Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7 - 9 -11 fokuseringspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

AJKLV

Avslutat medlemskap
Hur stor skillnad gör det verkligen för en amatör? Är det en så stor skillnad i bildkvalitet att det enbart är värt att fokusera ;) på?

Det beror nog helt på vem man frågar, jag är väldigt nöjd med mina 11 fokuspunkter, 9 hade jag säker med klarat mig bra med, men hade det varit 3 hade jag nog känt mig för begränsad.

Jag tycker att det duger med den mittersta, alla gånger =) 400D är så långsam att det inte riktigt fungerar med autoval i vilket fall som helst.

Har använt någon annan genom manuellt val någon enstaka gång när jag inte velat komponera om, men det hör verkligen inte till vanligheterna =)

Det räcker med en egentligen.. men har man väl vant sig vid möjligheten att flytta runt fokuspunkt så är det svårt att gå tillbaks om man använder en kamera med mindre antal punkter.

Japp, min har 9 men väldigt sällan använder jag nåt annat än mittpunken (och komponerar om).

Vill man ta mycket fullauto kanske det är bra med alla punkter aktiva, men då får man först i efterhand på datorn se om bilderna blev bra (skärpemässigt). Åtminstone jag upplever ofta att punkterna väljs fel mot vad jag själv vill. Lite OT kanske, men A-DEP är en katastrof på Canon.

Om man har mycket, mycket gott om tid skulle jag nog kunna tänka mig byta fokuspunkt till nåt annat än mitten. I studiomiljö kanske, och intressant komponerat flerpersonsporträtt? Men jag har kanske dålig koll på hur användbart det är, någon annan kanske vet?

Jag har iofs bara 3 men har valt bort 2. Kan det uppstå en situation där antalet fokuspunkter avgör kameraval eller att flera fokuspunkter på en ny modell kan motivea till att uppgradera?
För mig finns det många faktorer som kommer före på listan.

---/Thomas

Jag har 51 AF-punkter, men använder i princip bara den mittersta. Så nej, för dem flesta spelar det inte så stor roll.

Jo det spelar roll. I alla fall för mig men det beror på motiv om det spelar stor roll eller inte. Jag har 51 st att leka med och använder i princip alla, men inte jämt som sagt var.

Mest nytta av dem alla har jag när jag plåtar action på stora bländaröppningar. Jag fotograferar mycket snabb motorsport och då speciellt motocross. Jag vill vanligtvis lägga skärpan på hjälmen/ansiktet på åkaren och sedan låta kameran följa med under färden. Således använder jag kontinuerlig AF i dessa fall och då går det inte att använda mittsensorn och sedan komponera om.

För att det skall fungera att hålla fokuspunkten på hjälmen hela tiden så är det bra att det finns många punkter att välja mellan. Dessutom funkar AF-C på min Nikon i det dynamiska läget så att kameran använder omkringliggande punkter (9-21 beroende på inställning) för att hjälpa till.

För annan fotografering än snabb sport så använder jag i stort den centrala punkten (till ca 90%) eller autoläget där kameran väljer själv mellan samtliga 51 punkter (till ca 10%) och då spelar antalet punkter nästan ingen roll alls...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto