Annons

5D mk2-batterier, var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om var jag kan handla en LP-E6, alltså batteri till 5D mark II?
Hittar det verkligen inte någonstans..
 
Du får väl ringa runt till affärerna förstås. Det gjorde jag igår och fick napp på fjärde samtalet, fick ett batteri (deras sista) på Japanphoto (dessutom billigast). Butikerna får ju leveranser då och då, nog smartare än att fråga här, då lär ju alla se det dessutom.
 
Jo det är sant.
Nu hittade jag ett gäng men från utlandet. 900kr inkl. frakt.. Dyra batterier detta =)
 
Läste någonstans där herr Chuck sa att det är på gång. 6-8 veckor sedan kommer man vara ikapp. Verkar vara brist på allt när det gäller canon.
Har svårt att hitta objektiv, batterier, batterigrepp osv..
Antingen går affärena grymt bra eller...
 
Antingen går affärena grymt bra eller...

Enligt Canon är det så i alla fall.

Så här skriver Roel Lammers på Canon Svenska AB:

"Vissa objektiv har vi rsstorder på, vilket vi beklagar, bl.a. 24-70/2,8 och 135/2. Vi har helt enkelt på Europanivå underskattat efterfrågan på dessa. Vi har dock utsikt till förbättring innan sommaren drar igång. Gällande LP-E6, där är det försäljningen 5D MkII som överträffar alla förväntningarna..."

Man kan ju anta att Canon prioriterar att stoppa batterierna med de sålda kamerorna och inte som tillbehör till de som redan har ett batteri.
 
OK, Jag läste kanske lite snabbt, priset stämde dock. Undrar om dom skickar med laddare för att batteriet inte är kompatibelt med Canons orginalladdare??

Mikael

Ja det tror jag, jag har inte sett något piratbatteri på Ebay som är kompatibelt med orginalladdaren.
//Peter
 
Nån som har testat piratbatterierna än? Har läst att man inte ens ser i displayen hur mycket kräm det är kvar, stämmer det?
 
Nån som har testat piratbatterierna än? Har läst att man inte ens ser i displayen hur mycket kräm det är kvar, stämmer det?

Jag använder tydligen två piratbatterier, jag trodde det ena var original (köpte min MkII privat) till för fem minuter sen då jag läste den här tråden. Displayen visar att batterierna är slut trots att de är fulladdade, oavsett om jag har batterigrepp påskruvat eller inte. Varje gång jag laddat batterierna och sätter i dem igen får jag det trevliga (?) meddelandet "Kan inte kommunicera med batteriet. Använda det här batteriet?" Det känns ju givetvis lite B att behöva svara OK på den frågan varje gång, så jag ska köpa originalbatterier så snart jag kommer över den lilla spärr jag har som säger åt mig att så länge det fungerar att fota behöver jag inte köpa nya.

En annan dum grej är att Eos Utility hävdar att batterierna nästan är slut när man för över bilder (trots att jag precis laddat dem innan överföringen), och riskerar att avbryta överföringen. Nån annan med piratbatterier som har samma problem? Lite trist om jag köper två originalbatterier och ändå står kvar med samma felmeddelande...

Att inte kunna avläsa hur mycket kräm man har kvar i batterierna är ju ingen höjdare, men man får väl skapa sig lite spänning i tillvaron ibland och chansa lite när man är ute på fotorunda :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.