Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 ångest.

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Ska köpa ett 70-200 objektiv. Ligger nu halvt sömnlös om nätterna och funderar på för och nackdelar. Skulle behöva ha lite hjälp att bestämma mig helt enkelt genom att få lite input från Er.

Detta är en ganska stor investering för mig (vilket spär på ångesten...) så Nikon VR II går bort pga av priset, är ej intresserad av VR I då jag inte vill köpa begagnat.

Till en början tänkte jag mig Sigmas 70-200 2.8 OS, och då främst pga av priset, men har nu mer och mer börjat snegla på Tamrons senaste då den verkar vara väldigt bra (?).
För att göra det hela ännu värre så har plötsligt Nikon 70-200 f4 kommit med i leken. Den är mest intressant pga storleken, bra prestanda men kanske framför allt att det är orginaloptik (haft lite strul med mitt kamerahus) Men det stora minuset är just att det inte är en 2.8.

Fotar mest barn, porträtt och människor...

Så nu vet jag varken in eller ut. Ni får gärna komma med synpunkter!

MVH
 
Inget lätt val. Jag har en f2,8 VRII som jag köpte en månad innan jag fick veta att f4 var på väg. Hade jag köpt idag så hade det blivit den senare, mest pga av vikten och att jag ärligt talat inte kör på f2,8 så ofta. Det blir mycket att bära när jag har ett 300/2,8 också och båda nästan alltid är med.

Jag tycker ändå att prissättningen är litet till f4ans nackdel då det inte ingår stativfot och prisskillnaden inte blir så gigantisk inkl foten.

Skillnaden i skärpedjup är inte så stor heller. Hmmm, inget lätt val. Tamrons och Sigmas har jag ingen erfarenhet av men kikar man på tester så verkar det som de inte är riktigt lika skarpa på 2,8 som Nikon och då tycker jag de faller bort i jämförelse med Nikons f4.

/Frode
 
Jag hade valt Sigmas 70-200/2.8 EX DG OS HSM eftersom jag haft chansen att prova båd det och Nikons motsvarande. Skaffade dock ett annat objektiv som jag behövde bättre just nu, men när jag behöver 70-200 så blir det Sigma. Testade det på en D800.

Likheterna med Nikons glugg är faktiskt fler än skillnaderna. I länken nedan framhålls detta också, men även att Sigmas kantskärpa är lite sämre vid full öppning. Bildstabilisering och medföljande stativfäste som går att montera av och på är värdefullt. Och gluggen är mycket billig med tanke på prestanda, precision och robusthet.

http://www.photozone.de/nikon_ff/763-sigmaex7020028os

Gott Nytt År

//Lennart
 
Jag har Nikon 70-200/4. Velade mellan den och Nikons 2.8, men ångrar inte mitt köp. Lite smidigare och lättare, optiskt lika fin. Dessutom med galet bra vr och bättre närgräns. Köpte min begagnad i nyskick.

Bor du i närheten av Norrköping kan du få testa den en stund, om du vill.
 
Har du en crop sensor och inga allt för stora planer på att gå till fullformat så har även Sigma ett 50-150 f2.8 med stabilisering. Ger då motsvarade 70-200 på fullformat. Tror den ligger på ca 6 500, dvs en 3-4 000 lägre än ett 70-200 från Sigma eller Tamron. Jämför man med Nikon eller Canons versioner så sparar man MYCKET mer ;-)
 
Jag sitter själv med nikons 2,8 , men hade nog med det jag vet idag köpt sigmans 2,8 version. Detta då alla recensioner pekar på att dom är väldigt snarlika varann, men till sigmans fördel prismässigt.

Jag tror även att nikons version med bländare 4 är en jättetrevlig glugg, men tycker du om att lattja med skärpedjup kanske du vill komma åt bländare 2,8 då och då.

Lycka till med ditt inköp!!

Gott slut & gott nytt 2014 :)

Vänligen / Lars-Ola
 
Har du en crop sensor och inga allt för stora planer på att gå till fullformat så har även Sigma ett 50-150 f2.8 med stabilisering. Ger då motsvarade 70-200 på fullformat. Tror den ligger på ca 6 500, dvs en 3-4 000 lägre än ett 70-200 från Sigma eller Tamron. Jämför man med Nikon eller Canons versioner så sparar man MYCKET mer ;-)

Ingen dum idé i sig själv, men prisskillnaden idag är endast 1.915:- upp till 70-200/2.8 EX DG OS HSM,
d v s 8.485:- på Fotokungen och 8.490:- på ett par andra ställen.

//Lennart
 
Är det stor skillnad på snabbheten i focus mellan nikon & sigma /2.8.

På de ex jag provat i somras märkte jag inget direkt på de rörliga föremål jag plåtade. Men det kan finnas en fördel i snabbhet som jag inte direkt noterade. Jag fick ungefär lika många keepers med båda. Motiv var bilar som körde fort. Men jag hade för kort tid på mig så jag hann aldrig testa på irrationellt rörliga föremål.
Troligtvis kanske Nikon är snabbare tillsammans med en D4 eller D3s.

Jag körde ett par sekvenser i 4bs med en D800. Motiven blev skarpa med båda gluggarna och det var huvudsaken.
 
Ingen dum idé i sig själv, men prisskillnaden idag är endast 1.915:- upp till 70-200/2.8 EX DG OS HSM,
d v s 8.485:- på Fotokungen och 8.490:- på ett par andra ställen.

//Lennart


Inte ens så stor skillnad - kollar man prisjakt har 50-150:t aldrig varit under 7000:- och har legat stadigt över 7500 ett tag nu (Canon Nikon Sigma). Det verkar vara en fantastisk glugg, men denna återkommande uppgift om 6500:- ser inte direkt ut att stämma.
 
Tack Lennart.
Har ett äldre afs 300 2.8 och undrar om 70-200 har snabbare focus när det gäller nik/sig har ett D800 hus.

Såg förresten att det va mitt första inlägg sen 2004.
 
Jag kunde utläsa i din profil att du har en DX kamera, och då är inte kantskärpan så avgörande om du inte överväger fullformat inom en snar framtid. Och det du skriver att du fotar mest porträtt, barn och människor har inte kantskärpan heller så stor betydelse, inte heller behöver snabbhet i autofokus vara den mest avgörande faktorn.

Om bokéhn är viktigt, vid t.e.x. porträttfoto, så är f/2,8 att föredra framför f/4, men i övrigt så motsvarar det endast 1 steg i ISO vilket oftast är försumbart i bildkvalité på de allra flesta moderna kameror i dag. Med 2,8 följer oftast högre vikt...
Jag själv hade tidigare nikons AF-S 70-200/2,8 VRII , vilken var en fantastisk glugg, förutom vikten som blev kännbar efter att tags fotande och bärande. Detta är lätt att glömma bort när man läser tester, recensioner och inte minst alla lovord från de som köpt det bästa. Den läxan har jag lärt mig :)

Nackdelen med tredjepartsobjektiv är att det inte går att lämna in utrustningen och göra en fokuskalibrering hus-objektiv om man skulle behöva det, eller bara vill optimera sin utrustning.

Sen tycker jag personligen att du inte ska vara rädd för att köpa objektiv begagnat, det finns många fina beg gluggar som du kan få en bra bit under nypriset.

Hoppas det var till någon hjälp:)
 
Jag är inte Lennart, men det gamla 300/2.8 AF-S är snabbt. Ett modernt 70-200 kan nog dock vara både snabbare och mer exakt vad gäller att sätta skärpa, då det hänt en del sedan ditt objektiv var nytt, och det gäller nog alla tillverkare.
 
Tack så mycket för alla svar! Verkligen inte lätt detta.

Tror nog att valet står mellan Sigmas f2.8 och Nikon f4.

Har haft problem med mitt kamerahus (D7000 bakfokus) och har nyligen lämnat in objektiv och hus för kalibrering av AF. Det blir ju svårt, som någon påpekade, att göra med ett tredjepartobjektiv. Vilket talar emot Sigman. Annars är jag ju rätt sugen på en f2.8...

Usch så svårt...
 
Jag kunde utläsa i din profil att du har en DX kamera, och då är inte kantskärpan så avgörande om du inte överväger fullformat inom en snar framtid. Och det du skriver att du fotar mest porträtt, barn och människor har inte kantskärpan heller så stor betydelse, inte heller behöver snabbhet i autofokus vara den mest avgörande faktorn.

Om bokéhn är viktigt, vid t.e.x. porträttfoto, så är f/2,8 att föredra framför f/4, men i övrigt så motsvarar det endast 1 steg i ISO vilket oftast är försumbart i bildkvalité på de allra flesta moderna kameror i dag. Med 2,8 följer oftast högre vikt...
Jag själv hade tidigare nikons AF-S 70-200/2,8 VRII , vilken var en fantastisk glugg, förutom vikten som blev kännbar efter att tags fotande och bärande. Detta är lätt att glömma bort när man läser tester, recensioner och inte minst alla lovord från de som köpt det bästa. Den läxan har jag lärt mig :)

Nackdelen med tredjepartsobjektiv är att det inte går att lämna in utrustningen och göra en fokuskalibrering hus-objektiv om man skulle behöva det, eller bara vill optimera sin utrustning.

Sen tycker jag personligen att du inte ska vara rädd för att köpa objektiv begagnat, det finns många fina beg gluggar som du kan få en bra bit under nypriset.

Hoppas det var till någon hjälp:)

Kloka ord. DX format innebär ju att man lika gärna kan köpa en beg Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR version ett med större framtidskompatibilitet än tredjepart och få f/2,8 ist f f/4 för mindre pengar än en ny f/4. Det är nämligen så att den nya f/2,8 VRII egentligen bara är skarpare i kanterna på FX - skillnaden syns inte på DX. Inom DX området finns nog ännu ingen skarpare 70-200 telezoom än f/2,8 VR version ett även om VRII inte är sämre.
 
Får väl justera mitt 6 500 till 7 500 då =) Har säkert blandat ihop det med något annat av objektiven på önskelistan ;-)

Fördel för 50-150 är dock att den fungerar som porträttobjektiv, precis som 70-200. Visst går det även med 70-200 på crop sensor, men då har du kanske 70-90 mm att välja på, dvs 105-135mm. Men vill man bara ha tele så är 70-200 bättre såklart då man får motsvarande 100-300 =)
 
Jag är inte Lennart, men det gamla 300/2.8 AF-S är snabbt. Ett modernt 70-200 kan nog dock vara både snabbare och mer exakt vad gäller att sätta skärpa, då det hänt en del sedan ditt objektiv var nytt, och det gäller nog alla tillverkare.

Jo, jag är inte Anders:). Men jag håller med. Generellt sett har det i alla fall varit så att objektiv med fast brännvidd (även "gamla" 300/2.8 med AF-S motor) varit snabbare än telezoomar att låsa skärpan. Fast i ärlighetens namn känns det inte lika påtagligt idag.

//Lennart
 
Tack så mycket för alla svar! Verkligen inte lätt detta.

Tror nog att valet står mellan Sigmas f2.8 och Nikon f4.

Har haft problem med mitt kamerahus (D7000 bakfokus) och har nyligen lämnat in objektiv och hus för kalibrering av AF. Det blir ju svårt, som någon påpekade, att göra med ett tredjepartobjektiv. Vilket talar emot Sigman. Annars är jag ju rätt sugen på en f2.8...

Usch så svårt...

Vikt är ju på sitt sätt avgörande, själv lägger jag större "vikt" vid balans och balansupplevelsen är individuell,
Vidare är f/2.8 ibland en "bildräddare".

Ang att para ihop kamera o tredjepartsobjektiv så ska man väga in aspekten du nämner. Personligen brukar jag lösa det så att jag tar mig till en välförsedd ÅF som har gluggen i lager, tar med egen kamera och provskjuter gluggen i affären. Fokusfel är ganska lätt att upptäcka.

Och ingen ÅF har haft något att invända mot att jag provar. Visserligen kan det skilja några hundralappar i pris jämfört med nätaffärerna, men den summan känns okej jämfört med att behöva skicka grejor hit och dit efter inköpet.

Ang nätaffärer så har jag på Cyberphoto gjort en överenskommelse vid beställningen: Jag får försiktigt prova fokus och ser det inte bra ut så har jag full returrätt.

Vidare drabbas ju även Nikongluggar tillsammans med Nikonhus av "mismatch", men även där provar jag innan köp.

Jag tycker att det viktigaste är att du går till en affär och känner på resp glugg och sedan bestämmer dig. Ta med egen kamera. Om det sedan skulle bli Sigma eller Nikons f/4-modell spelar bara roll för dig. Ta det som du känner passar bast i vikt/balans/skärpa, men väg även in ljusstyrkan som en viktig faktor.

//Lennart
 
Kloka ord. DX format innebär ju att man lika gärna kan köpa en beg Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR version ett med större framtidskompatibilitet än tredjepart och få f/2,8 ist f f/4 för mindre pengar än en ny f/4. Det är nämligen så att den nya f/2,8 VRII egentligen bara är skarpare i kanterna på FX - skillnaden syns inte på DX. Inom DX området finns nog ännu ingen skarpare 70-200 telezoom än f/2,8 VR version ett även om VRII inte är sämre.

Såg att ett Nikon 70-200 mm AFS f2.8 VR I säljs för 9000kr i min närhet. Kanske är värt att åka och kolla ändå?
 
Jag har en Sigma 50-150 2.8 APO EX DC OS till min D7100.
Skaffade den, då jag ville ha motsvarande som 70-200 till FF och för att jag inte planerar på att skaffa en FF på ett bra tag.
Älskar objektivet. Fokuserar alltid rätt och snabbt. Bilderna blir riktigt skarpa med.
Jag gav ca. 7000kr för den i våras och är värd varenda krona.

Men som sagt, handlar om du skall vara kvar i DX-markerna ett tag till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.