Annons

6 x 6

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag roade mig lite att gatufotografera med min pappas 50 år gamla Zeiss Nettar för några månader sedan. Den var laddat med Tri-X för jag vill ha lite marginaler på exponeringen för jag har ingen exponeringsmätare utan fick lita på tabeller.

Ibland så har jag andvänt min Eos för att få fram tider.

Försöker köra med lite mindre bländare så blir oftast skärpan bättre för det är svårt ibland att uppskatta avstånd.

Vill man ha lite grovare korn så kan du alltid framkalla i Rodinal.

Det är något med mellanformat och hur mera jag plåtar och framkallar med det formatet hur mer gillar jag det.

// Fredrik
 
"Lite" mera diskret är väl en folding-kamera typ Agfa Isolette, Zeiss Super Ikonta/Nettar, Voigtländer Perkeo eller Franka Solida. De finns ju med både toppoptik och lite mitt emellan (vilket du efterfrågade).

Rolleiflex har ju mycket skarptecknande optik, Ikoflex finns med mittemellanalternativ (även Rolleicord tror jag) och Seagull finns också med en trelinsig variant utöver 4A-107 och 4A-109 som har mycket skarptecknande optik av Tessartyp (dessutom MC-behandlad). Men de är ju tvåögda och kanske inte så snabbarbetade, diskreta och lätta att stoppa i fickan, som en folding-variant?
 
Graal skrev:
Men de är ju tvåögda och kanske inte så snabbarbetade, diskreta och lätta att stoppa i fickan, som en folding-variant?

Men å andra sidan är de mer snabbarbetade än folders. Ställa skärpa är ju mycket lättare med en "riktig" sökare etc. Tycker jag i alla fall.

Jag hade en Moskva-5, alltså en ihopvikbar modell med 6x9 neg. Den var inte snabbjobbad i alla fall... Men fin!
 
Urr skrev:
Fuji har en automatisk mätsökarkamera, 6x4,5, en förvuxen Leica med zoom. Det är ett tänkbart val, om man nödvändigtvis vill ha en snabbarbetad mellanformatare.
Å andra sidan är hög ljusstyrka på optiken en tillgång på gatan, så en tyst småbildskamera har många fördelar, gärna en mätsökarmodell.

Fujisarna har tydligen en del problem såsom stressfrakturer i plasten och om jag inte minns fel strul med mekaniken.

Annars verkar de vara bekväma kameror.

För höga priser begagnat generellt dock med tanke på att Fuji lagt ned produktionen.
 
Jag har själv ägt/testat följande mellanformatare:

Zeiss Super Ikonta med Tessar och det trelinsiga Novar.
Zeiss Ikoflex I med Tessar,
Rolleicord V (1955) med Xenar,
Rolleiflex (1953) med Tessar
Alla är mycket välbyggda, och optiken är bra, om man bländar ner den.

Super Ikonta är trevliga kameror, men närgränsen på 1,2 m är oinspirerande. Dessutom har jag haft problem med frammatningen, det blir överlappning mellan bilderna. Båda mina ex är alltså defekta.

Ikoflexen är optiskt lika bra som Rollei, men mitt ex har en enklare slutare och sämre (grådaskig) sökare. Den är dessutom mera långsam att jobba med, reglagen sitter inte på rätt ställen, om man säger så. Inget räkneverk, utan titthål på baksidan vid filmframmatningen. Jag gillar den i alla fall...Närgräns 1m

Skillnaden mellan Rolleiflex och Rolleicord V är inte så stor. Separat slutarspänning och vred till frammatningen är inte något som stör, men avtrycket är inte lika bra som på flexen. Optiken Xenar är samma konstruktion som Tessar.
Rolleicord V har faktiskt en fördel. Om man vill fota med blixt - stavaggregat - så sitter frammatning och fokusrattarna på samma sida, blixten sitter alltså inte ivägen . Närgräns 0,9m.

Rolleiflexen jag har (med Tessar) har hyfsad närgräns (0,8 m) vilket jag verkligen uppskattar. Det är en verkligt genomtänkt kamera. Alla reglage sitter på rätt ställe. Den känns påkostad in i minsta detalj. Rolleiflexen är kamera som det är mycket lätt att tycka om, eller så känns den bara hopplöst föråldrad. Men det är nog den av de uppräknade som jag verkligen räknar med att jag kommer att använda framöver.

Till gatufotograferingen blir det däremot nog mest småbild.
 
Senast ändrad:
Jag ber att få rikta ett ödmjukt tack till alla er som skrev om era tankar kring min frågeställning. Jag läste igenom tråden än en gång.

Hittade till ett prix av 210 e en Yashica Mat 124 G i ok kondition. Slutaren har varit på service för en månad sen. Ljusmätaren fungerar helt bra, men jag har VC Meter II:an i fickan och använder den regelbundet.

Och roligt är det, men mycket att lära sig!

Ngra ex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/879912.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/879980.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/879984.htm?set=lp

Tack än en gång och Gott Nytt År!
/TBS
 
Ser ju fint ut Torbjörn! Det är en härlig bokeh på den där Tessar-typ-optiken.

Jag kan väl tycka att 210 e är lite i överkant dock, men du kanske inte har så stort utbud där du befinner dig?

Allt gott!

H
 
Grattis till Yashican! Den verkar helt ok. Den sista bilden var helt fantastisk med sin skärpa och härliga bakgrundsoskärpa.
 
Tackar bästa Herrar!! Det är mkt rolig camera!

Utbudet är inte så värst stort så det blev en liten "auktion" på denna. Helt OK prix i alla fall. Såg att slutarreparationen kostat 80 e. Man blir nog bortskämd med en så tyst camera (då tänker jag inte på framtagningen av nästa ruta ... hehe!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.