Hej
Sitter med en 7d och filmar lite till och ifrån. Tänkte tipsa lite om vad jag kom fram till i pipelinen för redigering.
Native.mov med h264 är inget vidare för realtidsredigering.
Ladda ner MPEG Streamclip och convertera till Apple prores codec och spara om den, du flyter det mer eller mindre i realtid, oavsett om du använder premiere eller FinalCut.
...
Visst blir det smidigare om man komprimerar om filerna till något mindre komplext. Det blir generellt lättare för processorn att jobba då. Nackdelen är att hårddiskarna får jobba mer då du i vissa fall fördubblar filstorleken om man gör om det t.ex. Prores, Cineform, DnxHD mfl.
Dessutom måste man faktiskt sitta och vänta på att allt ska komprimeras om. Sånt tar tid, om man inte kan gå att fika eller göra något annat, fota kanske?
Sen ska vi väll tillägga att det är inte alla som sitter på Apple-datorer, och då blir det svårt med just Apple Prores, då program som t.ex. MPEG-streamclip, i Windows inte kan skriva till det formatet, endast läsa. (Apple vill tydligen har det så)
Slutligen och mest intressant; kör man Premiere CS5 idag på en hyfsad modern dator och har rätt grafikkort så kommer native .mov med h264 fungera alldeles utmärkt i realtidsredigering. Finns andra trådar om det, men skillnaden mot CS4 och äldre är som natt och dag. I vissa fall över 70% bättre hastighet enligt Adobe. Jag har testat själv och jag vet inte om procenten stämmer men det är gigantisk förbättring.
Final Cut ligger just nu en bra bit efter med detta, och jag hoppas de tar tag i realtidsredigeringen annars får dem det svårt i konkurrensen.
Dock, ska jag tillägga att det inte är fel med att konvertera om sina filer till ett Intermediate
format (mellanformat/arbetsformat), alltså t.ex. Prores (och Cineform för Windows) då h264-formatet inte är gjort för att hålla på att klippa i. Det är egentligen distributionsformat och inget arbetsformat.
Men visst är det bekvämast att redigera med filerna som de kom direkt från kameran.... alla är vi lata på ett eller annat sätt