Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Fyfasiken vilken fin film. Fast 250 meg för 40 sek det e inte lite det. Filmade den fullöppet eller bländade den ner?
 
Ja, det ser sjukt läckert ut med det korta skärpedjupet och det naturliga ljuset. (intressant förresten med "viktväktarna" till höger i bakgrunden... Ser alla ut så där?)

Jag ser ändå vissa problem med att det går åt så sanslöst mycket minne, och det fort. Den blir ändå ett suveränt komplement till min vanliga HD videokamera. Den är liten nog att ligga i ett objektivfack i fotoväskan.
 
Ja, det ser sjukt läckert ut med det korta skärpedjupet och det naturliga ljuset. (intressant förresten med "viktväktarna" till höger i bakgrunden... Ser alla ut så där?)

Jag ser ändå vissa problem med att det går åt så sanslöst mycket minne, och det fort. Den blir ändå ett suveränt komplement till min vanliga HD videokamera. Den är liten nog att ligga i ett objektivfack i fotoväskan.

Jag är så van vid alla tjockisar att jag knappt tänker på det längre (har bott här i 3 år nu). Men faktum är att senare så kom det in ett par som var bland topp 5, fetaste jag någonsin sett, paret vägde minst 500 kg tillsammans. Tyvärr vågade jag inte filma dom då dom inte satt så att jag kunde "råka" få med dom.

Det intressanta är att restauranger av denna typ är förberedda på dessa människor och tar snabbt och diskret fram de förstärkta stolarna med extra bred sittdyna, utan armstöd (jag skämtar inte).

Robin: Jag vet tyvärr inte bländaren eftersom kameran inte talar om det, jag gissar dock att detta är f/2, ISO 3200.
 
Den här var ju lite kul eftersom det var första TV-reklamen gjord med 5DII

http://vimeo.com/2513832

Ryck, ryck, ryck, ryck, ryck, ryck... Vad är det med allt detta ryckande i alla filmer? Ingen säger något om det, så jag vet inte vad jag ska tro om det? Samma med hamburgertjejjen ovan. Såfort kameran rör sig så ha..cka..r..de..th..ela..ti..de..n...

I början trodde jag det hade med någon slags b-konvertering till från 30fps till 24fps att göra, men eftersom alla filmer verkar vara straight out of the låda så kan det ju inte var det. Eller är det typ Vimeo/Youtube som b-konverterar till 25fps med tillhörande ry..ck..?

För sådär kan det ju inte vara på riktigt väl? Då går det ju inte att använda?
 
För sådär kan det ju inte vara på riktigt väl? Då går det ju inte att använda?

Jag ser inga ryckigheter? Däremot vet jag att min andra dator inte pallar Vimeos filmer om jag inte först pausar mitt SETI@home-program, för då blir det ryckigt värre.

Kolla gärna andra filmer på Vimeo så att Du är säker på att det inte är Din egen dator som inte riktigt hänger med. ;)


/ Kiwi
 
Medan jag väntar på att få min 5D så kikade jag lite i manualen, där står det ju bl.a för Movie mode i Live view:

Geared for movies, the image is displayed at the standard brightness and the depth of field will be wider than with Stills display. [...] The shutter speed, aperture and ISO speed will be set automatically

Och det visste vi ju, men samtidigt står det att man kan börja filma i Stills display och Exposure simulation där det inte står explicit att den strävar efter största möjliga DOF.

Jag tänkte att om någon som har en 5D mk II skulle kunna testa exakt hur mycket kreativ frihet man har i de lägena så skulle min nyfikenhet stilla sig lite iaf!
 
Jag ser inga ryckigheter? Däremot vet jag att min andra dator inte pallar Vimeos filmer om jag inte först pausar mitt SETI@home-program, för då blir det ryckigt värre.

Kolla gärna andra filmer på Vimeo så att Du är säker på att det inte är Din egen dator som inte riktigt hänger med. ;)


/ Kiwi

Nu fick jag min 5D2a, och min dator orkar inte visa råfilmerna utan ryck :). Så det lär vara min dator. Vad är den svaga länken i följande:

Mac Pro
2 x 2 GHz Dual-Core Intel Xeon
8 GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM
NVIDIA GeForce 7300 GT

...den som va så elak när den va ny... Stackarn... Bli uthängd här som ett gammalt härke.
 
Nu fick jag min 5D2a, och min dator orkar inte visa råfilmerna utan ryck :). Så det lär vara min dator. Vad är den svaga länken i följande:

Mac Pro
2 x 2 GHz Dual-Core Intel Xeon
8 GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM
NVIDIA GeForce 7300 GT

...den som va så elak när den va ny... Stackarn... Bli uthängd här som ett gammalt härke.

Vad har du för diskar i den?

Jag kör en MacBookPro med 3 gig minne och en 2.33 Intel dual Core 2. och jag klarar att spela upp råfilmerna utan att det blir ryckigt. Men jag har gott om plats på min interna disk som snurrar i 7200Rpm.
 
Vad har du för diskar i den?

Jag kör en MacBookPro med 3 gig minne och en 2.33 Intel dual Core 2. och jag klarar att spela upp råfilmerna utan att det blir ryckigt. Men jag har gott om plats på min interna disk som snurrar i 7200Rpm.

Borde det inte slurpas rakt in i ram-minnet? E ju inga mastodontfiler direkt.

Filerna låg på systemdisken som är en 7200-varvare med 200GB kvar.

Testade att lägga filerna på min 10.000-varvare, och spela dem därifrån utan skillnad i resultat.

Kanske skall beskriva ryckigheten. Det är inte så att det blir typ 10fps, utan snarare är känslan att när det blir mycket att avkoda så orkar den inte riktigt pumpa 30fps. Blir lixom en "konsekvent inkonsekvent" fps, lite som nån b-aktig strob-video-effekt. Ungefär som att var 5e frame dubbleras eller nått åt det hållet.
 
Borde det inte slurpas rakt in i ram-minnet? E ju inga mastodontfiler direkt.

Filerna låg på systemdisken som är en 7200-varvare med 200GB kvar.

Testade att lägga filerna på min 10.000-varvare, och spela dem därifrån utan skillnad i resultat.

Kanske skall beskriva ryckigheten. Det är inte så att det blir typ 10fps, utan snarare är känslan att när det blir mycket att avkoda så orkar den inte riktigt pumpa 30fps. Blir lixom en "konsekvent inkonsekvent" fps, lite som nån b-aktig strob-video-effekt. Ungefär som att var 5e frame dubbleras eller nått åt det hållet.

Konstigt, upplever inte alls det, måste kolla noga igen.
 
Peta i 10.5.6 och SHIT I LANE vad det flyter på! Nu är det mjukt och fint!?? (så fint som det kan vara med 30fps... ush. Hej Rederiet.)
 
Mjukt blir det på ett sätt. Men samtidigt känns det hårdare eftersom slutartiden är anpassad efter 30 bilder i sekunden = mindre rörelseoskärpa, samt att ögat har vant sig att dyrfilmer är inspelat på film i 24 hela bilder per sekund. Nyheterna/Rederiet/Efterlyst/etc är ren video = 25 bilder, eller 50 halvbilder (varannan jämn/udda rad per "halvbild" (subframe)) per sekund. Det formatet är förknippat med en helt annorlunda typ av innehåll, och när man ser t.ex ett drama uppspelat i detta format känns det som de spelar teater i Lilla Aktuellts studio. Spelar ingen roll hur bra ljus och skådisar man har då - det ser B ut. (fast man vänjer sig efter ett tag - har för mig att SVTs Strindberg-film förra julen var hysteriskt o-24p-ig, men ganska snabbt blev man ändå tagen av innehållet. Konstigt - jag trodde yta var allt?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.