Annons

64bits Windows 7/CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Då jag är på G å byta upp mig till 64 bitars windows 7 från XP 32 bits . Då jag vet många hade problem att få cs4 å fungera i xp 64bits så undrar jag om det är samma problem å få cs4 å fungera i64 bits varianten av windows 7 ?
 
Inga problem här

Jah har precis gjort samma byte. Ny dator med ren installation av CS4 och Wacom ritplatta. Inga som helst problem, det går som tåget. Med 64-bitars Win7 kan man ju ha mer RAM, jag har petat i 8 Gb. HAde ett plug-in (Silver Efex) som inte fungerar i 64-bitars miljö. Dock har CS4 på något sätt fått en extra installation som 32-bitarsprogram också, och där finns Silver Efex med... Är det alltid så? Sedan åker man visst på att skaffa nyaste Nikon Capture NX2 också, om man skulle sakna det. Den har kommit nu i 64-bitars version.
Lycka till!
 
Ja, PS installerar båda så man måste hålla reda på vilken man vill använda mha vilka plug-ins man har. Krångligast är det när man startar från LR som alltid startar 64-bits av någon anledning, får manuellt switcha till 32-bits PS om man skall jobba vidare med ngn plugin som inte finns i 64-bits....
 
Funkar perfekt även i 64-bit. Ja det installeras både en 32- och 64-bitsversion och jag utnyttjar det genom att ha 32 när det inte finns plugin som har stöd för 64.
 
Ok låter ju bra då blir det en 64bits till julklapp För tanken var just att man skulle bygga på med mer minne för som sakt kör man både lightroom å PS så laggar det gärna när man bara kör med 2 gig i ram
 
Ok låter ju bra då blir det en 64bits till julklapp För tanken var just att man skulle bygga på med mer minne för som sakt kör man både lightroom å PS så laggar det gärna när man bara kör med 2 gig i ram

Jodå, det funkar klockrent. Och fläska på ordentligt med minne vetja !
Kör själv på 12 gb, och det går som tåget. T.o.m NX2 :)

Lycka till !
 
Jag har kört Windows 7 sedan beta version tills fullständigt version och det har fungerat utmärkt! Själv tycker jag att Windows 7 är det bästa OS Microsoft någonsin genomfört. Har två datorer 32bit och 64bit så jag har testat båda.

4 GB RAM räcker gott men självklart är det bättre om man har mer :)
 
Instalerade Win 7 på juldagen och kan ju inget annat säga än att d fungerar över förväntan måste dock uppgradera med mer minne kör just lite på gränsen (3 Gig)
Har även testat å köra CS 4 funkar ju som nämnts tidigare kanon .
Men nått som jag vet ska fungera är att man kan köra med 2 skärmar i ps men jag får d inte å fungera . El ja d fungerar så långt att jag kan köra med 2 skärmar men inte i just Ps så tips motages mer än gärna :)
 
Hej
Kapar denna tråden lite. Med liknande fråga.
Har precis köpt en W7 64bit dator och har nu Elements 5 tänkte köpa 8. Såg dock att den är bara 32 bitas. Ska man vänta tills det kommer en 64 bitars eller spelar det inte så stor roll.
Redigerar idag 14mpix men kanske uppåt de dubbla om ett tag :)
Någon som vet ?
Läste på nätet att hastigheten inte blir snabbare bara att man kan adressera mer minne jag har idag "bra" 4 GB och det klara väl nästan32 bitar
 
Elements lär nog inte komma i en 64 bitars version på ett tag. Det blir nog först när Adobe tvingas gå över till 64-bitar skulle jag tro.

@perese - Om du startar upp din PS i 32 bitars innan du skickar över bilder från Lightroom kommer de hamna i den öppna Photoshop.
 
CS4 har orsakat problem med stabilitet och prestanda under både W7 64-bitar och Snöleoparden för mig. Jag rekomenderar ingen som använder CS4 att hoppa på något 64-bitarsoperativ, CS4 är tillräckligt ostabilt i 32-bitarsmiljö.

/Karl
 
CS4 har orsakat problem med stabilitet och prestanda under både W7 64-bitar och Snöleoparden för mig. Jag rekomenderar ingen som använder CS4 att hoppa på något 64-bitarsoperativ, CS4 är tillräckligt ostabilt i 32-bitarsmiljö.

/Karl

Du måste ha något annat som gör det.. CS4(32/64) + Win7 x64 är hur stabilt som helst för mig.. Tror inte det har kraschat ens en enda gång för mig sedan maj 2009.. Bibble5 ballar däremot ur bara man tittar på det..
 
Elements lär nog inte komma i en 64 bitars version på ett tag. Det blir nog först när Adobe tvingas gå över till 64-bitar skulle jag tro.

@perese - Om du startar upp din PS i 32 bitars innan du skickar över bilder från Lightroom kommer de hamna i den öppna Photoshop.

Hmm, det var ett tag sedan, jag gick över till Mac. Möjligt att det var så, man är osäker. PS startade inte i alla fall flera sessioner om man hade PS öppet
 
Kör både Vista och 7,an. Bägge med 64-bitar. Hur stabilt som helst med de programvaror jag kör. Skönt med 12GB Ram :)
 
CS4 har orsakat problem med stabilitet och prestanda under både W7 64-bitar och Snöleoparden för mig. Jag rekomenderar ingen som använder CS4 att hoppa på något 64-bitarsoperativ, CS4 är tillräckligt ostabilt i 32-bitarsmiljö.

/Karl
Det är nog ett problem med din enskilda utrustning. Jag har aldrig upplevt så mycket som ett uns av instabilitet med PS CS4, vare sig med Vista 32-bit eller W7 64-bit. Har kört det senare sedan det släpptes och det är så stabilt det bara kan vara.
 
Ja, PS installerar båda så man måste hålla reda på vilken man vill använda mha vilka plug-ins man har. Krångligast är det när man startar från LR som alltid startar 64-bits av någon anledning, får manuellt switcha till 32-bits PS om man skall jobba vidare med ngn plugin som inte finns i 64-bits....

Kör själv 64 bitars Win 7 och 4Gb Ram, det funkar superbra... helnöjd
Man kan lägga till Photoshop 32bitars i "Preferences" - "External editing" så dyker den upp i "Edit in" menyn.
Praktiskt om man vill använda 32 bitars filter (dom flesta än så länge)
Nik Viveza2 finns som 64 bitars nu så snart kommer väl dom andra med skulle jag tro.
 
Senast ändrad:

PS crashade dagligen på Macarna på jobbet innan Snöleoparden och nu är det säkert nästan 2 ggr per dag.

Hårdvaran är iMac av senaste måttet och Mac Pro med dubbla Quad core processorer.

På PC-sidan används inte PS lika hårt, jag gör bara små editeringar som storleksändringar, cropar etc och där går det stabilt men det är när det pressas som det crashar på Mac-sidan.

/Karl
 
PS crashade dagligen på Macarna på jobbet innan Snöleoparden och nu är det säkert nästan 2 ggr per dag.

Hårdvaran är iMac av senaste måttet och Mac Pro med dubbla Quad core processorer.

På PC-sidan används inte PS lika hårt, jag gör bara små editeringar som storleksändringar, cropar etc och där går det stabilt men det är när det pressas som det crashar på Mac-sidan.

/Karl

Jobbigt. Kolla din hårdvara och dina inställningar. Själv har jag inga problem på vare sig Mac eller PC, framförallt inte med windows 7 x64, där går det som bara farten utan vare sig krascher eller andra problem.
 
Jobbigt. Kolla din hårdvara och dina inställningar. Själv har jag inga problem på vare sig Mac eller PC, framförallt inte med windows 7 x64, där går det som bara farten utan vare sig krascher eller andra problem.

Det är möjligt att jag haft otur i Windows7 på jobbet, det lilla jag gör kan jag göra i GIMP så nu har CS4 åkt ut. Jag har det dock på en Mac-mini med tiger och där snurrar CS4 bra.
Grafikerna som pressar både inDesign och PS är dock inte alls nöjda med snöleoparden och jag har där googlat några timmar och det verkar vara ett allmänt olöst problem.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.