StefanN
Aktiv medlem
Jag håller på och utvärderar Pinnacle Studio Ultimate om verkar vara ett riktigt kraftfullt men ändå enkelt program för filmredigering (det används även av "riktiga" filmare, kanske främst independent). Anyhoo, jag har testat att jobba med avi-filerna nedskalade till 720p och det funkar riktigt bra. Det är helt ok med 1080p också, men jag har inte hunnit testa det så noga.jävligt konstigt ! Skulla vara intressant att se hur avi-konverterarens filer går att använda i t ex premiere pro.
Japp, från vad jag har förstått av att följa diskussioner på cinema5D och dpreview så beror det på att det finns ett nativestöd för H.264-codecen för Mac. Det gör att även väldigt kraftiga PC-burkar får kämpa speciellt vid redigeringen om man inte kodar om till en lämpligare codec (Cineform verkar många förespråka). Men nu är jag ute i farleder jag inte behärskar så mycket, men läs gärna lite på cinema5D.com. Det är ganska nystartat så det går att överblicka mängden information där och det finns några riktigt kunniga personer på plats.Jag var över hos en kompis och spelade upp eos 5:ans hd filer utan hack i hans mac med endast 1gb minne. Klippte även i Imovie, samma där , friktionsfritt.