Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Zacuto Filmserie version 3 finns nu för beskådning, det som tas upp i version 3 är bla resolution, color osv..

http://www.zacuto.com/shootout

dom har haft en liten nedräkning under dagen och nu 00:00 släppte dom det, rekomenderas, jag gillar deras tester/filmer mycket..

"släpningar"

Har inte flmat så mycket med min mk2a men har testa lite, tycker att jag får mass "rörelse släpningar" när man filmar folk mm, tänkte om någon vista varför. Har prövar filma i olika slutartider.
har laddat upp ett klipp för att visa va jag menar. det e nog filmat i 1/250 eller 1/320 bländare 2,8 25Fps på stativ.

http://vimeo.com/12361417

Du menar att rörliga objekt blir lite "hoppande"?

Om effekten även syns i kameran, kan det vara minneskortet som är för långsamt vid registreringen. Om effekten inte syns i kameran, kan det vara något i Ditt flöde från kamera till färdig film som är felaktigt.

/ Kiwi

Du menar att rörliga objekt blir lite "hoppande"?

Om effekten även syns i kameran, kan det vara minneskortet som är för långsamt vid registreringen. Om effekten inte syns i kameran, kan det vara något i Ditt flöde från kamera till färdig film som är felaktigt.

/ Kiwi

Tycker inte att det synns i kameran, men bilden e ju så liten så det e svårt att avgöra.
Men det syns direkt i mov filerna när dom kopierats till datorn.
Använder Kingston elite PRO 133X och sandisk extreme III

Har inte flmat så mycket med min mk2a men har testa lite, tycker att jag får mass "rörelse släpningar" när man filmar folk mm, tänkte om någon vista varför. Har prövar filma i olika slutartider.
har laddat upp ett klipp för att visa va jag menar. det e nog filmat i 1/250 eller 1/320 bländare 2,8 25Fps på stativ.

http://vimeo.com/12361417

Hejsan
Testa att filma med längre slutartid 1/30 eller 1/60,
det ger en mindre "ryckig" film. Mer filmkänsla.
/Jocke

Jag som bytte ner mig från SD till Compact Flash när jag skaffade 7D blev pålurad ett 16GB 133x Transcendkort i köpögonblicket. Det har som ditt 20MB/sek. Ditt Sandisk ligger på 30. Dock har jag aldrig haft problem med filmningen, även om jag bara testat för sakens skull vid några tillfällen. Om inte ditt kort är undermåligt på andra sätt så borde nog felet gå att hitta på något annat ställe - i den mjukvara (eller rent av dator) där du konvertererar/renderar filmen (?).

Jag som bytte ner mig från SD till Compact Flash när jag skaffade 7D blev pålurad ett 16GB 133x Transcendkort i köpögonblicket. Det har som ditt 20MB/sek. Ditt Sandisk ligger på 30. Dock har jag aldrig haft problem med filmningen, även om jag bara testat för sakens skull vid några tillfällen. Om inte ditt kort är undermåligt på andra sätt så borde nog felet gå att hitta på något annat ställe - i den mjukvara (eller rent av dator) där du konvertererar/renderar filmen (?).

Har aldrig haft nå problem med datorn att visa anda fimer.
Som sagt så synns det redan på mov filerna när jag köp dom i Quick-time.
Ska köpa en hdmi-hdmi mini kabel i dag så jag kan göra upp det direkt från kameran på tvn, få se om det synns då. Annars så vet jag inte va det e för fel.

Nu har jag prövat direkt på tv med hjälp av hdmi mini, det va inte lika mycket "släpningar"
kan det bli fel när jag laddar över dom med hjälp av minneskortsläsare? Hur gör ni, kör mi med kabel från kameran?

Att du inte har problem med andra filmer (/filformat) än Canons implementation av .mov är inget ovanligt. Jag har "massor" med Full HD .mkv:er och högupplösta AVI:er som funkar hur bra som helst med vilken gammal mediaspelare som helst. Det var först när jag skulle få min (relativt snabba) dator att spela upp Canons .mov jag fick problem. Det hackar vid uppspelning tills man hittar rätt mediaspelare (/Codec). Alternativ, konverterat till ett snällare format. Konvertera till AVI och jag sätter mitt skägg på att det blir fullständigt hackfritt. Det finns flera inlägg (säkert även i denna tråd) om detta - och andra kommer vara betydligt bättre på att förklara varför (än jag).

