Annons

7 frågor om A700 plus en fråga om filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har äntligen lyckats köpa en A700 (fick tag på ett lite billigare demoex som är väldigt lite använt och i jättefint skick).

Men nu har jag några frågor. Har letat runt i forumet, men inte hittat svar på just detta. Ska tillägga att jag fotar i raw.
Blev väldigt mycket (minst sagt), men det kanske finns nån som inte har nåt att göra för tillfället och känner för att svara?

1. Adobe Camera Raw känner inte igen bildfilerna, så jag försökte ladda hem en uppdatering från Adobes hemsida. Det funkade inte alls. Däremot lyckades jag ladda ner en DNG-converter, så nu konverterar jag bilderna till DNG-filer och öppnar dem sen i ACR.
Är det såhär man måste göra? Begriper inte varför det inte funkar att bara ladda ner en plug-in... Blir det nån skillnad (i t ex kvalitet) på bilderna när de först måste konverteras till DNG? Eller är det bättre att de är i DNG för att det är ett universalformat (läst nåt sånt nånstans tror jag)?

2. Det blir inga xmp-filer när jag behandlar bilderna i ACR. Med min Konica Minolta fick jag alltid xmp-filer när jag gjorde ändringar i raw-filerna. Ska det vara så?

3. När jag kollar på bilderna jag tagit på lcd-skärmen så ser de bra ut och likaså i histogrammet och även om jag öppnar bilderna i Sonys programvara som jag fick med kameran.
Men när jag öppnar bilderna i ACR så är de väldigt överexponerade. Så det måste väl vara nåt med ACR som spökar eller? Kan man göra något åt det?

4. När jag i kameran klickar fram histogrammet så kommer alla histogrammen upp som väldigt små. Kan man på nåt sätt få upp bara det första histogrammet på hela skärmen? Inte för att det spelar så stor roll egentligen.

5. Läste härinne för ett tag sen att man ska se till att få en kamera med senaste firmware när man köper. Nu var ju min ett demoex och de sa att den inte var uppdaterad, men att jag kan göra det själv.
Kan man endast uppdatera till senaste versionen eller ska man ta en och en i taget? Är det viktigt att uppdatera enligt er?

6. Ska ju testa kameran så mycket som möjligt nu innan garantin går ut, men vad ska man vara noga med att kolla? Om det är nåt fel på kameran, vad för nåt är då vanligast?

7. Och en sista fråga ang. externa blixtar. Skulle senare vilja köpa en extern blixt. Jag kan knappt nånting om blixtar när det kommer till det tekniska, har aldrig haft någon. Skulle vilja ha en som är relativt billig, men inte hur dålig som helst såklart. Har ni några bra förslag?
Sen skulle jag även vilja kunna ta loss den från kameran, t ex hålla den en bit ifrån eller så. Vad behöver man då? En sladd, nån typ av automatisk utlösare? Vad kostar sånt?

8. Jag har nu ett par billiga graduerade filter i plast från Cokin. (Neutral grey står det på dem.) När jag använder dem blir det ett rödstick eller vad man ska säga på bilden där den mörkaste delen av filtret har varit. Om ni förstår hur jag menar? Jag skulle vilja ha graduerade filter som är bara gråa liksom, utan en massa knepiga färgstick. Lite dyrare filter antar jag att det blir. De ska vara fyrkantiga också. Vilka rekommenderar ni att man köper?

Så det var allt, om nu nån orkat läsa så långt!
 
1) Du måste ha CS3(eller LR2) eller senare för att den ska identifiera A700:an .Raw.

2) Det beror nog på att du använder dig av DNG inte raw.

3) Adobes produkter överexponerar Sonys bilder du får bygga en RAW profil för att fixa detta.

4) Nej

5) Den senaste är 1.4 och den är full så du kan hoppa till den direkt.

6) Ja du inte en aning men det mekaniska samt luckor skulle vara min testning.

7) Satsa på HVL-F42 den är prisvärd eller en äldre HLV-F52 (eller Minoltas motsvarighet).

8) Det fixar du i efterbehandlingen, Sonys kameror har lite rödstick.
 
1. Vad har du för version av ACR? Jag kör CS3 och det går alldeles utmärkt att öppna arw-filerna direkt.

2. Jag får xmp-filer till mina arw. Vet inte hur det är med DNG-formatet.

3. Det blir (tyvärr) så i ACR, speciellt den röda kanalen har en förmåga att blåsa ur.

Jag har ändrat mina grundinställningar i ACR enl följande vilket jag tycker funkar rätt bra.

Exponering: -0,10
Återställning: 0
Fyllnadsljus: +5
Svärta: +5
Intensitet: +20
Kontrast: +20

Klarhet: +20
Lyster: +10
Mättnad: +6

4. Nej, det går inte.

5. Du bör uppdatera till senaste versionen som hanterar bruset bättre på högre ISO:n. Gå in på Sony.se och klicka dig vidare, support osv. Där hittar du filer och instruktioner. Kom ihåg att formatera minneskortet innan du sparar uppdateringsfilen på det.

6. Kolla Autofokusen!! Så den träffar rätt.

7. Jag skulle rekommendera nån av originalblixtarna. Så slipper du problem med kompatibiltet osv. De flesta, vet inte om alla gör det, går att fjärrstyra från kameran sk WL wire less mode.

8. Vet inte. Cokin brukar funka bra.
 
5) Den senaste är 1.4 och den är full så du kan hoppa till den direkt.
Sonys versionsnummer på den senaste är 4, inte 1.4.

7) Satsa på HVL-F42 den är prisvärd eller en äldre HLV-F52 (eller Minoltas motsvarighet).
Varken Sony eller Minolta har marknadsfört en "52:a" som passar en A700.

Sony HVL-F20AM
Minolta 2500(D)
Sony HVL-F36AM = Minolta 3600HS(D)
Sony HVL-F42AM
Sony HVL-F56AM = Minolta 5600HS(D)
Sony HVL-F58AM
 
Tack så hemskt mycket för era svar! Jättesnällt att nitog er tid:)

Ska börja med att tala om att jag har CS3. Så det är ju lite konstigt att det inte funkar... Kollade alla plug-ins på Adobes hemsida och försökte ladda ner den som skulle funka med A700. Men som sagt, det verkar inte gå ändå. Vill ju gärna ha raw-filer istället för dng.

Att bygga en raw-profil är det samma som att ändra grundinställningarna i ACR?

Så det kan bero på kameran att det blir rött när jag använder filtrena? Jag har ett vanligt nd-filter också (ej graduerat) och det funkar utan problem. Nu har jag inte provat nåt filter än på A700'an, så vem vet, det kanske blir bättre med den. Har provat att ta bort det röda i PS, men det har funkat sådär... Enklaste är väl att markera det drabbade området och sen dra ner på rött?

Ska kolla autofokusen! Om det är nåt fel (bakfokus/frontfokus heter det va?), är det sånt man lagar i så fall? Vet ju inte hur svårt det är att byta ut huset eftersom det var deras nästsista ex.
 
Precis den versionen har jag nu försökt ladda ner en massa gånger utan resultat. Har gjort som det står i listan, men när jag har gått in på Adobe/Plug-ins så kommer man liksom inte längre. Där ligger flera röda ikoner som det står plug-in på, men där finns ingen Camera Raw plug-in som det står att det ska göra... Man ska ju flytta den som redan är där, men som sagt finns det ingen. Måste ha kommit till fel mapp på nåt sätt.
Väldigt krångligt detta, tror jag har dåligt inflytande på datorer, så fort jag kommer i närheten så funkar ingenting;).
Om det nu inte skulle gå att fixa alls, är DNG-filer på nåt sätt sämre än raw-filer, eller är de lika bra? Försvinner det information eller så?

Ja, det lilla jag hunnit prova den så verkar af funka bra. Vansinnigt snabb är den i alla fall jämfört med min D5D!
 
I XP ska den ligga här:

C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

Du kan bara ta bort filändelsen på den gamla så har du kvar filen ifall de skiter sig.
 
Hurra!!!

Det gick! Tack, tack, tusen miljoner tack!!! Nu fungerar det äntligen, hade aldrig kunnat räkna ut var jag skulle hitta den själv!

Och dessutom har jag lyckats uppdatera kameran till firmware 4.0 nu också, utan att det hände några missöden!

En sista fråga: Jag har lagt den gamla plug-infilen i en mapp på skrivbordet. Borde jag spara den för säkerhets skull? Kan man t ex spara den på en extern hårddisk och slänga den från själva datorn?
 
Annars gör som jag skrev, låt den ligga i samma mapp som den nya men ta bara bort filändelsen. Filen förstörs inte för det. Vill du använda den igen lägger du bara till ändelsen på nytt.

Du kan spara den vart du vill om du vill behålla den, va du nu ska med den till :)
 
Aha, då fattar jag hur du menar med filändelsen! Får kolla på det imorrn, nu blir det till att sova.

Tack igen för all hjälp:)
 
Tack:) Jag kan inte riktigt fatta att det är sant ännu. Har velat köpa den ända sen den kom ut och har sparat pengar sen dess och längtat och nu helt plötsligt har jag den äntligen! Fick lite panik när jag läste att de skulle sluta sälja den, men det löste ju sig tack och lov!
 
Är " överexponeringsbuggen" fixad i CS4?

Jag har kämpat med överexponerade bilder, ett bra tag nu! Är det så enkelt att det inte är mitt fel utan Adobes...

Jag har också en A700.
 
Det är absolut inte ditt eller din kameras fel. Dina bilder är INTE överexponerade. Har inte sett ngt om CS4. Du kan läsa mer om det här
 
Tänkte bara nämna att den nyaste (iallafall vad jag vet) versionen av Camera Raw är 5.3, den använder jag mig utav!

Förresten. välkommen till A700-klubben! :)
 
Ja, tonade filter från Cokin kan ge rödstick. Uppträder mest om man har de kraftigare toningarna typ P121 eller har fler än ett Cokinfilter samtidigt, t ex ett P120 och ett P121. Problemet har diskuterats tidigare på forumet. Vill man ha ett helt neutralt, ja då kommer det kosta mer. Ofta är dessa filter av glas istället för plast.

/Gunnar
 
Ja, tonade filter från Cokin kan ge rödstick. Uppträder mest om man har de kraftigare toningarna typ P121 eller har fler än ett Cokinfilter samtidigt, t ex ett P120 och ett P121. Problemet har diskuterats tidigare på forumet. Vill man ha ett helt neutralt, ja då kommer det kosta mer. Ofta är dessa filter av glas istället för plast.

/Gunnar

Filter från Lee eller Tiffen anses vara bättre. Cokin har som du noterat ett inte allt för smickrande färgstick.

// Maxe
 
Lee-filter har jag läst här att de ska vara bra! Vad brukar de gå på, på ett ungefär? Eller om man säger så här, vad ska de kosta som minst för att de ska vara bra?
De Cokin-filtrena jag har nu är ett gråfilter (ej graduerat) som inte ger något rödstick och så två stycken graduerade. Det som är kraftigast heter P121 ND8 och det andra är ganska mycket svagare, ND3 kanske det heter (har inte så bra koll på de där beteckningarna). Så det är ju de två jag skulle behöva byta ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.