Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60d ej skarp

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.L

Aktiv medlem
Jag bytte upp mig från en 400d och köpte en 60d den 22 dec och har upplev att den inte tar riktigt skarpa bilder med mina objektiv. Men min fråga är om man kan kalibrera objektiven/huset för att de ska bli skarpa? I så fall tar man kontakt med butiken eller är det canon som gör det? har ett 50 f1,8, 70-200 f4L och sigma 18-50 f2,8 EX Macro.

Tacksam för alla svar!

Hur jämför du skärpan?
Bara en tanke. Tar du likadana bilder och pixelpeepar i 100% crop? I så fall kommer ju 60an upplevas oskarpare pga den avsevärt högre upplösningen.

Annars om det är själva autofokusen du avser så kan det ju såklart krångla. Då kan man kalibrera hus/objektiv och då är det förslagsvis till någon av Canons verkstäder du skickar hela kalaset. Sigman kommer de nog inte ordna dock.

Jag öppnade upp de i lightroom i och kollade i skala 1:1.
Upplever även att 60d inte tar lika mycket detaljer i bilden, och att fokus hamnar lite fel mot vad jag vill..
Ska jag ta kontakt med rajala... där jag köpte hus då ist för canon? Jag vill ju att alla objektiv ska kalibreras för de nya huset..

Senast ändrad:
Jag tror inte det blir rättvisande att kolla i 1:1 eftersom bilden från 60an kommer visa en mer inzoomad bild än 400an om du förstår hur jag menar. Och detaljerna kommer bli mer förstorade, och kontrastområden blir mer "utsmetade" och upplevs oskarpare. Detta eftersom 60an har 18 MP mot lillebrorsans 10 MP.

Men egentligen är det ju oväsentligt att jämföra de två kamerornas skärpa mot varandra om du är ute efter att se hur ett specifikt kamerahus och objektiven lirar ihop. Gör ett ordentligt AF-test. Antingen sitter skärpan, eller så gör den inte det.

Så mitt råd är att kolla det innan du går vidare med om, och vem du bör skicka utrustningen till.

Har upplev att när jag fokuserar på ett öga så kan fokus hamna på näsan.

jag kan väl säga att det upplevs så fort jag zoomar in, inte bara i 1:1
sen blir detaljerna blir sämre i 60d
kolla på http://litephoto.blogg.se där har jag lagt upp två exempel

har testat med mRAW då det blit 10 MP ist för 18 MP, och det blir lika oskarp/suddiga bilder

Men om det nu behövs kalibreras ska man ta kontakt med butiken då eller?

Har upplev att när jag fokuserar på ett öga så kan fokus hamna på näsan.

jag kan väl säga att det upplevs så fort jag zoomar in, inte bara i 1:1
sen blir detaljerna blir sämre i 60d
kolla på http://litephoto.blogg.se där har jag lagt upp två exempel

Ja det ser ju onekligen inte helt OK ut. På 60ans bilder är det ju inte skarpt någonstans. Kanske "i luften" hitom julpyntet, men det syns ju inte då du fokuserat på den närmsta delen av föremålet.
Gör en lite ordentligare AF-kontroll tycker jag för att vara säker på att det är den som krånglar och inget annat. Men troligtvis är det framfokus eftesom du skriver att fokusering på ögat ger skärpa på näsan.
Jag brukar ta mitt pålitliga mjölkpaket och en linjal (se nedan). Sen på några meters håll och största bländare I BRA LJUS (mkt viktigt för AF-en) så fokuserar jag vinkelrätt mot streckkoden. Sen är det jättelätt att läsa av i bilden om fokus ligger prick på 10 (i nivå med det önskade skärpeplanet) eller inte.

Lycka till.

Bilagor

• IMG_9416.JPG
    IMG_9416.JPG
    94.9 KB · Visningar: 431
har testat med mRAW då det blit 10 MP ist för 18 MP, och det blir lika oskarp/suddiga bilder

Men om det nu behövs kalibreras ska man ta kontakt med butiken då eller?

För fokusjustering kan du kontakta Intervision i Solna direkt. Om huset inte är mer än ett år och objektiven inte för gamla så kostar det inget. Du måste kunna visa kvitton. Ring till dem och fråga vad som gäller.

De justerar inte Sigma-objektiv utan där får du skicka kamerahus och objektiv till Sigmas generalagent (Tura tror jag de heter).

Senast ändrad:
Okej tack för alla svar!
jag testade 60d med sigmat och mitt gamla kitobjektiv 18-55 (de utan IS). Kitobjektivet ger skarpare bilder än sigmat. Sälde kameran på stativ för att få den stilla.
Det blir som en oskarp hinna över bilden med sigmat.
Jag upplev att mina canon gluggar (50f1,8, 70-200f4L) är som de va på 400d möjligen att snäppet sämre, men har inte gjort något jämförelse test med canon gluggarna.

Men det är väl lika bra att kalibrera alla gluggar efter det nya huset (även fast de upplev ok)?

Ja, bäst är ju att få alla gluggar justerade, men som sagt, du kan inte få det gjort på samma ställe. Intervision justerar bara Canon och inte Sigma. Du blir ju av med kameran och objektiv under några veckor men det kan det säkert vara värt om du upplever att skärpan inte sitter där den ska.

ANNONS