Annons

5D MKIII. Avsaknad av exponeringskompensation vid M-läge och auto-ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

FaniSkogen

Aktiv medlem
Tyvärr tillåter inte Canons 5D MKIII användning av exponeringskompensation under M-läget och auto-ISO.

Denna funktion hade varit mycket användbar vid situationer där man vill ha full kontroll på slutartid samt bländare men ändå vill ha en automatiskt inställd exponering.

Tydligen finns denna funktion på andra kamermärkens lite dyrare kameror. Frågan är bara varför Canon sätter sig på tvären? Kanske dags för en namninsamling inför nästa firmware-uppdatering?

Jag har skickat ett mail till Canon där jag frågar om avsaknaden av funktionen. Får hoppas på ett svar från dem.

Avsaknaden beror väl på att det är just ISO-talet man justerar vid en exponeringkompensation;)

Hur tänker du nu? Alla parametrar som har med exponeringen att göra har också med exponeringkompensation att göra? Du ställer in kompensationen och beroende på läge ändras antingen ISO, slutartid eller bbländare.

Här vill vi nu ställa in slutartid och bländare manuellt och kameran ska arbeta med ISO automatiskt. Vi vill kunna ställa in kompensation ifall kameran inte mäter rätt vid situationen.

EOS 1d x kommer få detta i en firmware-uppdatering. Inte sett något om vår 5D3 dock.

Anledningen till att det inte finns på Canon är att de är väldigt konservativa, trots att de har en stor utvecklingsavdelning som kryllar av uppfinnare. Så länge man satte film i kameran fanns det ingen anledning att ha exponeringskompensation i läge M. Det var ju bara att ställa in lite högt eller lågt, så blev det samma sak. En del andra fabrikat hade ändå kompensation, som då bara fungerade som en offset på mätaren. Vilket var helt meningslöst.

Sen kom digitalt med automatisk ISO-justering in i bilden. Då stod Canon där med ett inarbetat koncept, där den bakre ratten används till exponeringskompensation i alla lägen utom i läge M, där den istället behövs till att ändra bländaren (om vi antar att man håller sig till standardläget och har slutartiden på huvudratten). Därför fanns det ingen ratt över till exponeringskompensation, och nästan alla Canonkameror som har den bakre ratten har ingen särskild knapp för att välja exponeringskompensation. Så det blir ett ergonomiskt problem att fixa detta, om kameran ska fungera "som vanligt".

Nu har exempelvis 1DX både dubbla hjul och +/- knapp, men det finns ändå ingen exponeringskompensation i läge M, än så länge, av tradition, alltså. Men nu har Canon uppenbarligen fått på nöten från så många kunder och potentiella kunder att de insett att de måste skärpa till sig och fixa detta. 1DX är den första modell som ska få möjligheten via en firmwareuppdatering i januari 2014. Vi får väl se hur det sprider sig till fler modeller, för det brukar sådana funktioner göra. Inställningen via Q-knappen går ju att göra på i stort sett alla existerande modeller, och också inställningen via omprogrammering av SET-knappen. Den dedikerade +/- knappen brukar inte finnas på kameror med dubbla hjul, och jag är för den delen inte ens säker på att de på Canon tänker låta den kunna fungera som det den är till för i det här sammanhanget på 1DX heller. De har i alla fall inte skrivit det någonstans, än.

Saknas på 6D också och jag tycker det är lite surt.
Även fast man kan göra exakt samma sak på bättre sett med ISO, slutartid osv så känns det lite trevligare att bara tumma runt på den och hålla resten av inställningarna likadana.

Man får väl hoppas att det kommer till 6D också men jag tvivlar på det.

Mycket riktigt missade Canon att möjliggöra exponeringskompensation i M-läget med hjälp av den speciella knappen för just exponeringskompensationsom bara finns på 1DX. Man kan sannerligen undra HUR de tänkte där, om de nu tänkte alls. Men oavsett hur yra i mössan de är i Japan så gör det ju i alla fall att snart sagt vilken kamera som helst kan implementera samma lösning som i 1DX, för Q och SET knapp har de ju allihop, och åtminstone ett inställningshjul.

Men idiotiskt är det att det inte går med den +/- knapp som redan finns på 1DX. Det hade varit snabbare till skott än med Q-knappen, och SET knappen kan man ju vilja ha till nån annan av de tiotalet andra funktioner man kan ge den.

Varför vill man ha exponeringskompensation i M-läget egentligen?

Känns inte logiskt mer än att det möjligtvis skulle vara bekvämt att slippa komma ihåg att ständigt kompensera för en ljusmätare som regelbundet över- eller underexponerar. Nu vet jag inte hur Nikons kameror fungerar..men går det verkligen att exponeringskompensera i M-läget med deras kamerahus? Alltså i FULLT M-läge och inte med auto-ISO inställt menar jag givetvis då!?

Varför vill man ha exponeringskompensation i M-läget egentligen?

Känns inte logiskt mer än att det möjligtvis skulle vara bekvämt att slippa komma ihåg att ständigt kompensera för en ljusmätare som regelbundet över- eller underexponerar. Nu vet jag inte hur Nikons kameror fungerar..men går det verkligen att exponeringskompensera i M-läget med deras kamerahus? Alltså i FULLT M-läge och inte med auto-ISO inställt menar jag givetvis då!?

Jepp det funkar perfekt.. jag använder det ofta.. du har full kontroll på tid och bländare. och när du tex underexponerar med exponeringskomp så sänker kameran iso. använder detta när jag fotar rådjur i skymningen.. bländaren på pekfingret & tiden på tummen. ett lätt tryck på expkomp knappen och du justerar expkomp med tummen, och allt detta utan att ta bort kameran från ögat..

Jepp det funkar perfekt.. jag använder det ofta.. du har full kontroll på tid och bländare. och när du tex underexponerar med exponeringskomp så sänker kameran iso. använder detta när jag fotar rådjur i skymningen.. bländaren på pekfingret & tiden på tummen. ett lätt tryck på expkomp knappen och du justerar expkomp med tummen, och allt detta utan att ta bort kameran från ögat..

Men har du kameran inställd på ett fast ISO då eller har du kameran i auto-iso läge? Jag kan se nyttan med att exponeringskompensera om du har auto-iso aktiverat, men om du har ett fast ISO-värde som du kompenserar för så förstår jag inte riktigt fördelen. Förklara gärna! :) Har du ett fast iso-värde så skulle man ju lika gärna kunna ändra ISO direkt istället för att hålla på med exponeringskompensation tänker jag.

För visst måste du väl på Nikon först flytta ditt pekfinger till exponeringskompensationsknappen uppe på huset och sedan utföra själva kompensationen bak på kameran med tummen..eller hur fungerar det med Nikon? Lät som du bara behövde trycka en gång baktill på kamerahuset med tummen för att utföra kompensationen..!?

Att ändra ISO på t.ex. Canon 6D är även det ganska lätt - bara att med tummen trycka på Q-knappen och sedan med samma tumme justera iso-värdet. Auto-iso går att använda i manuellt läge på 6D, men däremot lär ju inte exponeringskompensationen fungera som den gör på Nikon. En funktion som jag (nu när jag har fått tänka efter lite) gärna också skulle vilja se implementeras i det huset!

Senast ändrad:
Det gör det inte alls. Däremot har det kommit till 1DX, som skrevs ovan (tråden är gammal, och mitt inlägg som du citerade var korrekt när jag skrev det). 7D har aldrig fått funktionen. Däremot finns den i 7D Mark II från början.

ok jag fick informationen från Canon att alla nyare 1D kameror har fått det, då gäller det bara 1Dx och 7DMKII

trist att det inte kommit till 5d MK III !

//

Såvitt jag har förstått, utan att själv ha använt någon, finns det även på exempelvis 5DS och 5DSR. Så nu, när Canon har tillstått att funktionen faktiskt har sitt värde, verkar det som om de stoppar in den i alla nya modeller.
Men av de gamla är det bara 1DX som fått den tillförd i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar