Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mk 2 Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle82

Medlem
Hej!

Eftersom jag är nybörjare söker jag ingen avancerad blixt, utan en som är en bra utgångsblixt som jag kan använda utomhus.

Om ni har en bra länk till en sida som går igenom blixtar uppskatas det också, försökte google men
fick inga bra träffar.

Alla tips är välkomna.

Tack på förhand.
 
Du har "lagt ribban" med val av kamerahus och tycker att du ändå bör tänka till lite med valet av blixt. Skall du ha den i huvudsak utomhus, så kommer du alltid att vilja ha "mer power". Då finns det inte så mycket kvar att välja på (tycker jag) > Canon 580 EX II. Du kommer inte att ångra dig. Speciellt du som har en fotografisk bakgrund kommer säkert att uppskatta denna blixten.
 
Tack för svar!

Du har rätt i det du säger att det är bättre att köpa något rejält, det blir väll till att spara helt enkelt. :cool:

Jag jobbar med film till vardags och mina stora intressen ligger mer på regi och manus och det tekniska är inte min starka sida men foto är något som vuxit fram på senare år och har det mer som en hobby för att kunna bättra på mitt foto sinne.

Tack för tipset!
 
Annars räcker ofta lillebror 430EX bra också. Men just för en 5DMkII (till skillnad mot tex 7D) så saknar kameran blixstyrning - och det gör 430EX också. Jag hade förut två 430, men när jag skaffade 5DMkII så fick det också bli en 580. Då har man en bra uppsättning för lite kreativ ljussättning.

Strobist.com är en jättelik (men kanske något rörig) site - för folk som är intresserade av "off camera" flash - dvs där kan du se om blixtstyrning verkar vara något för dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.