ANNONS
Annons

70-årsfest, tips

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Har fått förfrågan om att fota en väns fars 70-års fest.Det är isf det första uppdraget jag gör, är därför orolig att inte kunna prestera, men samtidigt känner jag att det är något jag borde greja och att jag inte KAN tacka nej eftersom man nån gång måste ta detta kliv.
Behöver lite tips.
Det kommer att vara hemma hos dom, dom bor i hus med mycket trädgård,.Det dom mest var intresserade av var gruppbilden(mellan 15-20 pers), men jag tycker att det även ska vara en del mingel-bilder och porträtt.
Gruppbilden vill dom ha i trädgården, kommer att vara där i tid för att hinna kolla om det passar eller inte, vet inte hur bakgrunderna ser ut.
Utrustningen jag har är:
Canon 50D
Canon 60D
17-55 mm f2,8
70-200 mm F4 is
50mm f1,8
Blixt 430 EX
Stativ
Har även två Blixtar 300 w med softbox(men inget batteripack)
Har heller ingen reflex-skärm.
Tagningen av gruppbilden kommer att ske ca 17:00 den 11/08.
Uppskattar alla typ av tips, även om nån tycker att jag borde inhandla nånting för att få till det.
Nån länk till exempelbilder/tips vore inte fel det heller.
Martin.

Jag fotade på min farbrors 70-årsdag i början av sommaren. De foton som uppskattades mest var rätt inzoomade porträtt där jag lyckades fånga personers karaktäristiska miner.

Jag lyckades ta ett flertal sådana bilder med mitt 70-300, när jag fotade både talaren och andra gäster under talen.

Så mitt tips är att försöka få många bilder med ditt 70-200 i situationer där ditt objekt inte är medveten om att du fotar dem.

Har fått förfrågan om att fota en väns fars 70-års fest.Det är isf det första uppdraget jag gör, är därför orolig att inte kunna prestera,

Visst, en 70-årsdag händer bara en gång i livet - med lite tur.

Men hallå, koppla av lite grann. Det är ju inte OS det handlar om, och inte ens då tänker man (tror jag) lika mycket på att prestera.
Utrustning har du ju, så mitt råd är att ta den utrustning du gillar bäst och ta de bilder som dyker upp. Men, kanske gå något steg extra ibland för att hitta rätt vinkel och position.

Tack för svaren, uppskattas. Känner på mig att det kommer att gå hur bra som helst, men man vill ju vara så förberedd som möjligt. Har ni några tips på hur man ska placera personerna för bästa gruppfotot?

Uppradning av personer på en trappa med 70-åringen i mitten på första raden är en ganska trist variant och om det är många så fungerar det inte. Du kan ju alltid försöka kunna upp någonstans och försöka få 70-åringen i mitten i en skock med alla andra runt om och ta kortet uppifrån.
Kolla lite med din kompis vad 70-åringen uppskattar är det en superkonservativ pensionerad löjtnat som en gång skrivit humor i ett korsord eller är det en skojfrisk prick. Det hela bestämmer lite hur mycket man kan hitta på, är det första varianten är kanske trappan bäst i alla fall är det senare fallet är trappan inte alls en bra idé.

/Karl

Om jag ska använda mina blixtar utomhus tror ni att det funkar med softbox eller bör jag investera i paraplyer?

Ett tips om det är jättemånga personer i gruppbilden.
Lätt att något ansikte inte syns om de är så många, samt är det alltid någon som blundar.

Fråga om ALLA kan se dig när du ska plåta, om de gör det syns alla ansikten.
Håll kameran stilla och bränn av en bildserie på kanske 10-15 bilder.
Är det någon som blundar på ena bilden tittar han/hon på den andra bilder osv.

I värsta fall kan du klippa in de öppna ögonen på bilden där en person blundar.

Bättre för många bilder än för få ;-)

MVH Julle- http://www.bildeffekt.se

Ett knep som vi åtminstone använde förr för att få gruppbilder med öppna ögon är att be alla blunda en liten stund och sedan säga att de kan öppna ögonen. Då knäpper man. Med gamla tiders kameror var serietagningshastigheten inte riktigt densamma som med dagens digitalkameror.

Tack för tipsen. Funderar fortfarande på blixtarna, ska jag överhuvudet använda mig av dom? Kanske ta några med o några utan?

Man kan använda längre slutartider än på barnkalas är mitt tips.

Sorry för trollandet, men kunde inte hålla mig.

Nja, med tanke på att det är tre generationer som ska förevigas och dom yngsta faktiskt är just barn. Och jag har svårt att tänka mig att dom håller sig lugnare bara för att det är en 70-årsfest;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar