, men ett bra objektiv idag, är lika bra om 10-20 år, till skillnad mot en kamera.

Några exempel på objektiv som fortfarande säljs och anses som Canons bästa, samtliga från förra århundradet:
70-200/4L - 1999
85/1.8 - 1992
50/1.8 II - 1990
100-400/4.5-5.6 - 1998
135/2 - 1996
ja och ett utgått (pga bly i glaset) från 1988 200/1.8 som anses som ett av dom skarpaste någonsin.

Tar vi Canons kameror från början av 2000-talet, 1D (4MP, gick väl lös på 80") och D30 (3MP för 30") så har det däremot hänt helt otroligt mycket..

Förlåt för off-topic, typ, men fråga dig om du behöver 2.8 för kortare skärpedjup eller mer ljusinsläpp, satsa då på Tamrons eller den väldigt mycket dyrare Canon 2.8 II för att få bästa skärpa, annars gå på någon av f4 modellerna (alla i princip lika skarpa).

Alternativt gå på f4 och komplettera med en ljusstark fast, så som 135/2 eller 85/1.8.

Vad gäller 2.8 vs 4 viktmässigt (har 2.8, haft 4) så tycker jag inte vikten har stört mig något, däremot storleken...

Håller med dig i dina tankar, förutom just det om vikten.
Är jag aktiv i skidbacken en hel dag, och har kameran runt nacken (och innanför jackan) så blir det en markant skillnad.
Då märks det där kilot, det kan jag lova.
Men som du säger, så ska man fundera utifrån användningsområdet, det finns många alternativ.

M.V.H

/Tobias

Håller med dig i dina tankar, förutom just det om vikten.
Är jag aktiv i skidbacken en hel dag, och har kameran runt nacken (och innanför jackan) så blir det en markant skillnad.
Då märks det där kilot, det kan jag lova.
Men som du säger, så ska man fundera utifrån användningsområdet, det finns många alternativ.

M.V.H

/Tobias

Kolla inte alternativa remmar som t.ex. Black Rapid eller liknande. Då slipper du bära kameran runt nacken och dessutom är de mer praktiska.

jag ser IS och f2.8 bara som starka kort när du väl behöver dom.

I området skärpa såg jag solklart skillnad mellan 2.8 och min gamla 4.0.

Det var ju tal om en rem likt Black Rapid, där har du en helt annan viktfördelning än med en vanlig kamerarem. Med en sådan ligger inte större belastning på bajonettfattningen mellan glugg och hus än vad det gör om man fäster samma rem i objektivfästet.

???

Ja... och det enda som slits där är ett stativfäste som är enkelt att ersätta och som dessutom sökert tål mer belastning än objektivfästet i kameran vilket ju är det som belastas om du bär i huset istället för i objektivet.
Ett objektivfäste i en kamera som börjar glappa är inte riktgt lika roligt att råka ut för.... kan bli liiite dyrare att fixa.

Slitaget i gängan kan jag ju köpa, även om det är försumbart slitage.

Varför skulle objektivfästet börja glappa för att man har remmen fäst i husets gänga istället för i objektivfästet? Det ser jag ingen logik i.

Det var ju tal om en rem likt Black Rapid, där har du en helt annan viktfördelning än med en vanlig kamerarem. Med en sådan ligger inte större belastning på bajonettfattningen mellan glugg och hus än vad det gör om man fäster samma rem i objektivfästet.

Slitaget i gängan kan jag ju köpa, även om det är försumbart slitage.

Varför skulle objektivfästet börja glappa för att man har remmen fäst i husets gänga istället för i objektivfästet? Det ser jag ingen logik i.

Om man har ett objektiv som väger ca 1,5 kg och bär i kameran så belastas objektivfästet med den vikten då objektivet hänger fritt från kameran. Bär man i objektivet belastas objektivfästet med kamerans vikt istället.
Naturligtvis har det ju, som någon påpekade, med kamerans vikt att göra också. Väger kameran lika mycket som objektivet är det sak samma. Men de flesta kameror väger under 1 kg om man bortser från de allra fetaste (typ 1D el. D4) och då blir det mindre belastning på kamerans objektivfäste om man bär i objektivet.
Sen är det säkert så att objektivfästet tål en hel del, men ändå så slits det mer av att belastas med 1,5 kg istället för t.ex. 700 gram.

Att inte förglömma är hävarmseffekten då vikten i objektivfärstet är tämligen välbalanserad och kamerahuset kort, medan hävarmseffekten blir väldigt stor om man färster i kameran då vikten ligger långt från fästpunkten.
http://fysikguiden.se/kraftmoment/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar