Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 ångest.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vikt är ju på sitt sätt avgörande, själv lägger jag större "vikt" vid balans och balansupplevelsen är individuell,
Vidare är f/2.8 ibland en "bildräddare".

Ang att para ihop kamera o tredjepartsobjektiv så ska man väga in aspekten du nämner. Personligen brukar jag lösa det så att jag tar mig till en välförsedd ÅF som har gluggen i lager, tar med egen kamera och provskjuter gluggen i affären. Fokusfel är ganska lätt att upptäcka.

Och ingen ÅF har haft något att invända mot att jag provar. Visserligen kan det skilja några hundralappar i pris jämfört med nätaffärerna, men den summan känns okej jämfört med att behöva skicka grejor hit och dit efter inköpet.

Ang nätaffärer så har jag på Cyberphoto gjort en överenskommelse vid beställningen: Jag får försiktigt prova fokus och ser det inte bra ut så har jag full returrätt.

Vidare drabbas ju även Nikongluggar tillsammans med Nikonhus av "mismatch", men även där provar jag innan köp.

Jag tycker att det viktigaste är att du går till en affär och känner på resp glugg och sedan bestämmer dig. Ta med egen kamera. Om det sedan skulle bli Sigma eller Nikons f/4-modell spelar bara roll för dig. Ta det som du känner passar bast i vikt/balans/skärpa, men väg även in ljusstyrkan som en viktig faktor.

//Lennart

Kloka råd. Blir nog att åka och testa Sigma och Nikon f4 i butik. Ska även kika runt lite å se om jag hittar ett VR I, är kanske dumt av mig att helt välja bort begagnatmarknaden.

50-150 objektiv går bort då nästa kamerahus blir ett FX.
 
Skaffade Nikon 70-200 f4 VRII för ett par månader sen. Jag resonerade så här i valet med f2.8. Med moderna kamerors prestanda på höga ISO finns det sällan skäl att använda full öppning för att få tillräckligt kort exponeringstid. Dessutom fungerar VRII mycket bra på långa exponeringstider. Mycket imponerad, kan ta skarpa bilder på 1/30 sek och 200 mm. Enda skälet för f2.8 är ett lite kortare skärpedjup, men det är en subtilitet i den högre skolan. Priset är dubbla vikten. För mig blev valet lätt.
Krister Spolander
 
70-200

tänkte också köpa ett 70-200 sigma eller tamron, men efter att testat ett Tamron70-300 med bildstabilisator
föll jag för detta obj.Jag ångra inte ett ögonblick detta köp, kolla mina bilder.
Månen är tagen mitt på dagen på frihand.
Bilden på kyrkan är bara brusbehandlad (2500 ASA) annars helt orörd.
 

Bilagor

  • ++.jpg
    ++.jpg
    24.5 KB · Visningar: 85
  • DSC_4578.jpg70-300 bara brus borttagits..jpg
    DSC_4578.jpg70-300 bara brus borttagits..jpg
    75.4 KB · Visningar: 79
tänkte också köpa ett 70-200 sigma eller tamron, men efter att testat ett Tamron70-300 med bildstabilisator
föll jag för detta obj.Jag ångra inte ett ögonblick detta köp, kolla mina bilder.
Månen är tagen mitt på dagen på frihand.
Bilden på kyrkan är bara brusbehandlad (2500 ASA) annars helt orörd.

Ladda upp 100% crop istället, allt ser skarpt ut i 400px.
 
tänkte också köpa ett 70-200 sigma eller tamron, men efter att testat ett Tamron70-300 med bildstabilisator
föll jag för detta obj.Jag ångra inte ett ögonblick detta köp, kolla mina bilder.
Månen är tagen mitt på dagen på frihand.
Bilden på kyrkan är bara brusbehandlad (2500 ASA) annars helt orörd.

Tack för tipset, men det är en 70-200 zoom f2.8 eller f4 jag är pp jakt efter.
 
Jag köpte Sigma 70-200/2,8 någon månad innan Nikon kom med 70-200/f4 och idag hade jag nog köpt Nikon istället på grund av vikt.

70-200/2,8 är tungt, lite väl tungt. Jag hade nog kunnat tänka mig tappa lite ljus och få lite mer portabelt.

Men det beror naturligtvis på vad man ska ha det till. Bildmässigt är Sigmat oändligt mycket bättre objektiv än jag är fotograf. Det är faktiskt helt fantastiskt för pengarna.
 
Då står valet mellan beg VR 1, Sigma OS eller Nikon f4. Så tillbaka på ruta ett med andrs ord :)

Hur som helst, tack för alla svar. Återkommer när/om jag lyckas bestämma mig.
 
Fri från ångest!

Blev till slut en beg 70-200 Vr1, köpt från Fotosidans köp och sälj. Snuskigt nöjd än så länge, vilket objektiv!

Tack för hjälpen och god fortsättning!
 
Kul att läsa detta..

Är själv ute efter ett Nikon 70-200 2,8 och blev ju inte alls sugen på att inhandla ett nu..
Letar runt för fulla muggar just nu...

mvh...//Stefan..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.