Att du inte har problem med andra filmer (/filformat) än Canons implementation av .mov är inget ovanligt. Jag har "massor" med Full HD .mkv:er och högupplösta AVI:er som funkar hur bra som helst med vilken gammal mediaspelare som helst. Det var först när jag skulle få min (relativt snabba) dator att spela upp Canons .mov jag fick problem. Det hackar vid uppspelning tills man hittar rätt mediaspelare (/Codec). Alternativ, konverterat till ett snällare format. Konvertera till AVI och jag sätter mitt skägg på att det blir fullständigt hackfritt. Det finns flera inlägg (säkert även i denna tråd) om detta - och andra kommer vara betydligt bättre på att förklara varför (än jag).

Har gjort det. På många olika sett. Det e inte så att filmerna hackar i mov, dom flyter på bra på min dator.
AMD x2 6000 med 8gig ram

Det stämmer. Dock behöver du ett sjysst grafikkort och det kostar en del. GPU:n på graffekortet ska avlasta CPU:n ch möjliggöra en bättre preview av avc.h264 filerna.
Jag vill tillägga att innan jag sett ett färdigt premiere pro cs5 som verkligen gör vad det ska så håller jag mig till mina proxyfiler! Tror att det kommer bli en hel del buggar framöver :)

/Proxy rules!

D

Proxy behövs inte längre i CS5, bara en massa extra jobb. Dessutom är det så att Mercury Palyback Engine (det som gör att tex 5D native, RED 3K/4K, osv flyter hur smidigt som helst utan rendering) inte är beroende av grafikkorten, detta kan alltså alla användare dra nytta av.
Det är när man jobbar med effekter som grafikkorten kommer in i bilden och påverkar prestandan.

Jag har kört Production Premium CS5 i mitt produktionsbolag sedan dagen det släpptes, det som Adobe lovar stämmer....

Angående slutartider när man filmar. Det är väldigt viktigt att hålla "långa" slutartider, för PAL (25fps/50fps) bör man ligga på 1/50 om man inte får problem med flicker pga belysning, då får man justera. Normalt sett är det ett tips att sitkta på dubbla fps för slutartiden, alltså 25fps ger 1/50.

Ligger man och filmar med 1/350 får man strobb-effekten, alltså att saker hackar fram i bilden. Detta används ibland medvetet vid filmskapande för att skapa en viss känsla (Rädda Meninge Ryan t ex) men bör för det mest undvikas. Framför allt om det är saker som rör sig/passerar bilden.
Visst kan man kompensera med liten bländare men då tappar man rejält i skärpa eftersom man i dagsljus måste gå rätt högt. Lösningen är ett variabelt ND-filter, alltså ett ND-filter som är ställbart genom att du vrider på det. Dock lirar inte detta så bra när du kommer upp på för mycket zoom.
Allt är en balans och att filma med dessa kameror är inte lika lätt som att filma med en vanlig videokamera, det är bara att gilla läget...

House igen

Kollade tillslut på House igår och var imponerad! Utan att gjort en direkt jämförelse med äldre avsnitt så såg bildkvalitén lika bra ut. House har ju alltid använt ganska kontrastrika bilder och kort skärpedjup så inte heller där var skillnaden speciellt stor. En del riktigt detaljerade närbilder som hade verkligt krispig skärpa. Som vanligt en riktigt snygg produktion!

Jag har inte orkat sätta mig in i detaljer gällande komprimering, codecs och liknande men det var en 720p inspelning från en tevekanal som sänder i HD. Jag kollade på en 80-tums duk med en 1080p-projektor av god kvalitet och självklart såg det sämre ut än en BluRay eller 720p BluRay-rip som tevesändningar brukar göra, men det höll ihop förvånansvärt bra och som jag sa, jag kunde inte se nån skillnad mot de tidigare avsnitten av House.

Video stänger av sig för tidigt

Jag provade med ett 32 Gb kort att köra igång video inspelning och efter 12-13 min stänger den (5D Mark2) av sig vilket inte stämmer med instruktionsboken. Kortet tomt, inte ett minnesproblem, firmware 2.0.7. Någon som vet eller kan ge mig en ledtråd till varför, jag har kollat forumet men inte hittat

Anders

Du kan inte ha enstaka filer större än 4 GB på grund av att minneskortet har filsystemet FAT32.

Jag vet att min EOS 550D klarar det nya filsystemet exFAT (det filsystemet som kommer användas på alla nya SDXC minneskort som släpps nu) och det har inte något problem med 4 GB filer. Kanske är värt att kolla upp och testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar