Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6x4.5 vs 6x9

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
6x4.5 och 6x9

Idag äger jag en Hasselblad 500C/M med två objektiv och tre magasin. Ett av magasinet är ett A16 som ger mig möjlighet till att fotografera i 6x4.5-formatet.

På senare tid har jag blivit litet sugen på att gå upp till 6x9-formatet när det gäller rektangulära bilder. Detta skulle dock kräva en nyinvestering på ett antal tusen kronor för en begagnad Fuji GW690. Denna kamera tycks mig vara mer lättarbetad än Hasselbladaren med A16-magasin.

Är jag bara drabbad är GGS (greener grass syndrome) eller finns det en rimlig anledning att gå upp ovanför 6x4.5-formatet?

Jag tar också gärna emot allmänna synpunkter på för- och nackdelar med 6x4.5- resp. 6x9-formaten!
 
Senast ändrad:
Jag har en väldigt allmän och högst personlig synpunkt vad det gäller proportionerna hos formaten. 6x9 har samma förhållande som småbild (2:3) medan 6x4,5 är lite mer kvadratiskt (4:3).

Själv tycker jag att det är mycket trevligare att jobba med 4:3-formatet. 2:3 känns för smalt, speciellt för stående bilder.

Finns det inte en GW680 också?
 
Stiffneck skrev:
Själv tycker jag att det är mycket trevligare att jobba med 4:3-formatet. 2:3 känns för smalt, speciellt för stående bilder.

Här kan du ha en poäng. 2:3 är smalt. Det tycker jag också. Men för liggande bilder är det inget negativt. Stående, däremot, är en helt annan femma. Här är 4:3 bättre - men att köra sådana stående med Hasselbladaren är bökigt eftersom jag då måste vända kameran på sidan.
 
TIPS

Ett litet tips:

Köp en storformatare och använd rullfilms-tillsatsen. Dvs så du kan köra 120 film på storformataren. Ascoolt :)
 
Jag har en Fujica g690bl. Trivs bra med kameran och negativformatet, men det kan vara svårt att hitta förstoringsapparater som fixar formatet.
Det bästa med fujicakamerorna är att de är så pass smidiga trots det stora negativformatet.
 
Finns ju ngr riktigt trevliga 6x7 också, men de kanske är oaktuella. Ett oerhört trevligt och tilltalande format.

För mig så skulle en mätsökarkamera i 6x9 passa bättre än en Hasselblad. Men med en mästsökarkamera så förlorar man ju bladarens speciella arbetssätt,,

Mvh Niclas,
 
arvro395 skrev:
Trivs bra med kameran och negativformatet, men det kan vara svårt att hitta förstoringsapparater som fixar formatet.

Hur tycker du att det fungerar att skanna filmen och sedan skriva ut den digitala filen? Det är så jag skulle göra. Att döma att mina skannade 6x6:eek:r lovar det gott att skanna ännu större original. Min betänklighet här är om min flatbäddsskanner (Epson) räckert till - kan den få ut all den magi som finns i filmen eller måste jag lämna in den för professionell skanning för det.
 
Meterförstoringar?

Ska du göra gigantiska bilder för offentlig miljö
så spelar kanske negativformatet en viss roll. Själv har jag Fuji 6x4,5, Pentax 6x7 och Fuji 6x9. Fuji 6x4,5 är den som är trevligast att släpa runt och ger därmed mest bilder. Dessutom
finns det diaprojektorer för formatet.
 
arvro395 skrev:
Ja, Mamiya 7 verkar riktigt fin den med.

Ja, den ser mycket fin ut. Dessutom så hade jag sökt efter en i den första/gamla modellen då den nya inte har så många förbättringar.

Pentax 6x7 är en stimulerande kamera. Det är en riktig kamera alla kategorier men ofta en kamera som man antingen gillar eller ogillar. Många är tex rädda för den stora spegeln men pga dess tyngd så dämpas den effektivt.
Jag diggar den med en pentaprisma och 105mm. inte så fasligt dyrt heller.

MVH Niclas,
 
Jag lutar nu åt att släppa tanken på 6x9 och hålla fast vid Hasselbladssystemets möjligheter.

Någon som vill övertala mig om att jag har rätt/fel?
 
Vad vill du uppnå?
Fuji-kameran är ju rätt smidig i förhållande till formatet och det finns ju även den systemkameraliknande Pentaxen (tung spegel dock). Är det smidigheten du vill åt? Är Bladaren för klumpig? Är det bara bildkvalitet skulle jag stannar kvar i det nuvarande systemet och köpt lite fler Hasselbladsprylar istället... Duger inte 6x6 skulle jag gått direkt på storformat.

/Pontus
 
Vad jag vill uppnå är bättre möjligheter att fotografera stående 6x4.5 (egentligen inget stort problem); mer spontanitet i fotograferandet (mellanformatsmätsökarkameror liknar småbildkameror - som ger mig mer spontanitet); fler bilder tagna (kanske ska fundera på att börja använda ISO 400 eller ISO 800 mera - då blevo Hasselbladaren lättaren att hantera på frihand); det förändrade skärpedjup som följer med större format (ett tele till Hasselbladaren skulle kunna göra detta). Bildkvaliteten hos 6x6 är jag nöjd med.
 
Kunde måhända ett bra ljusmätarprisma till Hasselbladaren vara ett sätt att göra fotograferandet mera spontant, mera frihand? Jag hade ett äldre sådant en gång, men bytte bort det då jag tyckte det var svårt att fokusera med det. Nyare prisman är kanske bättre på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.