Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

645 eller 67

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Har tänkt investera i en mellanformatare och undrar vad ni tycker man ska sikta in sig på. Funderingarna går mellan Mamiya 645 och RB/RZ 67.
Fotar en hel del natur, men ska försöka inrikta mig på porträtt med sikte på reklambranshen, där mellanformat tycks klart önskvärt.
Nu till frågan: Duger 6*45 eller ska man inrikta sig på 6*7? Optik mm tycks vara billigare och finnas i större utbud till 6*45.

Hej.

645 är perfekt om fotograferingen ska resultera i att göra fotokopior. Utsnittet på filmen är det samma som på tex 18x24 cm kopior.

RZ67 är en utmärkt kamera, men jättestor. Inget man utan vidare håller i handen. Typisk stativ-kamera. En fördel den har är inbyggd bälg för skärpeinställningaen och det gör att närgränsen blir bättre än på de flesta mellanformatare.
Filmformatet är perfekt om man jobbar med reklam och foto till trycksaker. Om man är en inbiten magasins-fotograf så har du ett perfekt föhållande mellan en helsida i tidningen och ditt filmformat.

Så här tror jag:

Om du främst ska fotografera porträtt så blir du gladast med en 645-kamera. (jämfört då med en 6x7).

/Jacob vP

Jag kan inte mycket om mellanformat men den största fördelen är ju det stora negativet/positivet.

Jag skulle nog resonera såhär om jag skulle byta upp mig från småbild.

-Om man ändå skall fota mellanformat är det väl lika bra att göra det så stort som möjligt på 120 film, dvs 6x7?

Är jag ute och cyklar?

Mamiya RB/RZ 67 har ju den fördelen att dom har roterbara filmmagasin.
Nackdelen är storleken och att bälgen inte är lämplig för utomhusbruk, även om väldig många har den utomhus.
Fördel med bälg är att du får en bättre närgräns med kameran. Ett evigt problem med mellanformatskameror annars.

Mamiya 645 filmmagasin är låst, man får rotera hela kameran om man vill ha stående format, kräver prisma annars så blir du rättsnurrig i huvudet.
Kameran är mycket behändig om man fotar on location, särskilt med widern på kameran.

Ska du fota i studio skulle jag rekommendera 67 kameran.
Ska du springa i skogen så är det 645 som gäller.

PS
Har båda varianterna

---6x7 är ett fantastiskt format om man jobbar med hela negget.. fina proportioner för avancerad estetik!!/Niclas.

Ps, välj pentax med ttl prisma, fina priser beg,, eftersom dya modellen II har tagit över.....Känns liksom likt en småbildsystemare!

Niclasfoto skrev:
---6x7 är ett fantastiskt format om man jobbar med hela negget.. fina proportioner för avancerad estetik!!/Niclas.

Ps, välj pentax med ttl prisma, fina priser beg,, eftersom dya modellen II har tagit över.....Känns liksom likt en småbildsystemare!
En spegel stor som en ladugårdsvägg, och med motsvarande tyngnd.
Synktid på 1/30 sekund.
Går ej att byta bakstycke utan man är hänvisad till laddad film är slut.

Har aldrig förstått hur denna förvuxna kamera kunnat bli så populär.

hasse lundberg skrev:
En spegel stor som en ladugårdsvägg, och med motsvarande tyngnd.
Synktid på 1/30 sekund.
Går ej att byta bakstycke utan man är hänvisad till laddad film är slut.

Har aldrig förstått hur denna förvuxna kamera kunnat bli så populär.

---Tror nog att det har mycket å göra med att den har ett enkelt handhavande,, ok på frihand också,,, beror nog på vad man skall fota... hellre den än shaktsökare vid lite snabbare lägen....

Smaken är som baken....:)/Niclas.

Ps, även om slutaren "klatchar" rejält så är det inget problem att få fina resultat handhållet med en 90,ia och 1/50 sec.... Vill ju kunna fota utan stativ också.. med 300 bl4 så har kameran fin balans och är mycket lättarbetad!..ds

Senast ändrad:
6x6 är också ett alternativ. Lätt att beskära till 6x4,5 i efterhand. Med Hasselblad kan du även köra med 6x4,5 magasin som ger 16 exponeringar istället för 12 (10 med 6x7). Bra om man inte vill låsa sig till ett visst format. Ok att handhålla också... Det finns mycket begagnade hbl grejer till bra priser.
/Mikael

Niclasfoto skrev:
---Tror nog att det har mycket å göra med att den har ett enkelt handhavande,, ok på frihand också,,, beror nog på vad man skall fota... hellre den än shaktsökare vid lite snabbare lägen....

smaken är som baken..../Niclas.
Visst är det så...;-)
Och tur är nog det.

Mamiya har prisma om man vill ha det, eller shaktsökare om man så vill.

Leijon skrev:
6x6 är också ett alternativ. Lätt att beskära till 6x4,5 i efterhand. Med Hasselblad kan du även köra med 6x4,5 magasin som ger 16 exponeringar istället för 12 (10 med 6x7). Bra om man inte vill låsa sig till ett visst format. Ok att handhålla också... Det finns mycket begagnade hbl grejer till bra priser.
/Mikael
Jag håller med. Jag har testat olika mellanformat, men 6X6 är det som håller. Ger frihet. Man använder det som man vill och beskär i efterhand. Och Hasselblad är enastående bra kameror.

Mitt val var Mamiya 645 Pro. Resonemanget var ungefär såhär:
- 6x7 ger bara 20-25% mer förstoringsbarhet, det är inte värt den extra vikten/klumpigheten (om jag bara skulle fota i studio skulle jag tänka annorlunda).
- Jag vill ha utbytbara magasin för att kunna byta filmtyp hur jag vill, alltså kan jag inte välja Pentax 645 eller den ursprungliga Mamiya M645.
- Jag vill ha möjlighet till både schaktsökare och exponeringsautomatik, alltså kan jag inte välja Mamiya 645AF eller Hasselblad 501/503.
- Jag vill ha råd med mer än normaloptik, alltså kan jag inte välja Contax 645.
- TTL-blixt-stöd är inte viktig för mig, alltså behöver jag inte Mamiya 645 TL.

Efter denna eliminering återstod Mamiya 645 Pro och Bronica ETRSi. Av en slump blev det Mamiya 645 Pro.

finns bara en sak som gäller Mamiya RZ67 Pro 2

kan bara till att rekomendera mamiya RZ67 pro 2 den bästa kameran enligt mitt tycke ,jag har haft bladare innan men optiken tja du måste heta bill gates om du ska har råd typ så jävla dyr är den och och inte värd sitt pris

mamiya 67 går att springa runt med i skogen jag är ett levande bevis på det :) dock måste ha starka armar

men som sagt allt är en smak sak men närgränsen på maimya är helt sjukt bra

f

Tackar för tipsen!

Inte för att jag kan säga att jag känner mig säkrare nu än tidigare, men det var bra synpunkter att tänka på.
Priset på Hbl är ju som sagt lite väl häftigt, så det får nog bli en mamiya.
Närgräns på 645?
Kan man använda tillbehörsblixten från sin system till dessa kameror? (Metz 54mz3)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto