Annons

5D MkIII – tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,
Nu börjar vi bli många som fått sina 5DMKIII och börjat lära sig kameran och tittat i manualen samt sett alla inställningar. Inte helt lätt att hitta rätt bland alla möjligheter.
Personligen har jag ställt in kameran som jag brukar ställa in en Canon.
AF på tummen och centrumpunkt normalt och följande fokus. Alla jpg inställningar på lägsta värden för det inte skall påverka histogrammet vid raw utan vara så nära raw som möjligt. Det påverkar hur histogrammet visas även vid raw.
Som kort kör jag Lexar 1000 X för CF och Sandisk Eye-Fi som SD. Efter köpet har jag lärt mig att Sand-Disc Eye-Fi inte stöder raw. Ett felköp således. Eye-Fi X2 är bättre och stöder raw.
Kameran har mängder av inställningar och det är inte lätt att hitta rätt.
Jag hoppas denna tråd kan lära oss hitta rätt och lära av varandra vad som är rätt i varje situation.
Så ös på med era tips!
 
Tips 1 från mig:
Använder man serietagning och AI Servo så glöm inte att i menyn ändra till vilken typ av action det gäller.
Följdtips. Använd fler AF punkter än en!




/Stefan R. Nilsson
 
Jag har aldrig tidigare använt samtliga fokuspunkter med med denna kamera och rörliga mål är det vansinnigt effektivt, kör detta på flyguppvisningar och med fåglar och träffsäkerheten är otroligt bra. Den låser och följer målet med militär precision. Kör i princip alltid på case 2 för att slippa felfokus när något kommer mellan mig och objektet. Skulle vraa intressant att höra hur ni andra använder dom olika casen. La in*Technicolor's CineStyle som en Picture style, ger bra resultat när man vill rycka och dra i materialet med exempelvis*Adobe Premiere.
 
Långa telen och AF

Jag följde Canons rekommendation, för de stora telena, och satte "Obj. drift när AF är är omöjligt" till OFF. Inställningen finns på AF-menyns fjärde sida.

Det blev rätt lustiga effekter när jag var ute och fotograferade fåglar första gången. Var appterad med 600 mm. Vid varje ny situation som jag ville fokusera på ville kameran inte fokusera. Upptäckte efter en stund att jag var tvungen att sikta på något som låg nära det avstånd som kameran fokuserat tidigare. Sedan fick jag med avtryckaren halvt nedtryckt söka upp det jag vill fotografera. Då hängde fokus med. Numera är funktionen konstant avslagen. Kan säkert vara bra i några situationer när man ska bevaka en given punkt men de stora "vita" objektiven har ju själva en funktion för att snabbt fokusera på förinställt avstånd så det verkar onödigt. De korta hinner ju ofta med även om de skulle gå till ändläge.
 
Lägena C1 - C3 och strömsparläge.

Kanske fler än jag som till en början hade problem med dessa?
Gör man en tillfällig ändring och kameran går in i strömsparläge så är den tillfälliga ändringen borta när man "väcker" kameran igen.

Det har jag löst med att sätta "Uppdatera autom" till "På".

Nackdelen är att om man vill ha ett givet utgångsläge på respektive C1 - C3 så måste man komma ihåg att återställa den tillfälliga ändringen annars är det den som gäller nästa gång.

Man saknar faktiskt en funktion som återställer till läget före automatspaningen.
 
Den här tråden tänker jag prenumerera på :)


Har inte hunnit skrota igenom manualen helt men testat en del!

Någonting jag skulle vilja göra är att sätta en av knapparna till att byta mapp eller kort som bilderna sparas på. (För att kunna "sortera" snabbt för olika ändamål / lägga vissa bilder under ett uppdrag på annat ställe)
Går detta att lösa?



/Jocce
 
Personligen hör jag till kategorin som kör allt i samma mapp. Sedan brukar jag alltid tömma korten varje dag och formatera om.
Fast jag har manualen som lektyr på hemlighuset. Jag hör till de som myntade "Real Men don't Read Manuals". Fast där är det ju ingen som ser att man fuskar och det finns inte så mycket annat att förströ sig med.
I alla händelser såg jag man kunde skapa mappar på datorn.
Så du kunde ju i datorn skapa mappar som privata bilder och Uppdrag 1, Uppdrag 2 och så vidare.
Sedan lägga till valet i My favorites och snabbt kunna skifta. Synd att My favorites är så begränsat till 7-8 val.
Personligen har jag aldrig känt behovet av vad du frågar efter. Fast det betyder ju inte att många andra har det.
Det som är skönt med de nya kamerorna att vi allt mer kan anpassa kameran efter vårt behov.
Jag tycker 5DMKIII i detta avseende är ljusår från 20D och också ett positivt steg från 5DMKII som jag kör parallellt.
 
Förstår att de flesta kör RAW, men någon som pillat nått på bildstilarna, för att få ut så "optimala" JPEG-bilder som möjligt? Utan att sabba så klart...


/Jocce
 
Upplevde snarast det motsatta i veckan. Skulle igen hjälpa en av Australiens mest kända och uppskattade konstnärer att dokumentera hennes senaste tavlor. Inte helt lått eftersom de är 6 meter långa och dryga metern höga. Så det blir att slänga många pixlar för kråkorna.
Sedan vill hon givetvis att att alla nyanser och konstraster i tavlan skall synas och vara så lika originalet som det bara går.
Förra gången körde jag 5DMKII teethered till en MacBook Pro med LR 4 och vi bedömde hur nära originalet vi var. Det fungerade ganska bra.
Denna gång använde jag min nya 5DMKIII och körde med ett Sandisk Eye-Fi kort över bilderna till datorn med alla JPG inställningar så neutrala det bara går i kameran.
Det var bara att konstatera att vissa nyanser i tavlan inte minst i grönt i lågdagrarna var helt borta.
Senare med egen kameraprofil och i raw fanns de de där igen. Utan att vara expert på jpg så tror jag ju mer vi manipulerar jpg i kameran desto mer detaljer försvinner.
Skälet till detta är att kamerans processor saknar kraften av en pc-dator och jobbar i 8-bitar färg.
Nu betyder ju inte det att vi inte i många situationer kan acceptera att förlora dessa nyanser för att få ett enklare arbetsflöde och vinna tid.
De med gyllende öron brukar påstå att nyanserna försvinner i MP3. Själv har jag säkert inga gyllene öron eftersom jag ofta tycker en MP3 av en gammal låt är bättre än min gamla vinylskiva.
Efter att jobbat med den grafiska industrin är mitt bildsinne säkerligen mer upptränat. Här kan jag direkt se vad konstnären saknar i en bild. Det är små nyanser som inte längre finns i bilden i jpg.
Så jpg kan vara en bra väg många gånger men den förlorar också nyanser och detaljer i processen. Ju mer vi manipulerar i kameran desto mer går förmodligen förlorat.
Det senaste påståendet har jag inga belägg för men är sannolikt eftersom det lägger på effekter på en redan förenklad bild.
 
Den här tråden tänker jag prenumerera på :)


Har inte hunnit skrota igenom manualen helt men testat en del!

Någonting jag skulle vilja göra är att sätta en av knapparna till att byta mapp eller kort som bilderna sparas på. (För att kunna "sortera" snabbt för olika ändamål / lägga vissa bilder under ett uppdrag på annat ställe)
Går detta att lösa?



/Jocce

Jag kan varmt rekommendera "My menu", ett strålande verktyg för att enkelt komma åt sina vanligaste menyinställningar. Det första jag registrerar på My menu är alltid Batteristatus, därefter Registrera/Välj mapp. Det skulle sannolikt kunna vara användbart för dig.
 
