Newnoise
Aktiv medlem
Vikt är ju på sitt sätt avgörande, själv lägger jag större "vikt" vid balans och balansupplevelsen är individuell,
Vidare är f/2.8 ibland en "bildräddare".
Ang att para ihop kamera o tredjepartsobjektiv så ska man väga in aspekten du nämner. Personligen brukar jag lösa det så att jag tar mig till en välförsedd ÅF som har gluggen i lager, tar med egen kamera och provskjuter gluggen i affären. Fokusfel är ganska lätt att upptäcka.
Och ingen ÅF har haft något att invända mot att jag provar. Visserligen kan det skilja några hundralappar i pris jämfört med nätaffärerna, men den summan känns okej jämfört med att behöva skicka grejor hit och dit efter inköpet.
Ang nätaffärer så har jag på Cyberphoto gjort en överenskommelse vid beställningen: Jag får försiktigt prova fokus och ser det inte bra ut så har jag full returrätt.
Vidare drabbas ju även Nikongluggar tillsammans med Nikonhus av "mismatch", men även där provar jag innan köp.
Jag tycker att det viktigaste är att du går till en affär och känner på resp glugg och sedan bestämmer dig. Ta med egen kamera. Om det sedan skulle bli Sigma eller Nikons f/4-modell spelar bara roll för dig. Ta det som du känner passar bast i vikt/balans/skärpa, men väg även in ljusstyrkan som en viktig faktor.
//Lennart
Kloka råd. Blir nog att åka och testa Sigma och Nikon f4 i butik. Ska även kika runt lite å se om jag hittar ett VR I, är kanske dumt av mig att helt välja bort begagnatmarknaden.
50-150 objektiv går bort då nästa kamerahus blir ett FX.