Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII (som jag vill se den...)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: 5D MkII (som jag vill se den...)

Rogerber skrev:
Jag skulle nöja mig med en dagens 5D på mitt bord hemma...

Jo, jag är nöjd med min. Och jag kommer inte springa i väg och köpa en Mark II. Men jag tänkte mest att det är dags att ge Nikon en fight...

;-)

/Daniel

Jag drömde om uppföljaren inatt :) Haha! Det var i stort sett ett likadant kamerahus, bara någon smärre skillnad på prismat så man kunde skilja modellerna åt.

Canon gav den 20mp! 5bps,14bitars utläsning och 3tums display. Dock hade canon varit alldeles för snälla mot sina konsumenter, för den sålde självklart myyyycket mer än 1DsMk3 som blev en flopp, för ingen ville ju betala 3 ggr så mycket för en massa funktioner som ingen behövde..

För mig räcker det dock med 14 mpix i uppföljaren Canon!

Hm.. jo 16 megapix är väl ganska troligt, men sätter de i en jävla crop-sensor då ska jag rista in "det var Canons fel, FF till folket!" med något vasst i mitt bröst och sen hoppa från Götaälvsbron! Sådetså!

Nej, om man ska svara på riktigt på frågan: "5D MKII (som jag vill se den...)" så måste man väl ändå skicka med en bild som visar hur man vill att den ska se ut.

Så här kan jag tänka mig. Avtryckare för höjdformat, men inte med det enorma vertikalgreppet (har själv ganska små händer), lite mjukare form i toppen, lik 1D-serien, och så smacka på med ett nytt 24-105/2.8L IS.

Så skulle jag vilja att den såg ut..

Bilagor

• 5dii.jpg
    5dii.jpg
    77.6 KB · Visningar: 310
Det där med vertikalknappen utan vertikalgrepp kan du nog lägga på hyllan Staffan då det inte skulle funka med batterigrepp.. vill ha sökarhuset mer som dom nya 1D och i stil med detta..

Bilagor

• canon-eos-5d-markii.jpg
    canon-eos-5d-markii.jpg
    42.3 KB · Visningar: 255
matti skrev:
FM3a med fullformatssensor.....varken mer, varken mindre. Tror Nikon skulle få sälja fruktansvärt bra av en dylik modell.
Det tror inte jag. Mitt intryck är att de flesta vill ha hög bildfrekvens och motivföljande AF.

Patrik Palombo skrev:
Det där med vertikalknappen utan vertikalgrepp kan du nog lägga på hyllan Staffan då det inte skulle funka med batterigrepp..

Det gick på Canon T90. Kontakten för självutlösarkabeln satt så att man kunde sätta dit en avtryckare och få höjdavtryck...

Jag sa inte att det inte går, men det är ju många som vill ha ett större grepp eller inget grepp. Men visst skulle de va tufft med en 1Dm (mini) =)

Patrik Palombo skrev:
Det där med vertikalknappen utan vertikalgrepp kan du nog lägga på hyllan Staffan då det inte skulle funka med batterigrepp.. vill ha sökarhuset mer som dom nya 1D och i stil med detta..
Snygga bilder Patrik.

Vad tror du om att ändå kunna ha möjligheten att hänga på ett extra vertikalgrepp, för att kunna få bättre balans och möjlighet till extra batteri. Om man utgår från min tidigare bild skulle det kunna se ut så här.

Bilagor

• 5dn2.jpg
    5dn2.jpg
    75 KB · Visningar: 214
Jag vill se den med 6mp och vädertät klass 1ds och inget nytt chassie och förstås 8 fps.
Det ska följa med batterigrepp.
Det bli9r nog en brusmästare 6mp och ff.

Bilden hitta ja på google bland spekulationerna. Ingen teknisk expert men nya 1D tycker ja är betydligt snyggare än 5D så skulle vara kul om du har rätt Staffan

Re: Re: ett test ang dynamiskt omfång

apersson850 skrev:
Det var något nytt. Var säljer de sån?

Kodak T-Max 400CN eller Ilford XP2 antar jag att det syftas på. Det är monokroma färgfilmer i teknisk mening. Svartvita filmer som soppas i C-41 i praktisk mening.

froderberg skrev:
Det gick på Canon T90. Kontakten för självutlösarkabeln satt så att man kunde sätta dit en avtryckare och få höjdavtryck...
Jag tror att det är samma avtryckarknapp som passar i fjärrutlösaruttaget på EOS 620/650/600/RT.
Den blir ett slags vertikalavtryck där också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar