Annons

60D tar inte kort ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

Greggen

Medlem
Köpte mig en begagnad 60D som fungerar fin fint, förutom en grej (som tyvärr ibland är ganska påtaglig). Den tar inte kort ibland när man trycker på triggern. Slutaren löser inte ut helt enkelt. Det händer överlag väldigt sällan, men alltid vid fel tillfälle så klart. Alla kort man har planterat att ta vill man ju ta. Det händer i alla lägen (ja de jag använder, P/Tv/Av/M). Saker jag uteslutet är:

SD-kortet.
Buffern blir aldrig full, detta kan hända när som helst, kanske när det gått 10-20 sekunder sedan senaste kortet eller dyl.

Fokus.
Jag har fokus, garanterat. Kör jag på One Shot, trycker ner triggern halvvägs, tar ett kort, släpper upp halvvägs så att exponering och fokus fortfarande är låst försöker ta ett kort till så går det inte ibland. Sen kan jag släppa halvvägs så går det igen, ibland. Ibland så hjälper det dock inte ens att släppa hela vägen och "börja om".

Blixt.
Händer med eller utan blixt, extern eller intern. Kan inte vara att kameran väntar på att blixten ska ladda.

Här får jag slut på idéer. Jag har garanti på kameran, inköpt December 2012. Jag har även mailat Canon och förklarat samma sak. Jag fick inga förslag på fel utan bara att jag kan lämna den på närmaste service ställe (som är låååångt bort från mig så klart). Men jag vet inte om jag ska skicka iväg den eller inte. Känns sjukt sunkigt om jag skickar iväg den och de inte lyckas återskapa felet och jag blir debiterad för felsökning och står där med en kamera som felar igen efter någon dag/vecka/månad.

Alla tips och idéer är välkomna. Jag är en glad hobby-fotograf som främst tar bilder på mina barn så det är troligt att jag kan ha gjort fel på både det ena och det andra.
 
Är kameran inställd i custommenyerna på "focus priority"? Prova att byta till "release priority" för att då bryr sig inte kameran om huruvida det är fokus eller ej.

Det andra som ibland kan hända är att objektivet inte anses som helt rätt påsatt utan måste dnurras aldeles så lite till. Sätt kameran i läget i custommenyerna på "release without lens".

Med dessa ändringar kommer kameran alltid ta en bild. Om inte, ja då är det något lurt.
 
Har testat flera objektiv ja. Batterigrepp har jag inte. Har dock en trådbunden fjärrutlösare. Skulle kunna testa med den för att se om det händer även då. Annars lär det ju vara knappen.


Ska testa dessa inställningar. Den bör ju funka ändå när den är såpass ny tycker jag. Men då kan jag ju ge dem lite hjälp på traven på verkstaden isf, och kanske vänta tills efter semestern. Hade den dock legat utanför garantitiden hade jag sett det som en acceptabel lösning dock =)
 
Har testat flera objektiv ja. Batterigrepp har jag inte. Har dock en trådbunden fjärrutlösare. Skulle kunna testa med den för att se om det händer även då. Annars lär det ju vara knappen.


Ska testa dessa inställningar. Den bör ju funka ändå när den är såpass ny tycker jag. Men då kan jag ju ge dem lite hjälp på traven på verkstaden isf, och kanske vänta tills efter semestern. Hade den dock legat utanför garantitiden hade jag sett det som en acceptabel lösning dock =)

Du bör absolut testa dessa inställningar. Ffa om den är inställd på focus priority kan det bli problem och att den inte tar kort då är inget tecken på att det är fel på kameran. Fokuserar man och komponerar om kan ju fokuspunkten vara på ett område som är ur fokus och då blir det ingen bild. Likaså finns det lite spel i klickläget vid objektivmontering som ibland ställer till det. I det fallet skall man givetvis vicka på objektivet tills det är i rätt läge men genom att ändra till release without lens kan du ju gå runt detta bara för att försäkra dig om att kameran funkar som den skall.
 
Dessa inställningar verkar vara för nikon främst. Finns iaf inte på 60d. Men jag gjorde liknande lösning. Satte AF på AI SERVO som inte kräver fokus. Ta kort utan objektiv gick redan utan inställning. Så nu får vi se. Annars testar jag med fjärren.
 
Dessa inställningar verkar vara för nikon främst. Finns iaf inte på 60d. Men jag gjorde liknande lösning. Satte AF på AI SERVO som inte kräver fokus. Ta kort utan objektiv gick redan utan inställning. Så nu får vi se. Annars testar jag med fjärren.

Jag har både 60D och 1DIII och då jag kollade inställningen i 60D så kan man inte välja fokusprioritet på 60D det är bortbantat från den billigare kameran. I kontinuerlig AF så är kamerans grundinställning release priority men i One shot så är det focus priority. Det innebär att om man sätter fokus och komponerar om i AF one shot läget så är motivet bortom fokuspunkten ur fokus och då vägrar kameran exponera. Vägen runt detta är att köra i servoläget för då finns release priority. Stäng av AF med avtryckaren i custommenyerna. Välj att bara ha AF via AF-ON och för stilla motiv fokusera med AF-ON tills fokus uppnås. Släpp AF-ON och komponera om och exponera med avtryckaren som nu inte fikuserar om då AF med avtryckaren nu är avstängd.
 
Ja precis. Jag testade att ha af på af-on knappen med. Men att komponera om en bild på en 5 månaders finns det sällan tid till ;D Bör få samma resultat med AI SERVO. Om han inte krånglar i det läget så är det garanterat något fel med hur kameran uppfattar ok-signalen från fokuseringen. Så ser jag på det iaf. Felet uppstår alltså inte alltid bara om jag komponerar om en bild eller så. Det kan uppstå på en snabb knäppning också. Sen om det är värt att skicka in kameran för det är något att fundera över.
 
Nja, AF sensorn kan vara ganska känslig. Mitt förslag är att antingen använda one shot men då måste man välja rätt AF punkt så man inte komponerar om eller att köra med AF servo och fokusera om hela tiden eller att använda AF-ON, stäng av AF med utlösarknappen och helt enkelt släppa AF-ON när du fokuserat klart. Det sista är den metoden som nog är vanligast bland proffs för stilla motiv.

Jag startade mitt fotande med Minolta och blev förbryllad då jag bytte till mitt dåvarande Nikonsystem (D2H). Hos Minolta så fattade kameran då fokus var låst och utlösarknappen hölls halvt nedtryckt att den skulle sluta kolla fokus och utlösa även om fokuspunkten inte var i fokus just då även i single AF. Hos Nikon i fokusprioritet gällde fokusprioritet alltid (precis som Canon) så om man i grundinställningen i single AF (one shot) komponerade om vägrade den att exponera. Jag lärde mig att alltid ha kameran i release priority för då slapp jag problemet helt.

Jag har aldrig förstått fördelen med att inte avaktivera focus priority automatiskt om man låst fokus med avtryckaren och fortsätter hålla den halvt nedtryckt. Det kan räcka med minsta fokusfel för att kameran skall vägra. Sannolikt då punkterna utanför centrum är mindre känsliga kan det vara lättare att tvinga kameran att exp om man låst fokus på en yttre punkt men har inte testat.
 
Rätta mig om jag har fel. Men när du trycker ner halvt och kameran gett klartecken för fokus så ska den väl ändå ignorera fokusen efter det sen? Alltså ska du kunna komponera om precis som du vill även i one shot läge. Mao så står den på focus priority innan man fokuserat men slår om till release när man fortsätter att hålla nere. Så funkar iaf kameran för mig, rent generellt (om det inte strular). Kan fokusera på närgränsen för att sedan vända kameran mot himmelen utan problem.
 
Rätta mig om jag har fel. Men när du trycker ner halvt och kameran gett klartecken för fokus så ska den väl ändå ignorera fokusen efter det sen? Alltså ska du kunna komponera om precis som du vill även i one shot läge. Mao så står den på focus priority innan man fokuserat men slår om till release när man fortsätter att hålla nere. Så funkar iaf kameran för mig, rent generellt (om det inte strular). Kan fokusera på närgränsen för att sedan vända kameran mot himmelen utan problem.

Nej, märkligt nog hos Nikon och Canon kan man inte räkna med det - det funkar inte konsekvent så. Autofokussystemen är bra f ö men just detta är irriterande.
 
Rätta mig om jag har fel. Men när du trycker ner halvt och kameran gett klartecken för fokus så ska den väl ändå ignorera fokusen efter det sen? Alltså ska du kunna komponera om precis som du vill även i one shot läge. Mao så står den på focus priority innan man fokuserat men slår om till release när man fortsätter att hålla nere. Så funkar iaf kameran för mig, rent generellt (om det inte strular). Kan fokusera på närgränsen för att sedan vända kameran mot himmelen utan problem.

Så fungerar det alltid även för mig, kört det med 500D, 50D och 5DII utan några som helst problem, någonsin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.