ANNONS
Annons

6D eller 7D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmych

Medlem
Hej på er!

Jag skulle behöva lite åsikter från er, gällande mitt kamerabyte. Jag har tänkt, läst, kollat alla forum som finns.. Men jag blir bara mer & mer osäker ju mer jag läser.
Idag har jag en Canon 600D, mitt största fotointresse är flygplan, men fotar även en del barn, familj, husdjur osv, ja det där "vanliga".

Ett par objektiv finns det i väskan, men det jag använder mest är: Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM.
Både när jag fotar flygplan, men även vid någorlunda "vanlig" fotografering.
Så frågan är: Om man ska uppdatera sin 600D, vad ska man ha som passar bäst?

7D, känns lite till åren kommen, har sett många som klagar på bilderna vid lite högre ISO, samt några som klagar på fokuseringen. Att den ska vara komplicerad.

6D, 11 fokuseringspunkter & bara en korslagd, 2013.. på en kamera för ca 17.000. Är inte det lite dåligt? Eller man ska inte hänga upp sig på det?

Eller ska man vänta tills 70D kommer?

Tacksam för era tankar & funderingar.

Jimmy

Använder 6D dagligen. 7D ligger oftast kvar i väskan. 7D har snabbare autofokus, men 6D är den med flest keepers. Ska du fotografera flygplan kanske du vill åt de croppade kamerornas brännviddsförlängning?

Använder 6D dagligen. 7D ligger oftast kvar i väskan. 7D har snabbare autofokus, men 6D är den med flest keepers. Ska du fotografera flygplan kanske du vill åt de croppade kamerornas brännviddsförlängning?

Hej Peter,
Visst spelar brännvidden en liten roll, men det viktigaste är skarpa & klara bilder. Man kan ju alltid klippa till dem lite annars. Är inte fokusen på 6D sämre än den på 7D? Eller en nyare processor och fullformat väger upp det hela?

7D har en skräpsensor. 6D en suverän sensor, valet är lätt om du inte är en sportfotograf.
Och visst kostar 6D mycket, för mycket för inte så många funktioner och ganska simpel AF. Men efter att ha provat en så är jag ändå imponerad av att den är träffsäker och har riktigt trevlig bildkvalité. Annars är ju alternativet en 5D mark III, bästa allroundkameran som finns kanske? Gud vad jag saknar den :-(

Hej Peter,
Visst spelar brännvidden en liten roll, men det viktigaste är skarpa & klara bilder. Man kan ju alltid klippa till dem lite annars. Är inte fokusen på 6D sämre än den på 7D? Eller en nyare processor och fullformat väger upp det hela?
Nej, autofokusen är inte sämre. Tvärtom klarar mittenpunkten fokusera i månsken. Vilken annan kamera klarar det idag? Kan du se det i sökaren, då kan du låsa autofokusen på det.
Autofokusen må vara litet långsammare än 7D, men inget jag lidit av. Gamla 5D hade jag problem med följande fokus på t.ex. hästar, men det är ett minne blott med 6D.

Jag håller med om att en 5D III hade varit drömmen, men plånboken är inte av samma åsikt.. Och köper man en 6D, kan man köpa ett L objektiv för över 10.000 innan man når vad en 5D III kostar. Men visst är det kameran med de flesta svaren..

Den enda du får med en 7D jmf. din 600 är snabbare seriebildtagning och ett bättre AF-system... har du svårt att följa planen på uppvisningar? (Förmodligen inte) Vill du kunna ha större chans att fota det perfekta ögonblicket? (Förmodligen inte)

Min gissning, en 7D är bortkastade pengar!

Jag har två huvudmotiv för mitt fotande, min son och flygplan. Jag gillar specarna på nya 70D och tycker att den bättre fokuseringen vid filmning kan vara väldigt intressant. För flygfotograferingen vore det också trevligt att behålla cropfaktorn. Möjligheten att få bilder med mindre brus i dåliga ljusförhållanden överväger dock för mig så det blir en 6D.

Nej, autofokusen är inte sämre. Tvärtom klarar mittenpunkten fokusera i månsken. Vilken annan kamera klarar det idag? Kan du se det i sökaren, då kan du låsa autofokusen på det.
Autofokusen må vara litet långsammare än 7D, men inget jag lidit av. Gamla 5D hade jag problem med följande fokus på t.ex. hästar, men det är ett minne blott med 6D.

Tack Peter, det var till stor hjälp. Har nämligen sneglat på en 5D II med....

Den enda du får med en 7D jmf. din 600 är snabbare seriebildtagning och ett bättre AF-system... har du svårt att följa planen på uppvisningar? (Förmodligen inte) Vill du kunna ha större chans att fota det perfekta ögonblicket? (Förmodligen inte)

Min gissning, en 7D är bortkastade pengar!

Jag har två huvudmotiv för mitt fotande, min son och flygplan. Jag gillar specarna på nya 70D och tycker att den bättre fokuseringen vid filmning kan vara väldigt intressant. För flygfotograferingen vore det också trevligt att behålla cropfaktorn. Möjligheten att få bilder med mindre brus i dåliga ljusförhållanden överväger dock för mig så det blir en 6D.

Hej Magnus,
Du har helt rätt i dina antaganden, det jag vill åt är fler bilder som är skarpa & klara, det andra har jag lite koll på. Har fotat ca 30.000 bilder med en 600D, och känner att kameran inte riktigt kan göra objektivet rättvisa. Eller om jag inte riktigt har kunskapen, men inbillar mig att en annan kamera skapar andra förutsättningar.
Det jag är rädd för med 70D, är att den är för inriktad mot att filma. Men en 6D känns mer som en "riktig" kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar