Det låter som att Hasselblad kan vara den ända kameran som erbjuder en enögd spegelreflexkamera med möjlighet till 645.
Nej. Du har åtminstone också Pentax 645, Mamiya 645, Bronica, Hasselblad H och Contax 645. Men alla dessa har liggande format, så man måste vrida kameran för att få stående format.
Med 6x6 behöver du inte vrida kameran för att få stående bilder. Du behöver bara beskära till 6x4,5. De system jag kommer att tänka på är Hasselblad V, Rollei SL66, Rollei 6008 och Kiev 66. Av dessa är Hasselblad smidigast och lättast att få tag på.
Hur fungerar avmaskningen i förhållande till filmuppspolningen? Hur "vet" kameran att man ska få ut 16 bilder och inte 12? Och vad innebär Hasselblads v-system?
Avmaskningen är bara ett stöd för att komponera bilden. Hasselblad har färdiga masker, men jag vet inte om dessa kan monteras "stående" eftersom de är tänkta att fungera med 6x4,5-magsinen som ger liggande bilder. Men det finns också ett rutnät och det tror jag också har linjer som stämmer för 6x4,5.
Med 6x6 format får du 12 eller 24 bilder (120/220). Det blir alltså sämre filmekonomi än att använda 6x4,5-bakstycket som ger 16 exponeringar. Men de ger som sagt liggande format och då krävs 90-graders prismasökare för att det ska gå hyfsat smidigt - och då kan du lika bra ha ett renodlat 645-system som är mindre (se ovan).
Hasselblads V-system är det klassiska systemet som nyligen slutade säljas. Alltså Hasselblad 1000, 1600, 2000, 200 och 500-modellerna.