Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5DS(R): Färgåtergivning uppmätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur bra som helst! Jättetack!

Jag har ju nåt svagt minne av att jag fått in en sån sida förr. Men normalt hamnar jag alltid på Compare-sidan. Och där är Full SNR, Color Response och Full CS inte redovisade.

Dvs, du missförstår mig nog i en av paragraferna. Jag pratar inte om DOX-marks CR där, utan om "Color Sensivity", precis som jag sa. Tyvärr redovisar de ju fortfarande inte sensor responsen, bara indexet, dvs SMI.

Jaha, där ser man. Man skall titta på varje kamera för sig, så får man fram mer information.
 
Senast ändrad:
Något som har fastnat hos mig, och som jag tycker delvis har med denna tråd att göra, kommer i från tråden om favoritsensorn. Där skrev Martin Agfors ett mycket bra inlägg om hur vi som individer och med olika ögon uppfattar bland annat färger. Ett inlägg som borde ha en given plats i kurslitteratur om fotografering.



Vänligen.
//Bengt.
 
Parsi, du har missförstått antingen den ena, båda, eller alla tre av metoderna/betydelserna i DxO's färguppmätningar.

Den enkla, första, är SMI. SMI är en ISO-standardiserad (ISO 17321) mätning som visar ett genomsnitt på hur väl en kameras filter kan "översättas" till mänsklig perception av färg. Det är INTE en färgupplösningsmätning.
http://www.dxomark.com/Cameras/Canon/EOS-5D-Mark-III---Measurements - fliken "Color Response".
Den är naturligtvis en starkt förenklad redovisning, för att få en mer komplett förståelse för var, när och hur färgfelen är (detta är ju också viktigt...) skulle de egentligen behöva lista upp felet för samtliga mätpunkter/mätfärger som specificeras av ISO-standarden. Det är stor skillnad på om ALLA färger har ungefär det genomsnittliga felet, eller om bara ett par få färgområden har STORA fel, men alla andra är "perfekt". Båda ger samma genomsnittsvärde ju....

Denna mätning är inte en "kameramätning". Det är en mätning som jämför kamera/mänsklig perception och redovisar skillnaden mellan dem. Dessa skillnader kan IBLAND korrigeras av punktkorrigeringar i en bra kameraprofil, ibland inte - mätningen säger inget om detta.
...............

Nästa är fliken "Full CS".
Detta är en helt annan typ av mätning, som mer visar hur sensorns färgfilter och sensorns brus samverkar. Väldigt flacka filter (som Canon använt ända sedan 50D/5Dmk2) gör att färgerna måste förstärkas. Detta förstärker inte bara färgen, utan också bruset - exakt lika mycket. Måste du dubbla färgstyrkan dubblas också bruset/mätfelet!
Form, placering och huvudsaklig riktning på kovarians-ellipserna berättar hur stor osäkerhet sensorn har i färgmätningen i tre dimensioner - färgton, färgstyrka och luminans.
Osäkerheten är UTÖVER det grundläggande felet! Man ska alltså egentligen först väga in SMI-fördelningen, sedan lägga till Full CS ovanpå det.

...........

Den sista är "Tonal Range", och detta är en förenklad kombination av färgupplösning och brus, och den säger egentligen inget om färgplacering. Den berättar hur hur stora skillnader det måste finnas i en viss färg innan kameran klarar att "se" skillnaden. Hur denna tas fram är minst sagt komplicerat, men ganska smart... Den bygger på volymerna av kovarianserna i CS, hur många sådana "bollar" som får plats i gamutvolymen. Små fel, små bollar, fler bollar får plats - högre värde. Bättre tonupplösning. Det är IMO en väldigt bra mätmetod. Den berättar hur väl det "skulle" kunna gå att korrigera färgerna, även under påverkan av brus, borträknat metamerifelen som ligger "under" mätningen.

............

Det borde inte finnas några som helst tvivel om att Canon tunnat ut sina filter för att vinna två saker: Lägre brus samt mindre utstickande fel i ljus med låga CRI. Det har absolut inget med "anpassning mot mänsklig syn" att göra.

Tyvärr gjorde dom det på ett sätt som ger ganska stora metameri-fel i bra ljus - det är nästan omöjligt att korrigera violett i en sån kamera, och stark orange är enormt svårt. Tonupplösningen från varm grön till varm röd är mycket dålig, och detta gör att sensorn inte förändrar sin "färgsyn" på hudtoner lika mycket under ljus med dåliga CRI. Jag anser inte att det är en bra kompromiss. Bröllopsfotografer som fotar mycket i dåliga efterlokaler (efter kyrkan), kanske t.o.m i jpg, tycker antagligen något helt annat...

Produktfotografer eller studiofotografer däremot har enorma problem. Ofta får man / måste man korrigera vissa punktfärger manuellt, eftersom metamerifelen som är inbyggda i kameran gör det omöjligt för en automatiserad process att göra det.

En kamera med bra färgupplösning OCH låga metamerifel kommer ge STÖRRE synliga renderings-skillnader mellan ljus med låg CRI och ljus med hög CRI - men dessa skillnader går å andra sidan lätt att korrigera, med ganska små och kontinuerliga felmarginaler.

Mycket kan mätas etc men jag skulle vilja se bilder som visar dessa färgfel som inte enligt er går att rätta till o inte ett utsnitt på 400% utan vanliga bilder är det möjligt att få se? Dom enda gånger jag råkat ut för dessa problem är när jag tex fotade en lampa med ett väldigt speciellt sken typ orange röd. Om jag tog en vanlig exponering på resten av rummet så blev lampan röd så till slut fick jag ta en underexponerad bild på övriga rummet för att lampan skulle får rätt färg o sedan lägga ihop lampbilderna o måla in den rätta färgen.
 
Mycket kan mätas etc men jag skulle vilja se bilder som visar dessa färgfel som inte enligt er går att rätta till o inte ett utsnitt på 400% utan vanliga bilder är det möjligt att få se? Dom enda gånger jag råkat ut för dessa problem är när jag tex fotade en lampa med ett väldigt speciellt sken typ orange röd. Om jag tog en vanlig exponering på resten av rummet så blev lampan röd så till slut fick jag ta en underexponerad bild på övriga rummet för att lampan skulle får rätt färg o sedan lägga ihop lampbilderna o måla in den rätta färgen.

Jag har inga exempel som jag kan lägga upp, men vet flera fotografer som fotograferar kläder, till exempel jeans, som har problem att få en perfekt färgåtergivning på dessa. Och eftersom det då fotograferas mängder med jeans är varje manuell korrigering något som tar tid och därigenom kostar alldeles för mycket. Så om de får en kamera som löser detta problem är kostnaden för en 5DS en bagatell.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar