Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mk2 underexponering, exponeringskomp

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Min mk2 underexponerar ca 2/3 steg och för att få rätt på detta så exponeringskomp jag motsvarande och får då bra exponeringar.
Frågan är då om det innebär att jag egentligen inte kör iso 200 när jag har det inställt i kameran?
Om jag skulle lämna in den, vad gör dom isåfall för att få rätt på det?

Har hört att flera har problem med underexponerade mk2 men det kanske inte är ngt att hänga upp sig på?

Min mk2 underexponerar ca 2/3 steg och för att få rätt på detta så exponeringskomp jag motsvarande och får då bra exponeringar.
Frågan är då om det innebär att jag egentligen inte kör iso 200 när jag har det inställt i kameran?
Om jag skulle lämna in den, vad gör dom isåfall för att få rätt på det?

Har hört att flera har problem med underexponerade mk2 men det kanske inte är ngt att hänga upp sig på?

Om du tror att det är fel på din kamera ska du naturligtvis reklamera den.

Men innan dess kan det vara bra att försöka göra ett kontrollerat test där du mäter samma yta med andra kameror.

Om du underexponerar så blir bruset kraftigare och det dynamiska omfånget mindre, precis som om du höjde ISO.

Nej det påverkar inte bildkvaliteten att sätta 2/3 + när ursprungsläget är 2/3 -, att däremot göra det i rawhanteringen ger vad du beskriver. Att sätta exp.komp. är egentligen bara en rätt grov "kalibrering" av ljusmätaren.

Sedan är det som Magnus säger alltid bra att göra ett ordentligt test innan man skickar iväg kameran och blir utan den ett tag.

Nej det påverkar inte bildkvaliteten att sätta 2/3 + när ursprungsläget är 2/3 -, att däremot göra det i rawhanteringen ger vad du beskriver. Att sätta exp.komp. är egentligen bara en rätt grov "kalibrering" av ljusmätaren.

Sedan är det som Magnus säger alltid bra att göra ett ordentligt test innan man skickar iväg kameran och blir utan den ett tag.

Tack för svaret!
Då behöver jag inte oroa mig för att hela tiden skjuta med högre iso pga exponeringskomp i kameran.. Jag kan leva med att behöva kompensera men inte om det skulle vara på bekostnad av kvalitet

ANNONS