Annons

5d vs 5d Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Som en ny tramsig tråd måste jag konstatera att jag äger båda dessa kameror och att Mark II är bättre än den ursprungliga på samtliga punkter utom on/off-knappen som var bättre förr tycker jag. Trots detta väljer jag ofta att ta den gamla med mig trots att den nyare modellen bara blir liggande hemma oanvänd. Hmm, vad är det för känslomässig reaktion som gör att jag gör på dette viset? jag vet inte, men det är nåt visst med gamla 5d, kommer nog alltid behålla den.
 
Hmm, intressant tråd... jag som sitter och funderar på om jag ska köpa 7d eller 5d II. Vad är det som är så bra med 5d (dvs ej mark II)? Tänker rent egoistiskt då det finns en hel del begagnade 5d ute på marknaden för bra peng... ;-) Vad skiljer egentligen modellerna - har inte sett någon exakt lista?
 
Som en ny tramsig tråd måste jag konstatera att jag äger båda dessa kameror och att Mark II är bättre än den ursprungliga på samtliga punkter utom on/off-knappen som var bättre förr tycker jag.

Har du en annan modell än jag?

Av/på vredet är ju i princip identiskt, lika idiotiskt som det alltid har varit. Kameran stänger av sig själv när man bär den på axeln, det är ju först med 7D som Canon har gjort något åt eländet (aningen överdrivet uttryckt).
 
Har du en annan modell än jag?

Av/på vredet är ju i princip identiskt, lika idiotiskt som det alltid har varit. Kameran stänger av sig själv när man bär den på axeln, det är ju först med 7D som Canon har gjort något åt eländet (aningen överdrivet uttryckt).

Tydligen har jag det, då min 5d har ett tjockare vred, medan Mark II har den lilla tunnare vredet som är samma som på 40d och 50d
 
det stämmer bra vredet är lite större på gamla 5D. Fördelarna med nya 5D mark 2 är som jag tycker
mer pixel
bättre skärm
bättre af
sensor rengöring
modernare menysystem
du kan välja stor eller liten raw
bättre på högre iso med nya så är 3200 riktigt bra gamla var bra upp till 1600 iso

Däremot så är huset i princip likadant det som skiljer är skärmen samt annat ytmaterial på huset. Har du råd så är nya bättre o ska vara det med tanke på att den är så pass mycket nyare. Annars har jag varit riktigt nöjd med gamla 5D o jag kommer behålla min som en slit o släng kamera eftersom den är rätt sliten på utsidan o skulle inte inbringa många kronor så då behåller jag den hellre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.