Förstår att de flesta kör RAW, men någon som pillat nått på bildstilarna, för att få ut så "optimala" JPEG-bilder som möjligt? Utan att sabba så klart...


/Jocce

Några optimala jpeg-inställningar som gäller i alla lägen finns inte. Situationen och vilken bildstil som eftersträvas avgör vad som för tillfället är "optimalt".
 
Några optimala jpeg-inställningar som gäller i alla lägen finns inte. Situationen och vilken bildstil som eftersträvas avgör vad som för tillfället är "optimalt".


Självklart är så fallet, men tänkte mer att man kan börja någonstans! :)


/Jocce
 
Jag kör alltid raw för mina original. Ibland vill jag ha JPG för att få en snabb överblick över expeonering mm.
Detta eftersom mitt eye-fi kort inta klarar raw.
Det har har snabbt visat sig att man måste ställa ner alla värden för jpg i botten. Så lite påverkan som möjligt.
Vi måste också komma ihåg att histogrammet även i raw visar hur den inbäddade jpg-filen i raw upplever exponering och klippta högdagrar.
Så ju starkare vi drar på i jpg desto mindre kommer varningarna i raw visa vad vi egentligen har tillgodo i raw.
Så för den som inte måste skicka en jpg-fil direkt skulle jag absolut rekommendera att ställa alla värden som går till noll. Sedan göra korrigeringarna i LR eller annat program.
 
Jag tycker att AF i 5DMKIII är det bästa jag haft i någon Canon kamera. Samtidigt missar det ibland ordentligt. Förmodligen på grund av att jag har fel inställningar.
Så jag skulle gärna få del av era inställningar vid olika typer av fotografering. Allt från flygande fågel till bröllopspar i kyrkan.
Ni är många som har special intressen eller typ av uppdrag. Det skulle vara extremt intressant att ta del av era erfarenheter. Vi behöver ju inte var och en uppfinna hjulet?
 
Jag tycker att AF i 5DMKIII är det bästa jag haft i någon Canon kamera. Samtidigt missar det ibland ordentligt. Förmodligen på grund av att jag har fel inställningar.
Så jag skulle gärna få del av era inställningar vid olika typer av fotografering. Allt från flygande fågel till bröllopspar i kyrkan.
Ni är många som har special intressen eller typ av uppdrag. Det skulle vara extremt intressant att ta del av era erfarenheter. Vi behöver ju inte var och en uppfinna hjulet?
Det finns så många möjligheter med AF samtidigt som situationerna är så olika att jag tro det huvudsakligen är träning och åter träning som ger utslaget. Ta som exempel "följande fokus" med "Case 2" så är det suveränt för att följa flygande fåglar tills kameran "bestämmer sig" för att fokusera på något annat. Då tar det en "oändlig tid" att komma tillbaka med fokus på fågeln. Är himlen fri kör jag med max antal fokuspunkter men finns det träd använder jag de centrala sex punkterna.
 
Angående AF

Jag fick ett intryck från början, i försnacket, att kameran identifierade det man ville fokusera på, t.ex. en fågel, och sedan höll reda på att den var fokuserad. Det ser jag inga tendenser till. Bara fördröjd omställning när man tappar ut fågeln från de aktiva fokuspunkterna. Men kommer det något som är närmare under tid så fokuserar kameran om.
 
Finns det någon här som har koll på om man kan flytta påbörjade minneskort (CF) mellan 5DII och 5DIII. Borde inte vara ett problem men det handlar ju mycket om ifall inläsningsprogrammen klarar att växla mellan bildtyperna från samma kort. LR gör det när bilderna liggert inlästa till samma mapp men hur är det innan de är inlästa?

Orsak till frågan är inför en båtsemester. Jag har några 64 MB kort som jag tar med men kommer troligen inte att fotografera lika mycket med båda kamrorna. Då vill jag att ett icke fyllt kort ska kunna vara reserv för den andra kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar