Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
nu jäääävlar

eos 5d mark 2 update 24 och 25 fps
Nu jävlar är cirkeln sluten. Fällde en tår när jag läste detta.
Först manuella inställningsmöjligheter och nu småningom möjlighet att ändra framerate till 25 och 24 fps.

Hatten av grabbar, hatten av!

New Firmware For Canon DSLR
By Mendelson Tiu | Tuesday | 20/10/2009

Canon will be releasing a firmware update for its EOS 5D Mark II digital SLR camera that will enable 24P and 25P movie shooting.

Click to enlarge
Canon Australia's Brand Manager – EOS, Chris Macleod said, "We understand that EOS 5D Mark II users desire additional frame rates and we're preparing a firmware update to allow the camera to shoot at both 24P and 25P. The upgrade to 24P and 25P will broaden the usage scope for this popular camera to include cinema and broadcast applications, respectively

Skönt att se när så här stora företag trots allt tar till sig av kritiken och uppdaterar en "äldre" produkt med ny funktionalitet!

Jag skulle vilja prova hur min dator klarar av att hantera en orignalvideofil från en 5D MII. Var kan jag hitta en sådan?

/ Roine W

Jag skulle vilja prova hur min dator klarar av att hantera en orignalvideofil från en 5D MII. Var kan jag hitta en sådan?

/ Roine W

Kom ihåg att man vanligtvis inte kör direkt mot orginalfilerna när man redigerar, utan man konverterat dem först till ett snällare format. T.ex Final Cut's Apple ProRes 422 LT är poppis.

Alla har nog konstaterat hur segt det är att spela upp snuttarna från 5d2 på sin dator, även om den har muskler.

Hur kan det då komma sig att kameran själv kan spela upp sekvenserna obehindrat på displayen? Kamerans egna datakraft kan väl knappast jämföras med en dators??

Kan någon förklara detta?

Den är optimerad för den uppgiften och därför så går det snabbt. Det går att få bra fart på det i PC också om du väljer rätt grafikkort, snabb hårddisk och installerar OSet rätt samt använder rätt programm som kan utnyttja din hårdvara på ett riktigt sätt.

Den är optimerad för den uppgiften och därför så går det snabbt. Det går att få bra fart på det i PC också om du väljer rätt grafikkort, snabb hårddisk och installerar OSet rätt samt använder rätt programm som kan utnyttja din hårdvara på ett riktigt sätt.

Jag har en ganska schysst dator, en workstation som jag kör 3d cad och beräkningar på och med ett grafikkort som var dyrt som fan, men med 5d2:s filer så går den på knäna ändå...

Jag använder cineform som packar upp filerna till ett användbart format och det funkar bra.

Men man undrar ju vad canon håller på med egentligen.
Jag menar, alla spaltmil som skrivits om work arounds, proxy files och annat krafs som måste till hade ju kunnat undvikas om canon skickat med nån programvara (typ cineform) så att folk kan packa upp sina filer och köra dem på vanliga hederliga, ooptimerade datorer...

...samt använder rätt programm som kan utnyttja din hårdvara på ett riktigt sätt.

Vad skulle det vara för program?

MPEG Streamclip, som finns att ladda hem för både Mac och Windows här, är gratis och fungerar väldigt bra för mig.

Jag konverterar klippen till Apple Intermediate Codec (AIC), vilket går relativt snabbt, och kan sedan scrubba i Premiere Pro CS4 utan problem. Mycket bättre än att sitta med originalklippen.

Nu användre jag AIC-klippen som "original" när jag sedan renderar ut filmen, men det går förstås att köra i lägre upplösning (som proxy) och sedan rendera med originalfilmerna, men AIC-klippen tycker jag (som lekman) duger bra.

/ Kiwi

Alla har nog konstaterat hur segt det är att spela upp snuttarna från 5d2 på sin dator, även om den har muskler.

Hur kan det då komma sig att kameran själv kan spela upp sekvenserna obehindrat på displayen? Kamerans egna datakraft kan väl knappast jämföras med en dators??

Kan någon förklara detta?

Kameran har inbyggd hårdvaru-kodning/avkodning för H.264 filer. En generell processor skulle aldrig klara av det i en kamera, inte i dagsläget och inte på många år än. Det är ännu mer krävanda att koda filen i realtid (som kameran tvingas göra när man filmar), det hade varit helt omöjligt att göra utan hårdvarustöd.

Nä, den har inte kommit ännu (om du menar den vi alla väntar på som möjliggör samma frameratar som 7D). Spekulationerna om när den kommer är väldigt spridda. Senast igår ryktades det om (på Canonrumors.com) att det kommer redan nu i Februari. Från början sa Canon att det skulle komma första kvartalet 2010, men nu har jag för mig att man säger i sommar...

Har hört att man kan hitta "oäkta" uppdateringar där man kan ställa in ljudet bättre när man filmar. Är detta något som kommer att ha förbättras oxå el är det bara valet av antalet bildrutor som är förbättringen?

Hudsons Magic Lantern heter ett program som man kan lägga in i 5D:n för förbättrade funktioner, men det är ingen riktig firmware som ersätter den i kameran permanent.

Canon har hela tiden sagt att uppdateringen kommer första halvan 2010. Jag tolkar det som våren/sommaren. Det är ryktessajterna som önskedrömsförvrängt det till första kvartalet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar