Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7 frågor om Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte byta upp mig från en kompakt minikamera Sony T9 till en systemkamera, jag har haft en Canon S45 förrut men den räknas kanske inte som systemkamera? jag har dock aldrig använt en systemkamera förrut så jag tänkte be om hjälp med några frågor jag har.

1. Finns det olika revisioner av den här kameran? (eftersom att priserna skiljer sig från 5000-1000 för bara huset.)

2. Ska man köpa ett paket med objektiv eller är det bättre att köpa objektiv separat?

3. Hur vet jag vilket objektiv som passar mig? Jag tar mest semesterbilder samt lite bilder på konserter. Det blir mycket snöbilder från soliga alper och en hel del strandbilder. Tipsa gärna om ett bra alllround objektiv som passar till mina ändmål

4. Behöver man en seprat blixt eller duger den inbyggda?

5. Finns det något undervattenshus till den här kameran?

6. Gäller garantin på kameran om man köper den utomlands eller på tex eBay? Någon som kan rekommender att köpa en sådan kamera på eBay?

7. Rekommenderar ni mig att köpa någon annan kamera? Är det någon ny ersättare till den här kamera på gång från Canon?

Tack på förhand!

Patrick

Patrick Östergren skrev:

1. Finns det olika revisioner av den här kameran? (eftersom att priserna skiljer sig från 5000-1000 för bara huset.)

Nej, bara olika programversioner (firmware). Och det går att uppdatera själv.

Ca 4000-5000 är normalt pris begagnat, om man hittar en.

2. Ska man köpa ett paket med objektiv eller är det bättre att köpa objektiv separat?

Det finns bättre objektiv, men som är dyrare. EF 17-40/4L, 17-85/4-5,6 IS och 17-55/2,8 IS. Finns också flera vettiga alternativ från Tokina, Tamron och Sigma.

3. Hur vet jag vilket objektiv som passar mig? Jag tar mest semesterbilder samt lite bilder på konserter. Det blir mycket snöbilder från soliga alper och en hel del strandbilder. Tipsa gärna om ett bra alllround objektiv som passar till mina ändmål

Låter som du ska köpa paketobjektivet och sedan byta upp dig när du är mer säker på vad du behöver och lärt dig mer.

Den inbyggda har stora begränsningar, men duger får många. Beror helt på vad du plåtar. Men en lös blixt kan man få mycket snyggare ljus genom att reflektera ljuset.

Ja. Men inte till normala pengar. Finns plastpåsar från Ewa-Marine för semstern som är mer prisvärda. För UV-foto gäller kompakter om man inte är rik.

6. Gäller garantin på kameran om man köper den utomlands eller på tex eBay? Någon som kan rekommender att köpa en sådan kamera på eBay?

Garantier på kamerahus är begränsade, men inte för objektiv. Men köper du inom EU är det inga problem.

[/B][/QUOTE]
7. Rekommenderar ni mig att köpa någon annan kamera? Är det någon ny ersättare till den här kamera på gång från Canon?
[/B][/QUOTE]

En ny är troligen på väg i början av hösten. Värt att titta på är Pentax K100D och Sony A100 som båda har inbyggd skakstabilisering och mer rejäla paketobjektiv. De kommer i augusti.

Båda Nikon D50 och Canon 350D är relativt gamla modeller som snart borde få avlösare. Nikon brukar dock hålla kvar längre i sina modeller.

1. Jag har inte hört talas om olika revisioner.

2. Beror på..

3. Svårt att svara på, men Canons 17-85 IS kan kanske vara ngt, eller sigma 17-70/2,8-4,5 eller tamron 28-75.. kanske kompletera dessa med ett teleobjektiv senare.. beror på hur stor budgeten är..

4. Beror på, men den inbyggda blixet är inte den bästa..

5. Ja, har för mig att bl.a. Eva Marine har UV-hus som passar till den.

6. Vad jag hört så gäller garatin på kameror köpta i europa, det finns ingen världsgaranti som på optiken. Men detta är vad jag hört.

7. Det ryktas om en ersättare i höst i samband med en mässa som heter photokina, men det är bara rykten än så länge. 350D är en mkt bra kamera om man kollar på bilderna, men kamerahuset lämnar en del övrigt att önska. Kolla också på Nikon D50 eller D70s..

Nej. Bara olika firmware. Alla nya kameror har senaste firmware. En del butiker är dyra, helt enkelt.

Jag rekommenderar att köpa med kitoptiken om man inte redan är säker på vad man vill ha. Om inte annat så för att kunna sälja kameran senare mycket enklare. (inte så lätt att sälja bara hus begagnat)

Jag skulle rekommendera dig Sigma 17-70, men kitobjektivet duger bra tills du har högre krav/ vet exakt vad du vill ha. Själv har jag haft både sigma 18-50, tamron 17-50 och tamron 28-75 också, och alla är bra på sina egna sätt.

Inbyggda duger för mig, men jag fotar knappt alls med blixt så där är jag ingen expert. Självklart är extern att föredra om du fotar mycket med blixt.

dyrt! Använd kompaktkamera för det istället.

vet ej.

Det kommer en ersättare i höst, men den här kameran blir inte sämre för det.

Patrick Östergren skrev:

Felet med inbyggd blixt är sällan att den är "dålig". Felet är att den sitter nära objektivet och slår rakt fram. Med de förutsättningarna får man ganska tråkiga blixtbilder. En extern blixt som går att rikta lite hur som helst, t.ex. i taket inomhus, ger i allmänhet mycket roligare bilder. När man enbart är ute efter att lätta upp belysningen (vid hårt ljus) fungerar oftast en inbyggd blixt utmärkt. Den har också fördelen att alltid vara med...

7. Rekommenderar ni mig att köpa någon annan kamera? Är det någon ny ersättare till den här kamera på gång från Canon?[/QUOTE]

[IRONI] Självklart skall du inte köpa någon av dagens usla kameror. Spar dina pengar och vänta några månader. Det kommer säkert bättre och billigare kameror framöver! [/IRONI]

Patrick Östergren skrev:
Med stor sannolikhet kommer Canon att lansera en efterföljare till 350D på Potokinamässan i slutet av september. Förmodligen kommer det inte att vara några större förbättringar med tanke på att 30D inte var någon stor uppgradering gentemot 20D. Instegskameran (350D) får inte heller vara bättre än kameran snäppet över (30D). Tänkbara förbättringar är t ex större display. Canon har inte sagt att det ens kommer en efterföljare. Det här alltså bara spekulationer så ta det för vad det är...

Det går även rykten om att Nikon kommer med efterföljare till D50 och D70s under hösten... den som lever får se. :)

Du lär säkert bli toppennöjd med 350D och den blir inte sämre för att det kommer en efterföljare. Tänk också på alla roliga bilder du missar om du väntar med att köpa en kamera. :) Har du inte behov av en kamera nu kan det kanske vara läge att vänta med köpet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar